Polskie spółki transportowe ucierpią na brexicie

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może mocno odbić się na przychodach branży przewozowej.

Zmniejszenie wymiany towarowej z Wielką Brytanią w efekcie wyjścia tego kraju ze wspólnoty europejskiej i zerwanie dotychczasowych łańcuchów dostaw między wyspą a kontynentem odbije się znacząco na liczbie przewozów, a tym samym na przychodach polskiej branży transportowej — ostrzegają Konfederacja Lewiatan i organizacja Transport i Logistyka Polska.

— Tym bardziej, że spośród 2 mln europejskich pojazdów wjeżdżających co roku do Wielkiej Brytanii ponad 450 tys. to polskie ciężarówki — zwraca uwagę Maciej Drozd, ekspert z Konfederacji Lewiatan.

Dodaje, że jeśli brytyjski rząd i Komisja Europejska nie wynegocjują na czas umowy regulującej wzajemne relacje po 29 marca 2019 r., nasze firmy będą miały utrudniony dostęp do brytyjskiego rynku. Organizacja Transport i Logistyka Polska podkreśla, że ewentualne wprowadzenie zabierających czas procedur celnych i paszportowych oraz konieczność posiadania gwarancji celnych znacząco zwiększą koszty i ryzyko operacji transportowych.

— Wobec prawdopodobnego załamania negocjacji w sprawie zasad dalszych relacji Unii i Wielkiej Brytanii, oprócz znacznego podniesienia kosztów, problemem dla polskich firm może być sam dostęp do brytyjskiego rynku. Być może konieczny będzie powrót do obowiązującej przed wejściem Polski do UE dwustronnej umowy w sprawie międzynarodowych przewozów drogowych lub szybkie podjęcie przez nasz rząd prac nad zdefiniowaniem na nowo relacji polsko-brytyjskich dotyczących reguł prowadzenia tych przewozów — mówi Maciej Drozd.

Ustanowienie kontroli granicznej i celnej między UE a Wielką Brytanią, nawet jeżeli porozumienie zostanie zawarte, spowoduje utrudnienia w płynności ruchu przez kanał La Manche, co może skutkować przeniesieniem nawet 50-60 proc. ładunków na transport morski. Brak umowy między Londynem a Brukselą może zwiększyć ten odsetek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Polskie spółki transportowe ucierpią na brexicie