KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO
JACEK SOCHA
wiceprezes i partner PwC Polska
W polskim eksporcie niezmiennie dominują określone grupy towarów. Pięć flagowych sektorów, które stanowią ponad 60 proc. wartości rodzimego eksportu produktów do EU, to: maszyny i sprzęt elektryczny, sprzęt transportowy, metale nieszlachetne, żywność oraz tworzywa sztuczne. Oprócz produktów istotne są także usługi, których polskie firmy świadczą coraz więcej na zagranicznych rynkach. Ekspansja zagraniczna rodzimych przedsiębiorców się rozwija, czego dowodem jest wzrost rok do roku eksportu towarów i usług. Wartość eksportu towarów w 2015 r. wyniosła prawie 720 mld zł, przewyższając import o 9 mld zł i tworząc dodatnie saldo, czego nie zanotowaliśmy od wielu lat.
zagranicznych klientów. Nasi rodzimi przedsiębiorcy są świetnymi promotorami polskiej marki i polskiej przedsiębiorczości za granicą. Stajemy się rozpoznawalni już nie tylko w całej Europie, ale także na świecie, jako producent nowoczesnych autobusów i jachtów, wysokiej jakości okien i drzwi, innowacyjnych gier i oprogramowania komputerowego, usług outsourcingu czy transportu. Dlatego tak ważne jest identyfikowanie i wspieranie ambasadorów marki Polska za granicą, co staramy się robić m.in. poprzez takie inicjatywy jak konkurs „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”. Od pięciu lat promujemy firmy, które osiągają spektakularne sukcesy za granicą, podbijając rynki innowacyjnymi rozwiązaniami, a przy tym promując polską markę, jak np. Asseco, CD Projekt i Integer.pl, Maspex, KGHM Polska Miedź czy Solaris Bus & Coach.
W dłuższej perspektywie, aby polski handel zagraniczny mógł się dalej rozwijać, tak naprawdę kluczowe będą nie same branże, ale wypracowanie nowych przewag konkurencyjnych. Jak to osiągnąć? Po pierwsze — własną innowacyjnością i bardziej efektywnym wykorzystaniem rozwiniętych technologii, a po drugie — zbudowaniem silnej marki Polska.
Szansą dla polskich przedsiębiorców może okazać się czwarta rewolucja przemysłowa, tzw. Przemysł 4.0, w którym kluczową rolę odgrywa inteligentna, zautomatyzowana i samooptymalizująca się fabryka. Nowe podejście przyniesie znaczące obniżenie kosztów poprzez zwiększenie elastyczności produkcji oraz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów. Umożliwi to opłacalne wytwarzanie produktów nawet w pojedynczych ilościach. W praktyce oznacza to, że możliwa będzie produkcja na zamówienie klienta, w cenie zbliżonej do ceny produktu masowego, co może budować istotną przewagę nad ofertą rynków konkurujących głównie niższymi kosztami pracy.
Drugim wspomnianym czynnikiem mającym wpływ na rozwój internacjonalizacji polskich firm jest kreowanie wizerunku Polski za granicą poprzez promocję polskich rozwiązań i polskiej gospodarki.
Z raportu „Badania wizerunkowe ex-post Polski i polskiej gospodarki w krajach głównych partnerów gospodarczych” wynika, że rozpoznawalność polskich producentów w świadomości europejskich konsumentów stale wzrasta. Polskie marki, w szczególności produkty spożywcze, kosmetyki i produkty z sektora nowych technologii, cieszą się coraz większym uznaniem w oczach
© ℗