PKP Cargo połączą terminale

opublikowano: 17-04-2019, 22:00

Przewoźnik chce, dzięki konsolidacji terminali, obniżyć koszty i poprawić ofertę. Widzi też szansę kapitałowej współpracy z OT Logistics

PKP Cargo planują rozwinąć działalność na Nowym Jedwabnym Szlaku. Kupują ponad 900 platform intermodalnych i rozbudowują terminal w Małaszewiczach. Na tym nie koniec.

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, zapowiada przedstawienie
za kilka tygodni planu połączenia terminali. Lista korzyści z fuzji jest długa.
Zobacz więcej

PLUSY POŁĄCZENIA:

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, zapowiada przedstawienie za kilka tygodni planu połączenia terminali. Lista korzyści z fuzji jest długa. Fot. WM

— Planujemy także przeprowadzić proces konsolidacji terminali przeładunkowych należących do grupy. Będą mieć jeden zarząd, który opracuje kompleksową i konkurencyjną ofertę dla klientów. Efektem konsolidacji działalności terminalowej będzie także optymalizacja kosztów — mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Do giełdowej grupy należy 7 terminali intermodalnych, 19 masowych i dwa mieszane, na których można przeładowywać zarówno produkty w kontenerach, jak i towary luzem. Wspólne zarządzanie i ofertę dla klientów będą miały nie tylko podmioty kontrolowane przez PKP Cargo, ale także te, w których spółka ma udziały mniejszościowe. Czesław Warsewicz zachęca także innych zarządców terminali oraz przewoźników do tego typu partnerstwa.

— Centralizacja zarządzania terminalami skutkująca obniżeniem kosztów i usprawnieniem obsługi klienta to kierunek, który należy postrzegać pozytywnie, choć biorąc pod uwagę to, że podmioty te są już częścią grupy PKP Cargo, nie spodziewałbym się bardzo dużych oszczędności — komentuje Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena.

Konkurencyjna oferta i oszczędności to niejedyne efekty, jakie ma przynieść terminalowa fuzja. Celem konsolidacji jest też poprawa sytuacji finansowej terminali oraz rozwój infrastruktury grupy poprzez rozbudowę istniejących i budowę nowych obiektów służących obsłudze ładunków intermodalnych. Warto przypomnieć, że kilka lat temu firma Hatrans planowała w Łodzi, na terenach Agencji Mienia Wojskowego, budowę z przedsiębiorstwami chińskimi terminalu, do którego będą przywożone towary z Państwa Środka. Wówczas realizacja pomysłu nie powiodła się, a wśród polityków pojawiły się sugestie, że tego typu projekt powinny raczej wykonać PKP Cargo.

— O realizowaniu inwestycji będzie decydować nie polityka, lecz rachunek ekonomiczny. Łódź, czy też woj. łódzkie, jest atrakcyjnym terytorium do ulokowania dużego terminalu przeładunkowego, obsługującego dostawy z Nowego Jedwabnego Szlaku — przyznaje Czesław Warsewicz.

Nie przesądza jednak, czy — lub kiedy — PKP Cargo go zbudują.

Przypomina też, że obecnie 0,6 proc. ładunków z Chin jest dostarczanych do Europy pociągami, 1,2 proc. samolotami, a reszta statkami. Zapewnia, że celem jest osiągnięcie takiego wskaźnika dostaw kolejowych, jak dostaw samolotowych. Chcąc rozwijać transport ładunków po Nowym Jedwabnym Szlaku, PKP Cargo jeszcze w tym roku uruchomią w Chinach biuro handlowe lub spółkę.

AWT na torach Europy

Równolegle zamierzają też rozwijać transport i przeładunki w korytarzu Bałtyk — Adriatyk. Wiele z nich obsługiwać będzie czeski przewoźnik AWT, kupiony w 2013 r. przez PKP Cargo. Przez wiele lat spółka ta obsługiwała czeskie kopalnie OKD, które w 2016 r. ogłosiły upadłość i miały wygasić wydobycie w 2023 r. Jednak świetna koniunktura na rynku węgla przyniosła czeskim kopalniom w 2017 r. ok. 500 mln zł zysku, a w ubiegłym roku zachęciła je do zmiany planów oraz podjęcia prac nad nową strategią, która pozwoli utrzymać wydobycie do 2030 r.

Czesław Warsewicz podkreśla jednak, że choć wydobycie węgla jest obecnie bardziej opłacalne, to jego transport jest działalnością niskomarżową. Dlatego też AWT skupi się na pozyskiwaniu nowych rodzajów ładunków i dywersyfikacji portfela przewożonych towarów. Dzięki niedawno zrealizowanemu zakupowi spółki w Słowenii, mającej licencje przewozowe w tym kraju oraz w Chorwacji, AWT będzie mogła także rozwijać przewozy aż do portu Koper na Adriatyku. Czesław Warsewicz zapowiada również rychłe uruchomienie stałego połączenia z Włoch do Gliwic.

Przekonuje, że oferta zachęci klientów.

Otwarcie na OTL

Mocną pozycję w Chorwacji ma także OT Logistics (OTL), który wraz z Polskim Funduszem Rozwoju zainwestował w port Luka Rijeka. Dla PKP Cargo to atrakcyjny partner.

— Jesteśmy otwarci na współpracę kapitałową z OT Logistics — mówi Czesław Warsewicz.

Nie precyzuje tych zamiarów, ponieważ — jak zapewnia — rozmowy obecnie nie są prowadzone, jednak mogą zostać zainicjowane. Czesław Warsewicz przypomina, że OT Logistics zarządzają byli pracownicy PKP Cargo, czyli Radosław Krawczyk, prezes tej spółki, oraz członek zarządu — Daniel Ryczek. Ma nadzieję, że uda się zachęcić ich do współpracy. Trudno prognozować, czy praca w poprzednich latach w PKP Cargo skłoni menedżerów OTL do zacieśnienia więzi z dawnym pracodawcą.

— Grupa Kapitałowa OT Logistics w ostatnich latach stworzyła solidną strukturę działającą w wielu obszarach logistyki, spedycji i transportu oraz wypracowała mocną pozycję w naszej części Europy. Nie dziwi zatem fakt, że nasza działalność i aktywa mogą być postrzegane jako atrakcyjne. Nie prowadzimy jednak żadnych rozmów o współpracy kapitałowej z podmiotami spoza naszej grupy. Zarząd OT Logistics skupia się obecnie na zwiększeniu efektywności realizowanych przez nią operacji — mówi Radosław Krawczyk, prezes OTL.

Możliwość współpracy obu firm pozytywnie oceniają natomiast analitycy.

— Współpraca kapitałowa z OTL byłaby ciekawa, rozszerzyłaby działalność PKP Cargo na segment transportu śródlądowego. Wzmocniłaby pozycję grupy w biznesie spedycyjnym i portowym, także zagranicą. Zapewne udałoby się również wygenerować oszczędności w obszarze kosztów finansowych. Największy sens miałoby przejęcie kontroli operacyjnej nad OTL, choć tu istotna byłaby oczywiście kwestia ceny — dodaje Dominik Niszcz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu