Polski rynek sztuki wchodzi w świat tokenów

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 03-12-2021, 17:00

Podczas ceremonii otwarcia Warszawskich Targów Sztuki Rafał Kamecki, prezes Artinfo.pl, i Marek Dietl, prezes GPW, podpisali memorandum o partnerstwie w tokenizacji dzieł sztuki. Na zakończenie targów odbył się finał trwającej trzy dni aukcji cyfrowej wersji rzeźby „Fortune” z cyklu „Outer Dark” Tomasza Górnickiego. Jej wynik zaskoczył nawet organizatorów.

Cyfrowa rzeczywistość w coraz większym stopniu obejmuje świat inwestycji. Nawet warszawska Giełda Papierów Wartościowych chce tokenizować sztukę. 26 listopada 2021 r. – podczas ceremonii otwarcia 18. Warszawskich Targów Sztuki – podpisała memorandum o partnerstwie z Artinfo.pl, portalem, który będzie konsultantem w trakcie budowania rynku stokenizowanych obrazów.

– Nasz rynek dzieł sztuki rozwija się w szybkim tempie i zaczynają się nim interesować poważne instytucje zagraniczne, które szukają nowych rozwiązań dla swoich inwestorów. We współczesnym świecie nawet najbardziej tradycyjny rynek zaczyna podążać za nowymi technologiami. To może być przełomowy moment – podkreśla Rafał Kamecki, prezes Artinfo.pl.

Przedstawiciele GPW przyznają, że śledzą rozwój rynku sztuki za równo w Polsce, jak i na świecie z dużym zainteresowaniem.

– Widzimy, że nasze doświadczenia związane z budową polskiego rynku kapitałowego od podstaw mogą mieć zastosowanie również w tej sferze. Chcemy głębiej poznać rzeczywistość obrotu sztuką. Jest to obszar poza naszymi kompetencjami, dlatego też na naszego partnera wybraliśmy Artinfo.pl – mówi Adrian Kutnik, CFA dyrektor Private Market GPW.

Dzieło w rozproszonym rejestrze

Szansa dla rynku sztuki:
Szansa dla rynku sztuki:
Wierzę, że upowszechnienie inwestowania w dzieła sztuki spowoduje, że na nasz rynek napłynie dużo więcej klientów – również z zagranicy – mówi Rafał Kamecki, prezes Artinfo.pl (z prawej). Na zdjęciu z Markiem Dietlem, prezesem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Leszek Fidusiewicz

Rafał Kamecki podkreśla, że zainteresowanie giełdy rynkiem sztuki będzie miało znaczące i pozytywne przełożenie na jego rozwój i promocję.

– GWP chce umożliwić inwestowanie w dzieła sztuki przez tzw. rozproszony rejestr i udostępniać je w postaci tokenów. Chodzi o to, żeby w obraz, który kosztuje kilka milionów złotych, mogło zainwestować jak najwięcej osób – tłumaczy prezes Artinfo.pl.

Prawdopodobnie GPW będzie tworzyła emisję obrazów, podobnie jak jest to robione z tradycyjnymi papierami wartościowymi, a każdy token będzie dowodem udziału we własności dzieła.

Rozwiązanie takie znane jest z zachodnich rynków. Zaczęło się od 2018 r., kiedy na platformie Maecenas stokenizowano pracę „14 Small Electric Chairs” Andy’ego Warhol’a i 49 proc. wystawiono na aukcję. Teraz tym śladem będzie szła również warszawska GPW.

– To zdemokratyzuje rynek sztuki. W Polsce jest 1,5 mln osób aktywnie inwestujących na giełdzie, jeżeli tylko część z nich zainteresuje się inwestowaniem w dzieła sztuki poprzez tokeny, to już będzie sukces rynku. Jesteśmy przekonani, że część tych inwestorów w krótkim czasie zainteresuje się fizycznym posiadaniem dzieł sztuki – mówi Rafał Kamecki.

Prezes Artinfo podkreśla, że na międzynarodowych platformach jest mało polskiej sztuki w postaci tokenów, ale jeżeli obrazów cyfrowych polskich artystów przybędzie, to również będzie to świetna promocja polskiej sztuki.

Nowa historia sztuki

Pierwsza taka aukcja:
Pierwsza taka aukcja:
Cena cyfrowej wersji rzeźby „Fortune” z cyklu „Outer Dark” Tomasza Górnickiego poszybowała do 312,7 tys. zł – 62-krotności ceny wywoławczej.
materiały prasowe

Tokenizacja dzieł sztuki przez GPW nie ma jednak nic wspólnego z tokenami NFT mającymi certyfikaty unikalności potwierdzone technologią blockchaina. Sprzedaż tokenów NFT zaczęły rozwijać największe domy aukcyjne, takie jak Sotheby’s. W Polsce historię zaczęło pisać Artinfo.pl. Portal w trakcie Warszawskich Targów Sztuki zorganizował pierwszą aukcję tokenu NFT. Cyfrowa wersja rzeźby „Fortune” z cyklu „Outer Dark” Tomasza Górnickiego licytowana była przez trzy dni. Na zakończeniu targów – w 35-minutowej dogrywce, cena poszybowała do 312,7 tys. zł – 62-krotności ceny wywoławczej.

– Licytacja zaczęła się od 5 tys. zł. Bardzo chcieliśmy, żeby zrównała się z wartością rzeźby, czyli wyniosła około 35 tys. zł. Moglibyśmy mówić o sensacji, podkreślając, że dzieło cyfrowe jest tak samo wyceniane jak fizyczne. Tymczasem cena wyniosła 265 tys. zł, co z opłatą akcyjną dało 312,7 tys. zł – śmieje się Rafał Kamecki.

Prezes Artinfo nie wyklucza, że zadziałał tu efekt pierwszego tweeta licytowanego w postaci NFT, który został kupiony za 500 tys. dolarów. Cyfrowa „Fortune” jest pierwszym tokenem NFT sprzedanym na aukcji w Polsce. Kupiła go kolekcjonerka z Poznania, która będzie uczestniczyła w przekazaniu oryginalnej rzeźby do Muzeum Śląskiego w Katowicach. Odlew nie będzie więc funkcjonować na komercyjnym rynku sztuki.

Pierwsze rekordy

Aukcja hybrydowa:
Aukcja hybrydowa:
1 grudnia w krakowskim Domu Aukcyjnym powiązano licytację tokenu NFT pze sprzedażą fizycznego dzieła. Praca Zbigniewa Libery „Lego. Obóz koncentracyjny – wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców” została kupiona za 174 tys. zł.
materiały prasowe

Śladem Artinfo szybko poszli inni. Po pierwszej aukcji NFT zorganizowanej 28 listopada 2021 r. przez portal Artinfo.pl odbyły się dwie następne.

1 grudnia w krakowskim Domu Aukcyjnym odbyła się pierwsza aukcja hybrydowa, w której z licytacją tokenu NFT powiązana była sprzedaż fizycznego dzieła. Praca Zbigniewa Libery „Lego. Obóz koncentracyjny – wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców” w nakładzie zaledwie dziesięciu egzemplarzy została kupiona za 174 tys. zł. Zwycięzca licytacji otrzyma też dodatkowe certyfikaty podpisane przez Zbigniewa Liberę i firmę Arteïa.

Trzecia aukcja tokenu NFT była już następnego dnia – 2 grudnia w Desie Unicum. Tym razem licytowany był token do obrazu „Dlaczego jest raczej coś niż nic?” Pawła Kowalewskiego. W 1997 r. praca została zniszczona w wyniku powodzi, teraz jej cyfrowy zapis został kupiony za rekordowe 400 tys. zł (550 tys. zł z opłatami aukcyjnymi).

Trzecia aukcja tokenu:
Trzecia aukcja tokenu:
Praca NFT Pawła Kowalewskiego „Dlaczego jest raczej coś niż nic?” została wylicytowana 2 grudnia 2021 r. na aukcji w Desie Unicum za ponad 100 tys. euro.
materiały prasowe

Desa Unicum już planuje aukcje poświęcone wyłącznie sztuce NFT. Pierwsza ma się odbyć w pierwszym półroczu 2022 r. W kolejnych miesiącach mają być organizowane cyklicznie.

– Atutem NFT jest niedostępna wcześniej – możliwość potwierdzania praw własności do cyfrowego dzieła sztuki. Zapewnia to nie tylko większą innowacyjność oferty, lecz również jej najwyższą jakość i transparentność w coraz bardziej zdigitalizowanym otoczeniu. Zaoferujemy na niej unikatowe dzieła cyfrowe, wykorzystując w pełni potencjał protokołu blockchain i cyfrowych certyfikatów autentyczności – podkreśla Juliusz Windorbski, przewodniczący rady nadzorczej Desy Unicum.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane