Po pierwsze – innowacyjność, po drugie – silna marka

opublikowano: 04-09-2016, 22:00

KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO

JACEK SOCHA

wiceprezes i partner PwC Polska

W polskim eksporcie niezmiennie dominują określone grupy towarów. Pięć flagowych sektorów, które stanowią ponad 60 proc. wartości rodzimego eksportu produktów do EU, to: maszyny i sprzęt elektryczny, sprzęt transportowy, metale nieszlachetne, żywność oraz tworzywa sztuczne. Oprócz produktów istotne są także usługi, których polskie firmy świadczą coraz więcej na zagranicznych rynkach. Ekspansja zagraniczna rodzimych przedsiębiorców się rozwija, czego dowodem jest wzrost rok do roku eksportu towarów i usług. Wartość eksportu towarów w 2015 r. wyniosła prawie 720 mld zł, przewyższając import o 9 mld zł i tworząc dodatnie saldo, czego nie zanotowaliśmy od wielu lat.

zagranicznych klientów. Nasi rodzimi przedsiębiorcy są świetnymi promotorami polskiej marki i polskiej przedsiębiorczości za granicą. Stajemy się rozpoznawalni już nie tylko w całej Europie, ale także na świecie, jako producent nowoczesnych autobusów i jachtów, wysokiej jakości okien i drzwi, innowacyjnych gier i oprogramowania komputerowego, usług outsourcingu czy transportu. Dlatego tak ważne jest identyfikowanie i wspieranie ambasadorów marki Polska za granicą, co staramy się robić m.in. poprzez takie inicjatywy jak konkurs „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”. Od pięciu lat promujemy firmy, które osiągają spektakularne sukcesy za granicą, podbijając rynki innowacyjnymi rozwiązaniami, a przy tym promując polską markę, jak np. Asseco, CD Projekt i Integer.pl, Maspex, KGHM Polska Miedź czy Solaris Bus & Coach.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W dłuższej perspektywie, aby polski handel zagraniczny mógł się dalej rozwijać, tak naprawdę kluczowe będą nie same branże, ale wypracowanie nowych przewag konkurencyjnych. Jak to osiągnąć? Po pierwsze — własną innowacyjnością i bardziej efektywnym wykorzystaniem rozwiniętych technologii, a po drugie — zbudowaniem silnej marki Polska.

Szansą dla polskich przedsiębiorców może okazać się czwarta rewolucja przemysłowa, tzw. Przemysł 4.0, w którym kluczową rolę odgrywa inteligentna, zautomatyzowana i samooptymalizująca się fabryka. Nowe podejście przyniesie znaczące obniżenie kosztów poprzez zwiększenie elastyczności produkcji oraz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów. Umożliwi to opłacalne wytwarzanie produktów nawet w pojedynczych ilościach. W praktyce oznacza to, że możliwa będzie produkcja na zamówienie klienta, w cenie zbliżonej do ceny produktu masowego, co może budować istotną przewagę nad ofertą rynków konkurujących głównie niższymi kosztami pracy.

Drugim wspomnianym czynnikiem mającym wpływ na rozwój internacjonalizacji polskich firm jest kreowanie wizerunku Polski za granicą poprzez promocję polskich rozwiązań i polskiej gospodarki.

Z raportu „Badania wizerunkowe ex-post Polski i polskiej gospodarki w krajach głównych partnerów gospodarczych” wynika, że rozpoznawalność polskich producentów w świadomości europejskich konsumentów stale wzrasta. Polskie marki, w szczególności produkty spożywcze, kosmetyki i produkty z sektora nowych technologii, cieszą się coraz większym uznaniem w oczach

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane