Polscy Przedsiębiorcy Roku podbijają świat

Materiał partnera
opublikowano: 28-11-2017, 22:00

To było jubileuszowe wydanie konkursu, który EY zorganizował po raz trzydziesty w świecie, a po raz piętnasty w Polsce. Podwójne laury zwycięzcy zdobył Piotr Krupa, założyciel i prezes spółki Kruk. Przypadł mu tytuł Przedsiębiorcy Roku i zwycięstwo w kategorii Produkcja i Usługi, jednej z trzech w konkursie

Misją konkursu EY jest ukazywanie przedsiębiorców, którzy zainicjowali i prowadzą najbardziej wartościowe firmy prywatne. Pośrednim celem jest też wspieranie rozwoju tych przedsiębiorstw i ich promowanie. Wraz z kolejnymi edycjami konkursu w ciągu minionych 15 lat zmieniło się otoczenie biznesu w Polsce, a również same przedsiębiorstwa kierowane przez laureatów.

Mimo że laury tegorocznej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku przypadły tylko ośmiu menedżerom, do pamiątkowej fotografii chętniepozowali wszyscy pretendenci. Wszak za rok kolejna edycja i kolejna szansa.
Wyświetl galerię [1/7]

CO SIĘ ODWLECZE:

Mimo że laury tegorocznej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku przypadły tylko ośmiu menedżerom, do pamiątkowej fotografii chętniepozowali wszyscy pretendenci. Wszak za rok kolejna edycja i kolejna szansa. ARC

— Finaliści pierwszej edycji konkursu zatrudniali łącznie 2,6 tys. osób i osiągali 1,1 mld zł przychodu. Firmy kierowane przez przedsiębiorców nominowanych do tytułu Przedsiębiorca Roku 2017 zatrudniają prawie 13 tys. pracowników i przynoszą 4,7 mld zł przychodu — mówił Jacek Kędzior, partner zarządzający EY, do gości zgromadzonych na jubileuszowej Gali, zorganizowanej na Torze Wyścigów Konnych Służewiec w Warszawie.

Podkreślał on, że przez 15 lat polskie firmy diametralnie się zmieniły. Nastąpiła ich integracja z gospodarką europejską. Wyraźnie wzmocniła się ich konkurencyjność na rynkach zagranicznych. W ciągu minionych 15 lat stosunek wartości polskiegoeksportu do PKB wzrósł z 29 do ponad 52 proc. — Dzięki takim firmom jak te, którymi kierują laureaci naszego konkursu, Polska stała się jednym z kluczowych ogniw europejskiego systemu gospodarczego — dodał Jacek Kędzior.

Jubileuszowi zwycięzcy

Do tegorocznego finału polskiej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku zakwalifikowało się 15 przedsiębiorców, którzy reprezentowali 12 firm: Jacek Furman ze spółki Aflofarm, Jakub Swadźba z firmy Diagnostyka, Paweł Jarski z Elemental Holdingu, Damian Sikora i Bartek Jędrychowski z Gamekitu, Grzegorz Pietruszyński z Growbotsa, Piotr Krupa z Kruka, Tomasz Rogucki i Sebastian Stygar z Lingaro, Tomasz Bochenek z Orbitvu, Kamil Bargiel z Sentione, Paweł Biskupski z Systemics- -PAB i Anna Skórzyńska i Marcin Gawroński z Szumisiów oraz Tomasz Domogała z TDJ. Konkurowali o zwycięstwo w trzech kategoriach konkursowych: Produkcja i Usługi, Nowy Biznes oraz Nowe Technologie/Innowacyjność.

Cały konkurs zwyciężył Piotr Krupa, prezes Kruka, który w czerwcu 2018 r. będzie reprezentował Polskę podczas światowego finału EY Entrepreneur Of The Year w Monte Carlo. Triumfował też w kategorii Produkcja i Usługi. W kategorii Nowe Technologie/Innowacyjność statuetkę laureata przyznano Tomaszowi Bochenkowi z firmy Orbitvu. Natomiast w kategorii Nowy Biznes wyróżnienie trafiło do Anny Skórzyńskiej i Marcina Gawrońskiego, twórców firmy Szumisie. Podczas jubileuszowej gali przyznano także nagrody specjalne. Tomasz Domogała z TDJ i Jacek Furman z Aflofarmu zostali zwycięzcami w głosowaniu publiczności zgromadzonej na warszawskim Służewcu. Jubileuszowym tytułem Przedsiębiorcy 15-lecia uhonorowano natomiast twórców i szefów spółki CD Projekt — Marcina Iwińskiego i Michała Kicińskiego. W imieniu duetu nagrodę odebrał Marcin Iwiński, który podkreślił, że CD Projekt nie zamierza spocząć na laurach. Zapowiedział, że dotychczasowe sukcesy tej firmy to nie koniec, lecz dopiero początek.

Ekspansja zagraniczna

Konkurs EY ma charakter międzynarodowy. Co roku odbywa się aż w 60 krajach. Z doświadczenia organizatorów wynika, że daje on rodzimym przedsiębiorcom impuls do zaistnienia na arenie międzynarodowej i nawiązania relacji z partnerami zagranicznymi. Przy czym tegoroczni finaliści nie bardzo potrzebują takiego impulsu, bo już są obecni na zagranicznych rynkach, a wielu z nich wypracowuje tam większą część swoich przychodów. Zwycięski Kruk działa w 9 krajach europejskich i zatrudnia prawie 3 tys. osób.

Produkty Aflofarmu są sprzedawane w 27 krajach na całym świecie. Elemental Holding działa na 35 rynkach Europy i Bliskiego Wschodu. Serwis Gamekit działa na 15 rynkach, z których kluczowe to USA, Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Ponad 85 proc. klientów Growbots pochodzi z USA, są to głównie firmy technologiczne oraz małe i średnie organizacje. Spółka ma dwie siedziby — w Warszawie i w Dolinie Krzemowej.

Głównymi klientami Lingaro są międzynarodowe korporacje, a wśród pracowników firmy znajdują się reprezentanci aż 11 narodów. Produkty Orbitvu znalazły już nabywców na 6 kontynentach i w ponad 60 krajach, a eksport jest dla tej firmy źródłem ponad 90 proc. przychodów. Kamil Bargiel, szef SentiOne, cieszy się z mocnej pozycji, jaką ta firma już wypracowała sobie w Polsce. — W najbliższych latach chciałbym przekształcić firmę w międzynarodowy podmiot mający wielu klientów na wszystkich kontynentach, który stanie się globalnym liderem innowacji w analityce treści publikowanych online — zapowiedział Kamil Bargiel.

Klientami Systemics-PAB już teraz są operatorzy telefonii komórkowej oraz regulatorzy rynku telekomunikacyjnegona całym świecie. Usługi świadczone w Polsce są dla tej spółki źródłem zaledwie 5 proc. przychodów. Podobnie jest z firmą Szumisie, która tylko 30 proc. przychodów ze sprzedaży wypracowuje na rynku polskim — resztę osiąga na innych rynkach europejskich.

Tomasz Domogała, choć ukończył Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, jest też absolwentem Uniwersytetu Stanforda w USA i University of Loughborough w Wielkiej Brytanii. Spółki portfelowe TDJ, firmy, którą przejął po swoim ojcu w 2010 r., działają w myśl zasady „Go global”. Zatrudniają 8 tys. pracowników, o których ich szef mówi, że są pasjonatami podzielającymi jego wartości, z którymi lubi pracować i od których się uczy.

Sukcesorzy z zespołami

Okolicznościowe wypowiedzi laureatów i finalistów konkursu EY Przedsiębiorca Roku zgodnie sławią tradycję rodzinną poszczególnych przedsiębiorców i pomoc otrzymaną od krewnych oraz wkład, jaki w sukcesy firm wniosły zespoły pracownicze. — Przedsiębiorczości uczyłem się od rodziców, w moim domu, w małym miasteczku na Dolnym Śląsku. Przepis na sukces jest prosty — trzeba rano wstać, pójść do pracy, wykonać ją najlepiej, jak się potrafi, ale przede wszystkim lubić to, co się robi, i nawiązać dobrą współpracę z innymi. Tak, praca w rozumiejącym się, zgodnym zespole to podstawa — mówił Piotr Krupa.

— W 2006 roku ojciec przekazał mi duży biznes, obsługiwany przez 200 zatrudnionych, ale teraz pracuje w nim już 1 tys. osób. Sam nie dałbym chyba rady go pociągnąć, bo jestem jak dynamit. Na szczęście mam brata, Wojtka, który sprawia, że rozsadzająca mnie energia jest pożytkowana i wychodzi na dobre mnie, jemu, ale przede wszystkim firmie z jej całym zespołem pracowników — opowiadał Jacek Furman z Aflofarmu.

Anna Skórzyńska po urodzeniu synka w 2009 r. zaczęła szukać metod, które pomogłyby jej przesypiać noce, zamiast spędzać je na usypianiu dziecka. Odkryła, że skuteczną pomocą jest suszarka do włosów, włączona i działająca w pobliżu dziecięcego łóżeczka. Odkryła, że tzw. biały szum, czyli jednostajne, monotonne dźwięki usypiają dzieci. Stworzyła Szumisia, czyli pluszaka z szumiącym urządzeniem w środku.

— Produkujemy miesięcznie ponad 20 tys. szumiących misiów, które pomagają usnąć niemowlakom i ich rodzicom. Szwalnie naszych pluszaków działają w Polsce, ale rozwijając biznes, coraz trudniej nam jest znaleźć osoby chętne do pracy i z odpowiednimi umiejętnościami — powiedziała Anna Skórzyńska. Każdy z przedsiębiorców — finalistów konkursu EY, jest przykładem tego, jak swoją wizję przekuwać z pasją i odwagą w rzeczywistość, zmieniając przy okazji otoczenie, inspirując i wciągając do pracy innych oraz tworząc wartość dodaną.

 





© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Polscy Przedsiębiorcy Roku podbijają świat