Polacy uważają również, że mają małą wiedzę w obszarze finansów publicznych (41 proc. wskazań) i przedsiębiorczości (34 proc.). Jednocześnie w stosunku do 2019 r. dane wskazują na znaczącą poprawę wiedzy z zakresu oszczędzania (spadek wskazań negatywnych z 34 do 5 proc.) oraz kredytów i pożyczek (z 44 do 12 proc.).
— Popularność bankowości elektronicznej i usług cyfrowych w zestawieniu z niedoborem wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa zadeklarowany przez 54 proc. ankietowanych stanowi bardzo ważny sygnał, którego nie można zlekceważyć — mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Polakom wiedzy o finansach brakuje zresztą w wielu aspektach — ponad połowa badanych przyznała, że wiedzą na ten temat mało lub bardzo mało. Zdecydowanie najsłabiej w sferze wiedzy finansowej czują się osoby młode w wieku 18-24 lata (83 proc.) oraz mieszkańcy wsi (71 proc.). W porównaniu z badaniem sprzed roku znacząco wzrósł odsetek osób deklarujących brak jakiejkolwiek wiedzy o zasadach funkcjonowania giełdy — z 18 do 27 proc.
Niedostateczna wiedza jest zresztą również dla 57 proc. Polaków kluczową barierą w inwestowaniu na GPW. Jednocześnie jednak do 32 proc. spadł odsetek osób wskazujących jako główne powody obawy związane z ryzykiem lub poniesieniem strat. 78 proc. badanych słyszało o akcjach, 51 proc. o obligacjach, a trzy czwarte o mocno promowanych w ostatnich miesiącach pracowniczych planach kapitałowych (PPK). 67 proc. rozpoznaje indywidualne konta emerytalne, choć korzysta z nich tylko co trzeci badany (z PPK co piąty).
— Wyniki badania jasno pokazują, że zmiany w systemie emerytalnym w ostatnich latach znacząco przekładają się na rosnącą świadomość Polaków w zakresie oszczędzania i inwestowania. W 2017 r. łączna wartość aktywów gospodarstw domowych po raz pierwszy przekroczyła 1 bln zł. Biorąc pod uwagę to, że PPK są stosunkowo nowe dla Polaków, wysoki odsetek wskazań ich przez respondentów i poziom partycypacji mogą oznaczać, że jeszcze więcej osób przekona się do tego programu, kiedy zobaczą pierwsze jego efekty w postaci zgromadzonych oszczędności uczestników — komentuje Marek Dietl, prezes GPW.
75 proc. - tyle osób deklaruje, że dokładnie czyta lub przynajmniej stara się czytać wszystkie zapisy w umowach finansowych.
65 proc. - tyle osób czerpie wiedzę na temat finansów z banków.
71 proc. - tyle osób uważa, że to media powinny wykazywać największą aktywność w zakresie edukacji finansowej.