Polimeni myśli o GPW

Agnieszka Janas
10-01-2007, 00:00

Deweloperzy mają wzięcie na parkiecie. Z dobrej passy chce skorzystać Vincent Polimeni, inwestor z USA. Dobrze robi — uważają analitycy.

Do Polski przyjechał Vincent Polimeni, założyciel i prezes amerykańskiej firmy deweloperskiej Polimeni Organization, która nad Wisłą inwestuje w centra handlowe w mniejszych miastach. Na pozór przyczyna jest dość błaha. W czwartek nastąpi wmurowanie kamienia węgielnego pod nowy obiekt w Słupsku. Jednak tym razem to nie ta uroczystość skłoniła go do przyjazdu do Polski.

— Prowadzimy poważne analizy dotyczące wejścia działającej w Polsce spółki Polimeni International na warszawską giełdę. Dlatego wstrzymaliśmy poszukiwania inwestorów na budowane przez nas centra handlowe. Jeśli wejdziemy na giełdę, to po to, by uzyskać pieniądze na kolejne inwestycje. Myślę też, że zachowamy kontrolę nad spółką. Oferta mogłaby być skierowana także do inwestorów prywatnych. W USA wiele osób inwestuje w taki sposób w nieruchomości. I to z dobrym skutkiem — mówi Vincent Polimeni.

Jeśli uda się zrealizować obecne plany spółki, jej kapitalizacja sięgnie 350 mln EUR.

Zgodnym chórem

Zdaniem Vincenta Polimeni, obecnie, gdy centra handlowe sprzedają się jak świeże bułeczki, jest bardzo dobry moment na debiut dla firmy z tej branży. Tego samego zdania są analitycy.

— Jest taki boom na rynku budowlanym, że inwestorzy chętnie kupują spółki z tej branży. Jeśli dodatkowo walory zostaną wycenione korzystnie dla zainteresowanych (wskaźnik cena/zysk na poziomie 10-15), to emisja powinna zakończyć się sukcesem. Jest tylko jedno ryzyko związane z każdym deweloperem działającym w branży centrów handlowych w mniejszych miastach — niechętny stosunek rządu do takich inwestycji. Jednak jeśli spółka planuje działania także w mieszkaniówce, przy obecnym popycie na lokale będzie to bardzo duży plus — mówi Piotr Kuczyński, główny analityk Xeliona.

Także Piotr Kaszyński, partner w agencji Cushman & Wakefield (C&W), widzi sens inwestowania w nieruchomości komercyjne.

— Polski rynek nadal się rozwija. Powierzchnie handlowe jeszcze długo będą atrakcyjną inwestycją. Trzeba też pamiętać, że jest to proces stały: zmieniają się trendy, obiekty, kierunki inwestowania, np. w coraz mniejszych miastach. Dlatego jest jeszcze duże pole do popisu dla inwestorów — ocenia przedstawiciel C&W.

Praca wre

Polimeni International prowadzi inwestycje w trzech miastach Polski. Łączna wartość projektów szacowana jest na 65 mln EUR. Najbardziej zaawansowana jest budowa centrum handlowego w Słupsku, którego termin oddania do użytku planowany jest na lato 2008 r. Powierzchnia obiektu wyniesie 33 tys. mkw. (13 tys. mkw. powierzchni handlowej). Kolejny obiekt powstanie w Częstochowie. Ma to być zmodernizowany i przebudowany istniejący dom handlowy Merkury (14 tys. mkw. powierzchni, w tym 8,5 tys. mkw. handlowej), położony przy trasie wiodącej na Jasną Górę. Wartość inwestycji wyniesie 19 mln EUR. Polimeni czeka na pozwolenie na budowę. W przypadku Galerii Podkowa w Płocku (ponad 20 tys. mkw., w tym 15 tys. mkw. na wynajem) spółka wygrała przetarg na działkę i czeka na pozwolenie na budowę.

To nie wszystko.

— Prowadzimy negocjacje związane z uzyskaniem terenów pod trzy nowe centra handlowe. Jedno z nich powstanie w Przemyślu. Zamierzamy także wybudować nad morzem budynek mieszkalny o wysokim standardzie. Na razie jednak jest jeszcze za wcześnie, aby podać konkretne nazwy miast — wylicza Vincent Polimeni.

Plany spółki przewidują zainwestowanie około 20-25 mln EUR w każdy z obiektów handlowych oraz 40-50 mln EUR w apartamentowiec.

Tak zarabia Polimeni

n Konin

13 czerwca otwarto Galerię nad Jeziorem o powierzchni 21 tys. mkw. To była pierwsza inwestycja Polimeni w Polsce. Jej wartość wyniosła 14 mln EUR. Polimeni zdecydował się ją sprzedać w grudniu 2005 r. za 24 mln EUR. Kupującym był aAIM Europe, brytyjski fundusz inwestujący w nieruchomości.

Zysk

10mln EUR

n Gniezno

W kwietniu 2005 r. otworzyła podwoje Galeria Gniezno. Jej powierzchnia wynosi 15,4 tys. mkw. Koszt inwestycji sięgnął 55 mln zł (w przeliczeniu na eurowalutę, stosując obecny kurs, 14 mln EUR). Obiekt został sprzedany w lipcu 2006 r. za 21,1 mln EUR. Kupującym także był aAIM Europe.

Zysk

7,1 mln EUR

n Ostrowiec Świętokrzyski

Polimeni uruchomiło galerię w listopadzie 2005 r. Powierzchnia zabudowy przekracza 19 tys. mkw. W centrum, którego najemcami są Tesco i Jysk, inwestor włożył 60 mln zł (15,3 mln EUR). Nie zabawił tu jednak długo. W październiku ubiegłego roku Polimeni sprzedał je First Property Poland za 27 mln EUR

Zysk

11,7 mln EUR

n Poznań

W stolicy Wielkopolski Polimeni nie zdążył nawet wbić szpadla w ziemię. W sierpniu ubiegłego roku Echo Investment kupiło 100 proc. udziałów w spółce zależnej Polimeni, dysponującej gruntami o powierzchni 47 tys. mkw. Giełdowa spółka ma

zamiar wybudować tam

centrum handlowo-rozrywkowe Metropolis. Za grunt zapłaciła 45 mln zł.

Zysk

?

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polimeni myśli o GPW