Polacy nie ufają prezesom

opublikowano: 09-03-2017, 22:00

Polacy nie wierzą ani sektorowi publicznemu, ani prywatnemu.

To nad Wisłą odnotowano właśnie najniższy odsetek zaufania do instytucji publicznych wśród mieszkańców 28 krajów zbadanych w ramach Edelman Trust Barometer 2017. Pod flagą biało-czerwoną instytucjom publicznym ufa jedynie 43 proc. lepiej wykształconych i poinformowanych Polaków. Zaufanie do organów państwa deklaruje natomiast ponad 60 proc. Amerykanów i Francuzów i ponad połowa Hiszpanów oraz Niemców.

W tym samym czasie zaufanie do biznesu w Polsce wyraża 40 proc. pytanych, bardziej nieufni są jedynie mieszkańcy trzech krajów, m.in. Rosjanie i targani politycznymi skandalami Koreańczycy z Południa. Amerykańskim i holenderskim przedsiębiorcom ufa 6 na 10 obywateli. Jeszcze gorzej wypada biznes, jeśli zapytać o zaufanie do samych prezesów dużych spółek. Tu polskie 23 proc. plasuje nas w ogonie, sporo poniżej globalnej średniej (40 proc.). To, co sobie często sami wytykamy, czyli protekcjonizm i myślenie „moja chata z kraja”, bliskie jest także globalnej populacji. 65 proc. z przebadanych przez Edelmana ludzi uważa, że należy wynosić interesy własnego kraju nad interesy reszty świata.

To poziomy bliskie rozkładowi opinii nad Wisłą. Zarazem Polacy w generalnej opinii oceniają, że działającemu nad Wisłą biznesowi także należy przykręcić śrubę, szczególnie w obszarach związanych ze zdrowiem i finansami obywateli. I tak aż 82 proc. respondentów zgadza się ze zdaniem, że przemysł farmaceutyczny powinien być bardziej regulowany. 64 proc. respondentów przytakuje, słysząc opinię, że decydenci polityczni powinni nałożyć podatek na żywność i napoje mogące niekorzystnie oddziaływać na zdrowie. Zaś 58 proc. respondentów nie zgadza się, że reformy rynku finansowego zwiększają stabilność gospodarki.

23 proc. Taki odsetek Polaków ocenia prezesów zarządu jako wiarygodnych. To o 5 pkt. proc. więcej niż w przypadku polityków, ale i 12 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

13 proc. Taka część Polaków deklaruje swoje przerażenie tempem innowacji. 38 proc. z nas uważa obecną wysoką dynamikę innowacji za „niepokojącą”.

18 pkt. proc. O tyle przez rok wzrosło w Polsce zaufanie do mediów internetowych. Wyprzedziły one media tradycyjne, notujące spadek o 12 pkt. proc.

68 proc. Taki odsetek naszych rodaków zgadza się z tezą, że warto chronić miejsca pracy i miejscowy przemysł nawet za cenę wolniejszego wzrostu gospodarczego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu