Podwójny zysk

Łukasz Dec
23-03-2006, 00:00

Telekomunikacja Polska wprowadzi nowe usługi telefonii internetowej dla biznesu. Ceny mają spaść.

Narodowy operator (TP) wprowadził już usługi telefonii internetowej (VoIP) dla klientów indywidualnych, teraz myśli o firmach. W połowie roku uruchomi usługi głosowe, a pod koniec usługi IP Centrex (wirtualną centralę telefoniczną) dla średnich i małych firm. Inwestycja pochłonie w tym roku kilkanaście milionów złotych.

Operator oszczędza

— Systemy telefonii IP są tańsze w implementacji i utrzymaniu od tradycyjnych systemów telefonicznych. Mniej kosztuje podłączanie abonentów, więc mamy większy margines, którym możemy się podzielić z klientem — mówi Damian Biedulski z TP.

Stawki za połączenia mają być niższe, ale nie należy się spodziewać rewolucji. Będą darmowe połączenia między numerami telefonicznymi jednej firmy, te same stawki na połączenia miejscowe i zamiejscowe oraz niższe stawki na połączenia zagraniczne.

— Platformy VoIP mają już wszyscy więksi operatorzy i trudno przyciągnąć im klientów, nie proponując atrakcyjnych stawek — mówi Adam Pytlik z Exatela, który w 2005 r. sam uruchomił platformę VoIP.

Dzisiaj korzysta z niej około 1,5 tys. abonentów.

TP spodziewa się pozyskania w tym roku kilku tysięcy użytkowników nowych usług, co nie jest dużą liczbą, jak na skalę działania firmy. Operator chce sprzedawać je własnym abonentom łączy internetowych i usług transmisji danych. Klienci będą korzystać ze specjalnych centralek abonenckich, które dostarczą Siemens, Alcatel i Adept Telecom.

W ofercie TP może się pojawić również — wzorem usług France Telecom — urządzenie dostępowe, które umożliwia firmom krzystanie z internetu i telefonii internetowej (analogiczne do modemu livebox dla klientów indywidualnych).

Kto wyznacza ceny?

Stawki zaproponowane przez TP będą ważne dla całego rynku, bo konkurenci zwykle ją naśladują.

— Nie jest trudno proponować atrakcyjne stawki we własnej sieci. Gorzej, jeżeli połączenia wychodzą do innych sieci, np. TP, gdzie musimy płacić określone stawki hurtowe. Klienci chcą dzisiaj niskich, zryczałtowanych opłat, ale niełatwo temu sprostać, skoro najpierw trzeba zainwestować w profesjonalne i stabilne rozwiązanie IP — mówi Adam Pytlik.

Jak grzyby po deszczu powstają systemy telefoniczne małych operatorów. W niektórych ceny za połączenie stacjonarne i na telefony komórkowe wynosi dzisiaj odpowiednio 4 gr i 44 gr netto (chociaż te firmy działają na granicy prawa i mają słabą technicznie platformę). Są o 25-50 proc. niższe od standardowych, co zaostrza apetyty klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Dec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Podwójny zysk