Pierwsze kroki – do Modlina

opublikowano: 15-02-2013, 00:00

Premier Donald Tusk uznał, że budżetowe zwycięstwo w Brukseli nie uzyskało w niewdzięcznym społeczeństwie godnego oddźwięku i wkrótce rusza z kagankiem unijnej chwały w Polskę.

Marszruty jeszcze nie ustalił, zatem podpowiadam najpilniejszy adres, całkiem blisko — Modlin. Martwy obecnie port lotniczy otrzymał w systemie IATA kod WMI, dumnie rozwijany jako Warsaw Modlin International. Bardziej pasuje Wielki Miraż Inwestycyjny, kosztujący ponad 380 mln zł, w tym wiele z unijnych funduszy spójności, z których zdobywania premier jest tak dumny.

O modlińskim blamażu głównie władz Mazowsza, ale tak naprawdę całej Polski, pisaliśmy już wielokrotnie. Od Bożego Narodzenia jesteśmy bombardowani komunikatami tłumaczącymi, że właściwie to drobiazg, jeszcze kilka dni i… Główny wykonawca wadliwego pasa startowego, spółka Erbud, odgryzł się portowi, że dobry beton zniszczyła chemia używana do jego odladzania w okresie zimowym. Lotnisko odbiło, że naprawa betonowych progów ma zostać wykonana z betonu cementowego, ale znacznie krócej niż w 140 dni, a jeśli Erbud nie umie, to zrobi to kto inny.

Grubych wpadek inwestycyjnych związanych z wydawaniem pieniędzy krajowych i unijnych było już niemało. Wystarczy choćby przypomnieć „chiński” odcinek C autostrady A2, wyrzucenie wykonawcy stadionu we Wrocławiu, podobne wyrzucenie jednego z udziałowców konsorcjum ze Stadionu Narodowego, a wcześniej poprawianie tam schodów. Ale wymienione przypadki istotnie różniły się od Modlina — otóż błędy zostały wychwycone wcześniej. Tymczasem duma Mazowsza została przecież fachowo odebrana i w lipcu z wielką pompą otwarta. A przecież słabość obu nowych krańców pasa startowego stwierdzono już wiosną 2012, zanim przyszła obnażająca fuszerkę zima…

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK ZALEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu