Polskie hity eksportowe z unijnym wsparciem

opublikowano: 17-10-2021, 20:00

Produkty made in Poland podbijają świat. Wśród nich są m.in. specjały z aronii i energooszczędne okna.

Zdobywanie nowych rynków jest w zasięgu wielu firm znad Wisły dzięki dotacjom. Konkurs Go to Brand, czyli poddziałanie 3.3.3 programu Inteligentny Rozwój (POIR), pomógł przedsiębiorcom dotrzeć do ciekawych regionów świata. Granty ułatwiły firmom, które dotychczas prowadziły biznes tylko lokalnie, przygotowania do zaistnienia na nowych rynkach. Beneficjenci poznali ich specyfikę i zdobyli wiedzę, jak je zdobyć.

Przedstawiciele biznesu, którzy skorzystali z dofinansowania udzielanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wzięli udział w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych. Dzięki temu dziś mogą poszczycić się nowymi kontraktami handlowymi i większymi przychodami ze sprzedaży.

Eko soki z Podlasia

Jednym z beneficjentów wspomnianych dotacji jest Andrzej Chilicki, założyciel firmy rodzinnej Eko-Aronia Agnieszka Chilicka, działającej na Podlasiu. Jej właściciele mają plantację aronii czarnoowocowej na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.

– Kiedy z żoną zakładałem wspomnianą plantację, doskonale wiedzieliśmy, że aronia jest jednym z najzdrowszych owoców na świecie. Mieliśmy sporo kontaktów z naukowcami z branży medycznej i rolniczej. Podczas rozmów z nimi przekonaliśmy się, że warto wejść w ten biznes i produkować ekologiczne soki z aronii. Prowadzenie plantacji jest obarczone wysokim ryzykiem. Pomimo różnych niedogodności, dajemy sobie radę – mówi Andrzej Chilicki.

Polska jest największym producentem aronii na świecie. Rocznie w naszym kraju produkuje się ok. 60-70 tys. ton tego owocu, z czego tylko 10 proc. konsumują Polacy. Reszta jest wysyłana na eksport.

Projekt pod nazwą „Podlaski sok z Aronii – bio-hitem w Chinach” uzyskał dofinansowanie z PARP w wysokości ponad 502 tys. zł.

– Eksperci agencji ocenili nasze przedsięwzięcie bardzo wysoko. W ramach programu Go to Brand uczestniczyliśmy w targach i misjach gospodarczych odbywających się w Chinach. Nawiązaliśmy tam wiele kontaktów biznesowych. Produkty aroniowe wysyłamy już do Państwa Środka. Nasze plany eksportowe zostały niestety pokrzyżowane przez pandemię. Chiny są bardzo trudnym rynkiem, a aronia należy tam do niszowych produktów. Sporo pieniędzy będziemy musieli zainwestować w ich promocję – podkreśla Andrzej Chilicki.

Nie ma wątpliwości, że udział firm w konkursach unijnych podnosi ich wartość i wiarygodność.

– Fundusze unijne są rękojmią dla produktów eksportowanych na rynki zagraniczne – uważa Andrzej Chalicki.

Obecnie firma ma w swojej ofercie prawie wszystko, co można zrobić z aronii. Na tej liście są: soki, koncentraty, mrożonki, ekstrakty. Nie brakuje też aronii kandyzowanej, a także dodawanej do kosmetyków.

Przedsiębiorstwo eksportuje produkty do wielu krajów, w tym m.in. do Chorwacji, Czarnogóry, Grecji, na Węgry, Słowację, do Czech, a także Kanady, Stanów Zjednoczonych, Korei i Japonii.

Stolarka okienna i jubilerzy

Rynki zagraniczne podbijają również polskie firmy działające w branży stolarski okiennej. Wiele z nich skorzystało z dotacji i przeznaczyło je na prace badawczo-rozwojowe w celu rozwinięcia nowych produktów.

Dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego dotyczące eksportu w ciągu ostatnich 30 lat pokazują, że z roku na rok polska stolarka okienna ma się coraz lepiej. Potwierdza to również Główny Urząd Statystyczny. Wartość wyprodukowanych w Polsce okien i drzwi, które trafiły na eksport w ubiegłym roku, wyniosła 2,38 mld EUR. To oznacza, że po raz kolejny od 2015 r. zajmujemy pod tym względem pierwsze miejsce wśród krajów Unii Europejskiej.

Beneficjenci specjalizujący się w stolarce okiennej inwestują w nowatorskie rozwiązania. Jednym z nich jest podlaska spółka Atlant Michał Mioduszewski. Otrzymała ona kilka dotacji na promocję produktów na rynkach zagranicznych, w tym m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPO WP) i programu operacyjnego Polska Wschodnia. Z RPO WP dostała 2,3 mln zł na projekt związany z podniesieniem innowacyjności przedsiębiorstwa. Natomiast na udział w targach i misjach gospodarczych w Austrii i Niemczech PARP przyznała jej ponad 306 tys. zł. Przedstawiciele firmy stosują do produkcji okien srebro jako dodatek antybakteryjny. Dzięki tym rozwiązaniom przedsiębiorstwo zwiększa swoją innowacyjność i konkurencyjność, zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym rynku stolarki okiennej. Warto podkreślić, że podlaska firma wdrożyła też wyniki własnych prac B+R i kupiła nowoczesny sprzęt do produkcji okien. Ich odbiorcami są nie tylko klienci indywidualni, lecz również szpitale, centra medyczne, szkoły, przedszkola i żłobki.

Beneficjentem dotacji jest także Oknoplast, jeden z największych polskich producentów okien. Na wdrożenie wyników badań otrzymał on 17 mln zł. Opracowane przez małopolską spółkę okna są energooszczędne. Jak podkreślają jej przedstawiciele, na tego typu produktach nie warto oszczędzać. Powód? Najwięcej ciepła w budynkach ucieka właśnie przez okna. Dzięki dotacjom firma uczestniczyła w targach i misjach gospodarczych m.in. w Czechach, Niemczech, we Włoszech, Francji i w Szwecji.

Unijne granty pomagają rozwinąć się firmom także z innych branż. Spory zastrzyk kapitału, bo ponad 800 tys. zł, otrzymała pomorska spółka Silvam-Ex Tomasz Michalski Piotr Tyca, producent wyrobów jubilerskich. Dzięki dofinansowaniu przedstawiciele firmy uczestniczyli w 17 misjach targowych, ktore odbywały się m.in. w Chinach, Stanach Zjednoczonych i krajach UE. Efekt? Nowe kontrakty handlowe i większe przychody ze sprzedaży wyrobów.

Niniejsza publikacja i film video zostały opracowane przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za ich treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedlają one poglądy Unii Europejskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane