PGNiG podrasowało plan

Gaz

Nowa strategia PGNiG, którym od grudnia zeszłego roku zarządza prezes Piotr Woźniak, nie poruszyła ani giełdowym kursem, ani giełdowymi analitykami.

Wizja biznesowa gazowego giganta, kontrolowanego przez państwo, zakłada dojście do 7,4 mld zł zysku EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w 2022 r. Inwestycje, zarówno w rozwój organiczny, jak i przejęcia, mają sięgnąć 40-50 mld zł i przełożą się na wzrost produkcji ropy i gazu (do ok. 50-60 mln boe). W strategii uwzględniono głośny ostatnio projekt Baltic Pipe, czyli budowę rurociągu łączącego Norwegię z Danią i Polską. Strategia PGNiG zakłada bowiem dalszą „dywersyfikację portfela dostaw gazu po 2022 r.”.

OKIEM EKSPERTA

Cieszą pomysły na obrót

KRZYSZTOF PADO

analityk Domu Maklerskiego BDM

To raczej nieznaczna aktualizacja dotychczasowej strategii PGNiG. Zapisano w niej to, co zarząd sygnalizował dotychczas ustnie. Cieszą nowe inicjatywy w obrocie gazem, choć nie są zaskoczeniem. Jeśli chodzi o inwestycje, to nie można wykluczyć, że w tym roku dojdzie w PGNiG do kolejnego przejęcia w obszarze wydobycia. Z zakładanym budżetem inwestycyjnym grupa może zrealizować zarówno zakup aktywów ciepłowniczych od JSW, jak i złożyć ofertę na elektrociepłownie francuskiego EDF.

Starczy i na złoża, i na ciepło

WOJCIECH KOZŁOWSKI

analityk Ipopema Securities

To tylko kosmetyczne zmiany w strategii, którą poprzedni zarząd zaprezentował w 2014 r. Prognozowany zysk EBITDA został lekko podniesiony, podobnie jak inwestycje i wolumeny produkcji ropy i gazu. Prace nad efektywnością mają też dać lepsze efekty — 800-900 mln zł zamiast wcześniejszych 800 mln zł rocznie. Budżet inwestycyjny jest tak potężny, że można się po PGNiG spodziewać dużych przedsięwzięć nieorganicznych [czyli przejęć — red.]. Chodzi o 7-17 mld zł w latach 2014-22, co po odjęciu akwizycji z 2014 r. (norweskie złoże kupione za 1 mld zł) daje wydatki z przedziału 6-16 mld zł. To oznacza, że można oczekiwać zarówno inwestycji w kolejne złoża, jak i w aktywa ciepłownicze.

Starczyłoby też ewentualnie na budowę połączenia z Norwegią. Wartość tej inwestycji szacujemy na 2,7 mld zł. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane