Polska w centrum uwagi Generali

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2013-01-15 00:00

Europa Środkowa i Chiny mają stać się kluczowymi rynkami dla włoskiego giganta. Biznes w innych częściach świata idzie pod młotek.

Mario Greco, nowy szef Generali — trzeciego pod względem wielkości ubezpieczyciela w Europie — rusza na Wschód. W ogłoszonej przez niego wczoraj nowej strategii wynika, że firma zamierza skoncentrować biznes ubezpieczeniowy na kluczowych dla siebie obszarach, a niepotrzebne aktywa sprzedać. Jednym z dwóch regionów, w których Generali widzi szansę na wzrosty, jest Europa Środkowo-Wschodnia, w tym Polska. To tłumaczy niedawną decyzję ubezpieczyciela o przejęciu całkowitej kontroli na biznesem w tym regionie. Będzie to kosztowało pogrążonego w problemach finansowych włoskiego giganta aż 2,5 mld EUR. Na tyle bowiem mniejszościowy pakiet we wspólnym joint venture wyceniła czeska PPF Group.

— W najbliższych pięciu latach ten region będzie rozwijał się trzykrotnie szybciej niż Europa Zachodnia i jest w stanie generować wysokie zyski — twierdzi Mario Greco. Dla firmy to istotne, bo Generali ma ponad 40 mld EUR we włoskich obligacjach skarbowych. To poważnie obciąża finanse włoskiego ubezpieczyciela. Dlatego też w innych obszarach jego strategia zakłada cięcia.

Restrukturyzacja rodzimego rynku włoskiego (miejsce dziesięciu różnych firm mają zająć trzy zintegrowane marki) ma dać ubezpieczycielowi 600 mln EUR oszczędności. Firma chce ustabilizować sytuację na dojrzałych rynkach w Europie Zachodniej, by zacząć generować potrzebną jej gotówkę. Resztę aktywów — w tym biznes bankowy i działalność w USA — Generali sprzeda. Do 2015 r. ma to dać nawet 4 mld EUR.

— Strategia pokazuje, że nasz region będzie bardzo ważną częścią biznesu grupy oraz jednym z czterech podstawowych — obok Włoch, Niemiec i Francji — rynków działalności Generali — komentuje Artur Olech, prezes Generali Polska Dodaje, że kierowana przez niego firma także pracuje nad nową strategią, która zostanie zaprezentowana pod koniec stycznia.

— Zamierzamy skupić się na ośmiu kierunkach strategicznych i postawić m.in. na efektywność biznesu, nowe technologie, innowacyjność i wsparcie kanałów dystrybucji — mówi Artur Olech. Możliwe, że w nowej strategii polskiej części Generali znajdą się nowości zapowiadane przez Mario Greco. Według niego, gigant będzie m.in. upowszechniał sprzedaż polis przez internet. Zapowiada także szerszą dystrybucję produktów zdrowotnych i wypadkowych. Oprócz Generali Polska ubezpieczyciel posiada nad Wisłą także Proamę, którą odkupił w ubiegłym roku od francuskiej Groupamy.