Podstawowe zakupy potaniały

opublikowano: 23-05-2019, 22:00

Koszyk podstawowych produktów badany przez ASM potaniał w ostatnim miesiącu. Zdecydowanie najdrożej jest w internecie

Czy na zakupy wydajemy więcej, czy mniej? Z okładek tabloidów co jakiś czas atakują czytelników hasła o drożyźnie, jednak w danych GUS o inflacji niczego takiego nie widać. ASM Sales Force Agency z giełdowej grupy ASM postanowiło zbadać, ile Polacy muszą zapłacić za koszyk 40 podstawowych produktów w 10 popularnych sieciach handlowych i w dużym e-sklepie spożywczym.

Na razie badanie, o którego metodologii piszemy w ramce, przeprowadzono w marcu i kwietniu tego roku. Okazuje się, że w kwietniu było taniej — średnio o 3,5 proc., ale na przykład w hurtowniach Makro (zaopatrują się w nich małe sklepy, klientem może być każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą) ceny spadły o ponad 10 proc.

Święta spłaszczyły różnice

— Okres przedświąteczny ma istotny wpływ na wartość koszyka zakupowego. Tuż przed świętami obserwujemy wzmożoną ilość promocji. Sklepy na czas świąt generują dodatkowe zamówienia, które następne muszą wyprzedać. Z tego samego powodu nie mogą sobie pozwolić na podnoszenie cen względem konkurentów, ponieważ konsumenci zdecydowanie zwiększają swoją aktywność zakupową i solidniej przykładają się do wstępnego researchu cen w sieciach. Nawet nieznaczna różnica w cenie między jedną siecią a drugą na produktach podstawowych w koszyku, jak np. majonez, może spowodować zmianę miejsca do robienia zakupów przedświątecznych. Stąd to zdecydowane spłaszczenie różnic — mówi Piotr Witkowski, ekspert ds. innowacji ASM Sales Force Agency.

Zarówno w marcu, jak i w kwietniu ceny były najwyższe w e-sklepie Frisco.pl, którego udziałowcami są Eurocash i MCI. W pozostałych sklepach w ciągu miesiąca doszło do sporych przetasowań, ale ceny były zazwyczaj zbliżone mimo różnych formatów sklepów.

— Średnia wartość koszyków w podziale na kategorie punktów sprzedaży, czyli cash & carry, dyskont oraz kanał tradycyjny, utrzymuje się na bardzo podobnym poziomie około 221 zł — mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Konkurencja wśród marek własnych

W obu miesiącach najbliżej średniej rynkowej pod względem cen był Lidl. Jeśli spojrzeć na szczegóły zestawienia, to najwięcej produktów w najniższych cenach w kwietniu można było kupić w Makro (17 na 40), Biedronce (8) i Selgrosie (7). Najwięcej najdroższych w ofercie miało Frisco i Intermarche (po 8) oraz E.Leclerc (7).

— W naszej analizie zawarliśmy w większości produkty znanych koncernów. Ich polityka cenowa wobec sieci jest podobna. Z tego powodu różnice między koszykami poszczególnych sieci są niewielkie. Obecnie sieci mocno konkurują promocjami dla marek własnych, które zyskują coraz większe uznanie konsumentów, a tym samym i udziały na półkach sklepowych. Warto również zauważyć, że zbliżone wyniki osiągane są niekiedy dzięki promocyjnym cenom produktów, które konsument uzyskuje w wyniku np. przystąpienia do programów lojalnościowych lub akcji „kup 2 i zapłać mniej”. Gdyby nie takie mechanizmy, de facto koszyk byłby zdecydowanie bardziej zróżnicowany — mówi Piotr Witkowski.

Sprawdzanie koszyka

Raport „Koszyk cenowy ASM SFA”, przygotowany przez specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu agencji ASM Sales Force Agency, opiera się na comiesięcznym porównaniu cen 40 często wybieranych przez Polaków markowych produktów w 10 kategoriach: chemia domowa wraz z kosmetykami, dodatki w rodzaju keczupu, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, artykuły sypkie (np. zupki instant i czipsy), a także mięso, wędliny i ryby. Ceny sprawdzane są w 5 placówkach każdej sieci w 12 dużych miastach — Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Bydgoszczy, Białymstoku, Opolu i w Jeleniej Górze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy