PKP Intercity podpisały kontrakt na modernizację 115 wagonów

PAP
opublikowano: 14-08-2013, 15:24

Kontrakt na modernizację 115 wagonów podpisały w środę PKP Intercity z konsorcjum zakładów Pesa S.A. Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Modernizacja będzie kosztować prawie 323,5 mln zł, a połowę kwoty uzyskano z funduszy unijnych.

Podpisana w środę umowa dotyczy większej części największego w historii PKP Intercity przetargu na modernizację wagonów. Całe przedsięwzięcie obejmuje w sumie modernizację 150 wagonów kosztem prawie 413 mln zł, a umowy dotyczące modernizacji pozostałych wagonów zostaną podpisane po weryfikacji postępowania przetargowego przez Urząd Zamówień Publicznych.

Jak zapowiedział w środę Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, za miesiąc do Bydgoszczy trafią pierwsze wagony przeznaczone do odbudowy. Ponownie wykorzystane będą jedynie zregenerowane podwozia i budy starych wagonów, a reszta elementów i wyposażenie będą całkowicie nowe.

"Modernizacja obejmie wagony przedziałowe i bezprzedziałowe 1 i 2 klasy, jak również wagony sypialne, z miejscami do leżenia oraz barowe. Nowy tabor przeznaczony będzie dla pociągów obsługujących południowe i zachodnie rejony Polski" - poinformował Malinowski.

Wagony standardowo zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, gniazdka elektryczne, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. W ramach modernizacji pojawią się również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz rowerzystów.

Po modernizacji wagony będą dostosowane do jazdy z prędkością 160 km/h, co pozwoli przewoźnikowi w pełni wykorzystywać możliwości eksploatacyjne obecnie modernizowanych linii kolejowych E-30 (fragment Wrocław-Katowice-Kraków) i E-59 (fragment Wrocław-Poznań-Szczecin). Umożliwi to skrócenie czasu podróży z Przemyśla do Szczecina o prawie cztery godziny. Wykonawca zamówienia od momentu wejścia w życie umowy będzie miał 24 miesiące na realizację projektu.

"Wchodzimy w nowe czasy: zmodernizowane wagony oferują naszym pasażerom komfort na poziomie najlepszych standardów europejskich. Pozwolą one sformować 24 pociągi: 20 dziennych i cztery nocne" - podkreślił Malinowski.

Prezes PKP Intercity przypomniał, że jego spółka realizuje obecnie projekty taborowe warte 4,1 mld zł, wykorzystując środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Fundusze unijne pokryją połowę kosztów modernizacji wagonów przez Pesa S.A.

Jak powiedział PAP Malinowski, w ciągu najbliższych dwóch-trzech tygodni zostanie ogłoszony wynik prowadzonego już od dłuższego czasu przetargu na dostawę 20 elektrycznych zestawów trakcyjnych. W najbliższych tygodniach firma zamierza także ogłosić przetarg na dostawę kolejnych 20 pociągów tego typu.

Zarząd przewoźnika planuje, że w 2015 roku 70 proc. jego pociągów będzie sformowane z taboru nowego lub zmodernizowanego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / PKP Intercity podpisały kontrakt na modernizację 115 wagonów