Czytasz dzięki

Polsat wzmocni się w internecie

opublikowano: 14-05-2020, 22:00

Przychody reklamowe spadają, ale biznes jest w dużej mierze odporny na pandemię. Kupno Interii ma pomóc z reklamą i dystrybucją w internecie.

Gdy prowadzi się biznesy w kilku branżach, po przyjściu kryzysu gdzieś na pewno odczuje się go boleśnie. W przypadku kontrolowanej przez Zygmunta Solorza grupy Cyfrowego Polsatu ból czuć przede wszystkim w segmencie telewizyjnym, cierpiącym z powodu spadku wartości rynku reklamy.

— Rynek reklamy w pierwszym kwartale spadł o 3 proc. W kwietniu i maju przychody spadają już o 35 proc. i na tym etapie trudno powiedzieć, jak będzie w następnych okresach. Reklamodawcy czekają na odmrożenie gospodarki i jestem przekonany, że reklama szybko będzie wracała do dawnego poziomu — mówi Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

Spadła też m.in. sprzedaż nowych usług, telefonów i pakietów płatnej telewizji satelitarnej, co w tym ostatnim przypadku tłumaczono „dojrzałością rynku”. W opublikowanych w czwartek wynikach za pierwszy kwartał negatywnych skutków pandemii jeszcze nie widać. Przychody Cyfrowego Polsatu wyniosły w tym czasie 2,85 mld zł (wzrost o 2 proc.), a wynik EBITDA 1,03 mld zł, niewiele mniej niż rok wcześniej. Pozyskano w tym czasie 114 tys. abonentów w usługach mobilnych, co było zdecydowanie najlepszym wynikiem na polskim rynku. Grupa Zygmunta Solorza ostatnio zrefinansowała zadłużenie, a także ogłosiła kolejną dużą transakcję — po uzyskaniu zgody UOKiK ma przejąć od niemieckiej grupy Bauer internetową grupę Interia. Cenę za Interię ustalono na 422 mln zł. Spółka podkreśla, że biorąc pod uwagę wynik EBITDA generowany przez internetowy biznes i możliwe do osiągnięcia synergie szacowane na 20 mln zł w ciągu 12 miesięcy, cena nie jest wygórowana.

— Planujemy podwoić wynik EBITDA Interii w średnim terminie. Synergie osiągniemy w trzech obszarach. Interia da nam dodatkowy kanał monetyzacji kontentu telewizyjnego, a insourcing kampanii marketingowych spółek naszej w grupy w internecie pozwoli na optymalizację kosztów. Spodziewamy się też, że spółka Polsat Media Biuro Reklamy zapewni wyższą efektywność sprzedaży powierzchni reklamowych Interii — mówi Stanisław Janowski.

W ostatnim czasie Cyfrowy Polsat dokonał też znacznie mniejszej, ale ciekawej akwizycji. Za około 7 mln zł kupiono pakiet kontrolny w spółc e bCast zajmującej się emisją sygnału radiowego i telewizyjnego, konkurując z dominującą na rynku firmą Emitel.

— Chcemy wykorzystać atuty bCastu w planowaniu i rozwoju naszej sieci radiowej, która będzie mogła służyć do dystrybucji usług zarówno Grupie Polsat, jak i innym firmom działającym na rynku medialnym i telekomunikacyjnym w Polsce — mówi Jacek Felczykowski, członek zarządu Cyfrowego Polsatu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane