Polskie MŚP informatyzują się szybciej

opublikowano: 25-03-2021, 15:52

W Polsce po pandemii jeszcze bardziej chce korzystać z IT 52 proc. małych i średnich firm. W Europie 50 proc.

Transformacja cyfrowa domeną korporacji? Tak było kiedyś. Dziś także mniejsze firmy chcą z pomocą IT usprawnić swoje procesy biznesowe. Pandemia tylko przyspieszyła ten proces. W Polsce zaś presja na digitalizację jest nawet nieznacznie większa niż w Europie. Wykorzystanie narzędzi informatycznych zwiększyło u nas 82 proc. małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), tymczasem europejski wskaźnik wynosi 80 proc. Nie dość tego: 66 proc. MŚP w naszym kraju czuło się komfortowo z nowymi technologiami jeszcze przed kryzysem epidemicznym, w Europie ten odsetek osiągnął 61 proc. – wynika z danych, które na niedawnej konferencji zorganizowanej przez Konfederację Lewiatan przedstawił prof. Maksim Belitski, wykładowca przedsiębiorczości i innowacji na Uniwersytecie w Reading (Anglia).

Innowacje IT:
Innowacje IT:
Najlepiej w kryzysie radzą sobie firmy zaawansowane cyfrowo.
Adobe Stock

W Polsce mamy ponadprzeciętną liczbę zaawansowanych technologicznie MŚP, o 5 proc. więcej niż na Starym Kontynencie. A może być jeszcze lepiej, skoro 52 proc. polskich respondentów po odtrąbieniu końca pandemii chce w jeszcze większym stopniu polegać na technologiach. W Europie taką deklarację złożyło 50 proc. ankietowanych.

Zmiana priorytetów

Co przyspiesza digitalizacja polskiego biznesu? Agnieszka Dymek, kierownik ds. kluczowych klientów w spółce Polcom, twierdzi, że katalizatorem zmian jest… COVID-19. Największy odsetek naszych MŚP działa w handlu hurtowym, detalicznym i przemyśle spożywczym – tłumaczy. Przedstawiciele tych branż cechują się wysoką wrażliwością na wahania koniunktury i zmiany w popycie krajowym, a główną barierą rozwoju są dla nich wysokie obciążenia podatkowe i biurokracja. Dotychczas bronili się zwiększaniem produktywności, przy jednoczesnym ograniczaniu inwestycji. Jednak koronawirus zmusił firmy do zweryfikowania takiej strategii.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Przyczynkiem do zmiany priorytetów dla sektora MŚP stała się pandemia. Wyszło na jaw, że rozwiązania cyfrowe nie są zwykłym ułatwieniem pracy, ale warunkiem koniecznym zachowania ciągłości produkcji i dostarczania usług. Co więcej, to także element strategii cyberbezpieczeństwa w obliczu narastających w ostatnich miesiącach cyberataków, wymuszeń i innych, coraz nowszych zagrożeń – mówi Agnieszka Dymek.

W chmurze bezpieczniej

Czy digitalizacja jest gwarancją, że przedsiębiorstwa przejdą przez kryzys suchą stopą? Niektórzy mają wątpliwości. Realizować przedsięwzięcia cyfrowe to jedno, a wierzyć w ich skuteczność to coś zupełnie innego. Wróćmy do badań zaprezentowanych przez prof. Maksima Belitskiego: 31 proc. polskich MŚP nie ma pewności co do zwrotu z inwestycji w narzędzia cyfrowe. Ten pogląd podziela 30 proc. firm w całej Europie.

– Jak zminimalizować ryzyko inwestycji na wyrost i strat finansowych? Nie musimy budować własnej infrastruktury. Przyszłością jest IT w modelu usługowym: konsulting, outsourcing, chmura obliczeniowa – uważa Paweł Stapf, dyrektor ds. informatyzacji i zarządzania projektami technologicznymi w spółce Kogeneracja Zachód.

Według sondażu zrealizowanego przez Polcom i Intel wdrażanie chmury z sukcesem ma już za sobą 36 proc. polskich MŚP. Ma to związek z boomem na home office – rozwiązania chmurowe zapewniają m.in. lepszą komunikację rozproszonych zespołów i wyższy poziom pracy zdalnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane