Pod lupę braliśmy wdrażane przez nie strategie oraz inwestycje w nowoczesne technologie i innowacje. Przybliżyliśmy dynamiczną ewolucję, jaką przeszło w ostatnich latach szeroko pojęte budownictwo, oraz powoli dokonujące się zmiany w transporcie. Przedstawiliśmy akcje CSR i edukację prowadzoną przez firmy. Zorganizowaliśmy również cykl debat, podczas których eksperci i przedstawiciele biznesu dyskutowali o najbardziej palących kwestiach dotyczących wpływu na środowisko.
Projekt można podsumować wnioskiem, do którego doszli uczestnicy jednej z tych debat — firma, która już dziś nie zacznie inwestować w ekologię, za kilka lat nie będzie miała czego szukać na rynku. Wymuszą to przepisy Unii Europejskiej, ale także konkurencja i sami klienci. Udział klientów w zazielenieniu rynku jest nie do przecenienia, ponieważ to oni ostatecznie decydują, z jakich produktów i usług będą korzystali.
Dlatego polski biznes nie zamierza opóźniać startu w ekologicznym wyścigu i choć działania prośrodowiskowe to dodatkowe wydatki, firmy nie narzekają. Traktują je jako inwestycje w przyszłość. Wiele instytucji finansowych ma też w swoich strategiach zapisane angażowanie się w zielone projekty. Co mogłoby sprawić, że wdrażanie ekologicznych inicjatyw byłoby łatwiejsze? Przedsiębiorcy i eksperci wskazują przede wszystkim na bardziej przejrzystą i przewidywalną legislację, która będzie sprzyjała podejmowaniu decyzji o długofalowych skutkach.
W raporcie podsumowującym projekt zebraliśmy teksty, które ukazały się w jego ramach, oraz komentarze, w których nasi partnerzy podsumowują swoją prośrodowiskową działalność. Dziennikarze „PB” zwrócili się także do kilkudziesięciu firm z różnych branż z pytaniem o ich działalność na rzecz ekologii. Wnioski z ankiety są także zamieszczone w raporcie. Mamy nadzieję, że staną się dla Państwa źródłem inspiracji.