Polaczek: przebieg drogi S-8 zgodny z wytycznymi KE

04-06-2007, 14:07

Przebieg drogi ekspresowej S-8 w pobliżu Piotrkowa Trybunalskiego i Bełchatowa, a nie Łodzi, jak chcą władze tego miasta, jest zgodny z wytycznymi Komisji Europejskiej (KE). Jego zmiana może oznaczać utratę unijnych środków na inwestycję - ocenia minister transportu Jerzy Polaczek.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Katowicach minister poinformował, że sprawa lokalizacji drogi, łączącej Wrocław z centralną Polską, będzie jeszcze dyskutowana. Decyzja o przebiegu trasy stanie się ostateczna dopiero wtedy, kiedy wydana zostanie stosowna decyzja lokalizacyjna wojewody.

"Musimy wyciągnąć wnioski ze stanowiska Komisji Europejskiej, która w korespondencji z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w sposób nie budzący wątpliwości skonkludowała, jaki przebieg drogi ekspresowej S-8 będzie miał finansowanie środkami z Funduszu Spójności" - powiedział Polaczek.

Odniósł się w ten sposób do opublikowanego w prasie jako płatne ogłoszenie stanowiska prezydenta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego, w którym m.in. zarzuca on ministrowi transportu działanie wbrew stanowisku rządu w tej sprawie. Jak napisała "Gazeta Wyborcza", prezydent Łodzi zamierza także złożyć doniesienie do prokuratury na urzędników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), którzy wydali rekomendację dla przebiegu drogi z pominięciem Łodzi.

"Nie komentuję tych wypowiedzi, które w istotnej części są wypowiedziami bardzo emocjonalnymi. Pana prezydenta Kropiwnickiego szanuję jako prezydenta Łodzi i polityka, który przez wiele lat jest obecny w życiu publicznym w Polsce. W tej sprawie minister transportu ma jedną niewdzięczną rolę - musi czasami w konkretnych sytuacjach komunikować rozstrzygnięcia, z których niekoniecznie część opinii publicznej w woj. łódzkim jest zadowolona" - powiedział Polaczek.

Podkreślił, że droga ekspresowa S-8 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, którego przebieg jasno określiła Komisja Europejskiego w oficjalnym stanowisku, przekazanym resortowi rozwoju. Według Polaczka, tylko w pomijającym Łódź wariancie droga może być finansowana z Funduszu Spójności, który ma pokryć 85 proc. kosztów budowy.

Zdaniem ministra, resort rozwoju - jako zarządzający unijnymi programami - musi brać stanowisko KE pod uwagę, podobnie jak Ministerstwo Transportu. Dodał, że niezależnie od ostatecznego przebiegu drogi ekspresowej S-8, woj. łódzkie będzie terenem wielu olbrzymich inwestycji drogowych.

"GDDKiA rekomenduje istotną przebudowę dzisiejszych dróg krajowych nr 14 i 12, z budową obwodnic przez wszystkie miasta w śladzie dzisiejszej drogi krajowej, jak Sieradz, Zduńska Wola, Łask, a także przebudowanie tego układu drogowego do parametrów drogi głównej przelotowej, co poprawi bezpieczeństwo, usprawni tranzyt i ruch lokalny" - mówił.

Polaczek przypomniał, że w woj. łódzkim realizowana będzie także największa obecnie inwestycja na kolei - szybka kolej Warszawa- Łódź za ponad 1 mld zł - a rozbudowa infrastruktury podłódzkiego lotniska należy do największych tego typu przedsięwzięć w Polsce. Podkreślił, że Łódź w żadnym wypadku nie jest pomijana na mapie inwestycji transportowych.(PAP)

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polaczek: przebieg drogi S-8 zgodny z wytycznymi KE