Polska zamyka rozmowy o transporcie i połowach

Mira Wszelaka
11-06-2002, 00:00

Polska zamyka rozmowy z Unią o transporcie i rybołówstwie. Mając zamkniętych 25 z 29 rozdziałów, w rankingu kandydatów wyprzedzamy m.in. Węgry.

Udało się znaleźć wspólne stanowisko w transporcie i rybołówstwie. W negocjacjach połowowych nie udało się zachować pięcioletniego okresu przejściowego w dostępie do polskiej strefy połowów.

— Rybacy otrzymali za to gwarancje zachowania limitów połowowych. Poza tym krajowi rybacy zyskają wolny dostęp do łowisk UE — zaznacza Jerzy Pilarczyk, wiceminister rolnictwa.

Lepsze warunki udało się ustalić w transporcie. Polskich przewoźników będzie obowiązywał trzyletni okres przejściowy (z możliwością przedłużenia o dwa lata) na wykonywanie przewozów kabotażowych wewnątrz państw członkowskich. Wojciech Janczyk, wiceminister infrastruktury, podkreśla, że resort prowadzi rozmowy dwustronne z kilkoma krajami UE w sprawie liberalizacji tego rynku w trakcie trwania okresu przejściowego.

— Okres przejściowy stosowany jest na zasadzie wzajemności, a więc także przewoźnicy z innych państw nie będą mogli wykonywać przewozów kabotażowych w Polsce. Dotyczy to również nowych państw członkowskich — podkreśla Wojciech Janczyk.

Z dniem członkostwa krajowi przewoźnicy uzyskają pełen dostęp do rynku przewozów wewnątrzunijnych między państwami członkowskimi.

Innym problemem było wynegocjowanie okresu przejściowego na dostosowanie krajowych dróg do norm nacisku 11,5 tony na oś.

— Pojazdy te będą mogły poruszać się po całej sieci dróg od początku 2011 r. Od chwili członkostwa otworzymy dla nich podstawowe szlaki komunikacyjne wschód–zachód i północ–południe — podkreśla minister.

Za przejazd na odcinkach, gdzie dopuszczalny nacisk wynosi 10 ton na oś, przewoźnicy przekraczający ten limit (zarówno krajowi jak i zagraniczny) do końca 2008 r. będą ponosić opłaty — 0,4 EUR za km.

W transporcie kolejowym zachowamy trzyletni okres przejściowy do Transeuropejskiej Kolejowej Sieci Towarowej. Wojciech Janczyk deklaruje też, że prawo lotnicze nie stanowi już żadnej przeszkody.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mira Wszelaka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polska zamyka rozmowy o transporcie i połowach