Piechota: możliwe przyspieszenie inwestycji na Żeraniu

05-03-2004, 21:26

PAP: Wszystko wskazuje na to, że nastąpi przyspieszenie w sprawie inwestycji MG Rover w fabryce samochodów Daewoo - FSO na warszawskim Żeraniu - powiedział PAP wiceminister gospodarki Jacek Piechota, po piątkowych rozmowach w Warszawie przedstawicieli angielskiego koncernu MG Rover ze stroną rządową.

Według informacji Piechoty, rozmowy dotyczyły szczegółowego biznesplanu tej inwestycji. Wiceminister nie podał więcej szczegółów. Także resort skarbu nie chciał udzielić w piątek żadnych informacji w tej sprawie.

Na realizację inwestycji MG Rover z niecierpliwością oczekują przedstawiciele związków zawodowych Daewoo - FSO.

"Jeśli Rover nie wejdzie do FSO, nie widzę przyszłości dla fabryki" - powiedział PAP Szef Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Daewoo-FSO Marek Dyżakowski.

Podkreślił, że MG Rover to najpoważniejszy inwestor. Związkowcy mają nadzieję, że szybkie wejście inwestora uchroni kilkaset osób przed planowanym zwolnieniem z pracy.

Dyżakowski poinformował, że związki zawodowe Daewoo zwróciły się w czwartek w liście do premiera Leszka Millera o podjęcie konkretnych działań i sfinalizowania toczących się około dwóch lat rozmów z Anglikami.

"Rząd wykazuje zbyt mało inicjatywy. Jeśli tak dalej pójdzie, może się okazać, że za kilka tygodni MG Rover zrezygnuje z

inwestycji w Daewoo - FSO" - powiedział PAP Dyżakowski.

Według niego, główną przeszkodą jest nieuregulowana sytuacja fabryki, ponieważ udziały koreańskiego Daewoo Motor nie zostały dotychczas odkupione. Należy także rozwiązać kwestię zadłużenia fabryki.

Według Dyżakowskiego, nieoficjalnie mówi się, iż model 45 który miał być produkowany na Żeraniu, będzie produkowany w Chinach. MG Rover planuje ponoć w Polsce produkcję innego modelu.

Innym problemem jest to, że pod koniec września 2004 r. wygaśnie prawo Daewoo - FSO do produkcji dwóch modeli samochodów - lanosa i matiza.

"Jeśli prawo do produkcji nie zostanie przedłużone, 1 października trzeba będzie zamknąć fabrykę" - powiedział Dyżakowski.

Po grudniowym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Daewoo-FSO wszystkie akcje spółki należące do południowokoreańskiego koncernu Daewoo Motor stały się akcjami niemymi, czyli bez prawa głosu.

Decydujący głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy ma od tego momentu Skarb Państwa.

Daewoo Motor, główny akcjonariusz spółki, zobowiązał się wcześniej do wycofania się z zarządzania żerańską firmą, na rzecz Skarbu Państwa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Piechota: możliwe przyspieszenie inwestycji na Żeraniu