Choć w Nestlé Purina pierwszym oficjalnym dniem rozpoczynającym akcję „z psem do biura” był miniony poniedziałek, przygotowania do niej zaczęły się już 5 lat temu. Podobne rozwiązania grupa stosuje już od 17 lat, w niektórych krajach — np. w Wielkiej Brytanii — nawet zasiedlając biurowce specjalnie przystosowane do zwierząt.

— Promowanie zwierząt w miejscu pracy to jedna z naszych firmowych misji. Nie było więc pytania „czy” to wprowadzimy, ale „kiedy” — mówi Sybilla Berwid-Wójtowicz, doktor nauk weterynaryjnych, koordynator komunikacji w Nestlé Purina, odpowiedzialna za projekt.
Praca w towarzystwie psa zupełnie inaczej wygląda w małej firmie, zupełnie inaczej w dużej, zwłaszcza takiej, w której pracownicy siedzą w tzw. open space. Stąd specjalna procedura przyjęta w Nestlé Purina.
Zgodnie z nią wszyscy zainteresowani musieli zgłosić taką chęć oraz przyprowadzić czworonożnych przyjaciół na spotkanie z psim behawiorystą, który sprawdził ich samopoczucie i zachowanie w biurowcu. Wprawdzie w Nestlé wszystkie psy przeszły ten test, ale dr Berwid-Wójtowicz podkreśla, że nie wszystkie nadają się do długiego przebywania w biurowych warunkach — wymienia m.in. śliskie powierzchnie czy temperament niektórych czworonogów.
Psy i ich właściciele musieli również dostosować się do wymogów takich jak: regularne wizyty u psiego fryzjera, noszony do pracy psi paszport wraz z książeczką zdrowia, liczba wyjść na psią toaletę (maksymalnie 5) czy — w przypadku psów średnich i dużych — wchodzenie do biurowca osobnym wejściem, aby nie narażać innych na wspólną jazdę windą. Uszanowano również pracowników z alergiami na psią sierść oraz obawiających się zwierząt: czworonogi mogą przebywać jedynie w wyznaczonej strefie i muszą stosować się do zasad psiej etykiety.
— Psy w biurze pozytywnie wpływają na relacje między pracownikami, obniżając ich poziom stresu, pomagając rozładować pewne napięcia, ale również wspomagając pracowników w utrzymaniu zdrowej równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, co wynika z licznych badań przeprowadzonych przez Nestlé Purina — mówi dr Berwid-Wójtowicz cytując badania zebrane przez Nestlé Purina.
Atuty czworonożnych przyjaciół docenia znacznie więcej pracodawców, zwłaszcza z mniejszymi zespołami pracowników. Portal Pies w Warszawie.pl opublikował w sierpniu ubiegłego roku wyniki ankiety wśród internautów — udało się ustalić adresy 17 biur w stolicy, w których pozwolono na psią obecność.
Wśród nich poczesne miejsce zajmują agencje kreatywne, redakcje mediów oraz agencje PR. Takich jak First Public Relations, do której niedużego biura na Mokotowie od trzech lat przychodzi buldożka francuska imieniem Danuta, anonsowana w mediach społecznościowych przez jej właścicielkę — Luizę Jurgiel-Żyłę hashtagiem „#DanutaTheDog”.
— Gdy ją adoptowaliśmy, wiedziałam, że ciężko zniosłaby długą samotność w domu. Spytałam szefa, również „psiarza”. Zgodził się. Warunkiem była zgoda wszystkich pracowników. Tak się z nią zżyli, że jest im smutno, kiedy ona bierze dzień wolnego, bo np. pada deszcz — mówi Luiza Jurgiel-Żyła. Wśród atutów wymienia możliwość krótkich wyjść na psi spacer — okazji do zebrania myśli, oddechu i aktywności fizycznej. © Ⓟ
Zasady zachowania wobec psa (nie tylko w biurze)
Opracowała Joanna Hajdyła-Jarosz
1. Zapewnij psu bezpieczne warunki do wypoczynku
2. Nie karm go przekąskami dla ludzi
3. Naucz się odczytywać rosnący poziom stresu i zwierzęcia i reaguj
4. Dbaj o jego higienę
5. Nie zaczepiaj śpiącego psa
6. Trzymaj go na smyczy
7. Nie klep psa po głowie na powitanie ani w zabawie
8. Nie zaprzyjaźniaj go na siłę z innymi psami czy ludźmi
9. Pozwól się obwąchiwać — tak psy zbierają informacje o otoczeniu
10. Decyzja o zabraniu psa ma być przyjemnością dla ciebie i niego
