PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podsumowały dotychczasowe inwestycje realizowane z pieniędzy przyznanych z KPO. Przygotowują się też do wykonywania kolejnych, które mogą mieć znaczenie militarne.
Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, informuje, że spółka zawarła już 120 umów wartych około 8 mld zł z przyznanej z KPO puli 11,48 mld zł.
— Celem realizacji inwestycji jest m.in. zwiększenie prędkości i poprawa bezpieczeństwa na liniach i przejazdach kolejowych, likwidacja wąskich gardeł, digitalizacja sieci, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rozbudowa systemu informacji pasażerskiej — mówi Piotr Wyborski.
Kontrakty w realizacji
Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK, informuje, że efektem inwestycji będzie np. zwiększenie prędkości do 250 km/h na centralnej magistrali kolejowej czy przywrócenie ruchu na odcinkach, na których dawno temu został on wygaszony. Wymienia m.in. trasy Żywiec—Sucha Beskidzka czy Pszczyna—Żory. Z KPO jest także dofinansowana budowa odcinka między Podłężem a Piekiełkiem, która docelowo poprawi płynność i prędkość przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem, natomiast pasażerowie podróżujący z Warszawy do Radomia czy Lublina mogą liczyć na lepszą informację pasażerską.
Digitalizacja sieci pozwoli na usprawnienie ruchu mimo pogłębiającej się luki kadrowej. Inwestycje, takie jak oddany właśnie do ruchu tunel w Sulejówku, zapewnią likwidację wąskich gardeł. Podobny projekt spółka realizuje np. w Teresinie.
Podwójne przeznaczenie
PKP PLK mogą także otrzymać dotacje na kolejne inwestycje z puli pieniędzy na mobilność militarną. Rząd zaplanował np. stworzenie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności, który będzie dysponował 25 mld zł na inwestycje. Z tej puli około 10 mld zł może być przeznaczone na kontrakty infrastrukturalne, m.in. kolejowe.
— PLK posiadają listę zadań inwestycyjnych, które mogą wspierać kolejową mobilność militarną — mówi Piotr Wyborski.
Nie ujawnia jej wartości i zakresu, zapewniając, że wachlarz projektów do wyboru przez rząd jest bogaty. Z funduszy na mobilność militarną PKP PLK mogłyby realizować prace rewitalizacyjne oraz modernizacyjne na liniach kolejowych o podwójnym przeznaczeniu. Taką trasą może być np. linia Rzeszów—Przemyśl—Medyka. Piotr Wyborski informuje, że PKP PLK właśnie zawarły umowę na jej projektowanie, a modernizacja pozwoli na usprawnienie przewozów pasażerskich i towarowych — odpowiednio z prędkością 160-
200 i 120 km/h. Jest to jedna z najważniejszych linii kolejowych na ciągu Wschód-Zachód, stanowi ważny korytarz łączący Polskę z Ukrainą i po modernizacji mogłaby lepiej pełnić funkcje cywilne i militarne.
Taka jest długość linii kolejowych, dla których PKP PLK zawarły już kontrakty z KPO...
...a na liniach o takiej długości już przeprowadziły inwestycje.