PIWO W CZERWCU: SPADEK SPRZEDAŻY

Paweł Mazur
opublikowano: 1999-07-08 00:00

PIWO W CZERWCU: SPADEK SPRZEDAŻY

Winą za słabszy wynik półrocza producenci piwa obarczają prohibicję

W czerwcu sprzedano o kilkadziesiąt tys. hektolitrów mniej piwa niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Zdaniem przedstawicieli branży, powodem spadku sprzedaży była prohibicja wprowadzona z okazji wizyty Ojca Świętego.

W czerwcu największe polskie browary sprzedały ponad 2,36 mln hektolitrów piwa, czyli o 44 tys. hektolitrów piwa mniej niż w czerwcu 1998 roku. Do połowy tego roku producenci zdołali wypuścić na krajowy rynek ponad 10,4 mln hektolitrów piwa. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego jest to 3,7-procentowy wzrost sprzedaży, gdyż wtedy udało się sprzedać 10,1 mln hektolitrów piwa.

Najwięksi najsilniejsi

Pierwsze półrocze potwierdza dotychczasowy układ sił na krajowym rynku piwnym. Do czołówki producentów należą Żywiec, Kompania Piwowarska, Elbrewery (browar wchodzący w skład Grupy Żywiec) oraz Okocim. Zakłady Piwowarskie w Żywcu sprzedały w czerwcu 340 tys. hektolitrów piwa, a do końca czerwca wyprodukowały 1,59 mln hektolitrów tego napoju. Żywiec zanotował tym samym 18-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Również Kompania Piwowarska (połączone Browary Tyskie i Lech, własność SAB i EAC) może pochwalić się 12-procentowym wzrostem sprzedaży. Przez sześć miesięcy tego roku Kompania sprzedała 2,18 mln hektolitrów piwa, podczas gdy w tym samym okresie roku 1998 sprzedaż wyniosła 1,94 mln hektolitrów. W samym czerwcu Kompanii Piwowarskiej udało się sprzedać 508 tys. hektolitrów piwa.

EB i Okocim mniej

Tak jak maj, również czerwiec nie był zbyt udany dla EB i Okocimia. EB sprzedało w czerwcu tego roku 311 tys. hektolitrów piwa, a po sześciu miesiącach około 1,4 mln hektolitrów. Spadek sprzedaży w zestawieniu do roku 1998 w wypadku EB, (wchodzącym w skład Grupy Żywca) wynosi ok. 17 proc. Tendencję spadkową utrzymują też Okocimskie Zakłady Piwowarskie należące do Carlsberga. Do półrocza browar sprzedał 803 tys. hektolitrów piwa, czyli o ok. 13 proc. mniej niż w tym samym czasie roku 1998. W porównaniu z rokiem ubiegłym tylko w miesiącu marcu Okocim zanotował nieznaczny wzrost sprzedaży. Dobrze na rynku piwnym radzi sobie należący do Ryszarda Variselli Piast. Browary Dolnośląskie sprzedały bowiem ponad 40 proc. piwa więcej przez sześć miesięcy tego roku (441 tys. hektolitrów ) niż w porównywalnym czasie roku 1998.

Mocne browary lokalne

Największą bo kilkudziesięcioprocentową dynamikę sprzedaży zanotowały tradycyjnie mniejsze regionalne browary. Browar Północny z Suwałk (pozostający w rękach spółki pracowniczej) sprzedał co prawda przez sześć miesięcy zaledwie 72 tys. hektolitrów piwa ale w zestawieniu z efektami sprzedaży roku ubiegłego wynik ten daje imponującą dynamikę sprzedaży przekraczającą 73 proc. Kontrolowany przez pracowników Browar Witnica (szukający inwestora) sprzedał przez sześć miesięcy 26 tys. hektolitrów piwa i zanotował tym samym 31-proc. wzrost sprzedaży. Browar Belgia (kontrolowany przez koncern Palm) też może pochwalić się dynamiką sprzedaży sięgającą ponad 23 proc.

— Branża piwna stabilizuje się. Najmocniejsza jest pozycja Grupy Żywca. W czerwcu nasz udział w rynku osiągnął poziom 37,6 proc., a po sześciu miesiącach udział ten wynosi 38,4 proc. W tym roku prawdopodobnie nie uda się przekroczyć nam bariery 40 procentowego udziału w rynku — powiedział Andrzej Długosz z Grupy Żywiec.

Zdaniem specjalistów od warzenia piwa, w tym roku w Polsce uda się sprzedać ok. 21 mln hektolitrów piwa, czyli o blisko 800 tys. hektolitrów więcej niż w 1998 roku. Precyzyjne dane określić będzie można jednak we wrześniu, po okresie letnim, w którym sprzedaż piwa powinna znacząco wzrosnąć.