„Popcorn” dla Niemców

Tomasz Siemieniec
opublikowano: 1999-11-04 00:00

„Popcorn” dla Niemców

POWRÓT DO DZIEWCZYNY: Wiesław Podkański, obecnie szef Axel Springer Polska, wydawał już w Polsce kilka lat temu, na licencji Marquarda, „Popcorn” i „Dziewczynę”. Był wówczas szefem wydawnictwa Phoenix Intermedia. fot. BS

Axel Springer Verlag, niemiecki koncern wydawniczy, kupił od szwajcarskiego wydawcy Marquarda trzy jego najbardziej znane tytuły: „Dziewczynę”, „Miss Beauty” i „Pop-corn”. Oznacza to, że niemiecki potentat bardzo agresywnie wejdzie na polski rynek pism dla młodzieży. Szwajcarzy całkowicie rezygnują z tego segmentu.

29 października Axel Springer Verlag odkupił od Grupy Wydawniczej Marquarda trzy tytuły: „Popcorn”, „Dziewczynę” i „Miss Beauty”. Wszystkie adresowane są do młodzieży i stanowiły wizytówkę szwajcarskiego wydawcy. Niemcy natomiast nie byli dotychczas obecni w tym segmencie rynku. Oficjalnie wszystkie przejęte tytuły Springer zacznie wydawać w Niemczech i kilku innych państwach europejskich (w tym w Polsce) 1 stycznia 2000 r. Już teraz jednak powołano nową spółkę: Axel Springer Young Media, której zadaniem będzie zdobycie jak najsilniejszej pozycji w grupie pism młodzieżowych wydawanych w kilku państwach europejskich. Wartości transakcji nie ujawniono. Niemiecka prasa spekuluje jednak, że cena mogła wynieść nawet 80 mln DEM (około 170 mln zł). Dokładnie tyle wyniosły zeszłoroczne obroty tych trzech tytułów.

Słuszna decyzja

— Od dłuższego czasu przymierzaliśmy się do wejścia na polski rynek pism młodzieżowych. Rozważaliśmy kilka opcji. Zakończyło się jednak na akwizycji tytułów należących do Marquarda. Wprawdzie transakcja miała charakter globalny, ale najważniejsze, że dzięki niej stajemy się automatycznie wiceliderem tego rynku w Polsce — mówi Wiesław Podkański, prezes Axel Springer Polska.

Niemieckie wydawnictwo specjalizowało się dotychczas w pis-mach przeznaczonych dla kobiet. Wejście na rynek młodzieżowy ma na celu zdobycie przyszłych czytelniczek już w chwili, gdy mają one 10-15 lat.

Bez rewolucji

Dzisiaj prezes Podkański ma się spotkać z redakcjami tych pism.

— Chcę je zapewnić, że zmiana właściciela nie oznacza roszad personalnych. Zależy nam natomiast na zwiększeniu wielkości sprzedaży i wpływów z reklam uzyskiwanych przez te tytuły. Osiągnięcie tego celu nie będzie możliwe bez sporych inwestycji — tłumaczy Wiesław Podkański.

Nie wiadomo dokładnie, ile Niemcy chcą wydać na rozwój i promocję „Popcornu”, „Dziewczyny” i „Miss Beauty”. Prezes Podkański zapewnia jednak, że w grę wchodzi spora kwota.

Axel Springer ulokował dotychczas w Polsce 25-30 mln DEM. Na rynku pism młodzieżowych koncern będzie rywalizował z innym niemieckim potentatem — H. Bauerem, wydającym „Bravo” i „Bravo Girl”.

Oprócz zdobytych ostatnio tytułów AS wydaje w Polsce m.in.: „Panią Domu”, „Auto Świat”, „Na Żywo”, „Olivię” i „Auto Sukces”. Należący do Marquarda JMG Magazine Publishing Company, po sprzedaniu „Popcornu”, „Dziewczyny”, „Miss Beauty”, „Expressu Wieczornego” oraz zlikwidowaniu „Sztandaru Młodych”, pozostawił sobie jeszcze m.in. „Przegląd Sportowy”, „Sport” „CKM”, „She”, „Cosmopolitan”, „PC Games” i „Mega Sport”.