Powoli, ale do przodu

Dorota Gąsowska
05-10-2006, 00:00

Ministerstwo Transportu zapewnia, że groźba utraty środków unijnych na transport w Polsce jest już nieaktualna.

Do końca września do beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego — Transport trafiły 92 mln EUR. W latach 2004-06 na projekty transportowe z tego programu Polska może otrzymać z UE ponad 1,16 mld EUR. Do tej pory wykorzystała więc 7,9 proc. dostępnych środków. Aby nie musiała zwracać Unii przyznanych dotacji, w trzecim roku od przyznania środków powinna wypłacić 85 mln EUR.

— Oznacza to, że obecnie nie ma żadnego zagrożenia dla wykorzystania funduszy unijnych na infrastrukturę transportową. Do końca 2006 r. zamierzamy wydać na inwestycje 185 mln EUR — zapewnia Jerzy Polaczek, minister transportu.

Projekty transportowe są dofinansowywane z UE także poprzez Fundusz Spójności (FS). Do końca ubiegłego miesiąca do beneficjentów trafiło 316,9 mln EUR, z czego 287,2 mln EUR na projekty drogowe, a 29,7 mln EUR na kolejowe. Obecnie w Komisji Europejskiej (KE) na rozpatrzenie czekają wnioski o wsparcie siedmiu projektów o wartości 1,15 mld EUR. Jeśli KE pozytywnie je rozpatrzy, do Polski trafi kolejne 930,7 mln EUR. W Brukseli czekają także wnioski o płatność. Łącznie jest to suma 391,9 mln EUR, z czego 346,2 mln EUR dotyczy projektów drogowych, a 45,6 mln EUR projektów kolejowych. Od początku realizacji FS w Polsce, czyli od 1 maja 2004 r., na projekty transportowe Polska otrzymała 817,1 mln EUR. Za ich realizację odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.

Najwięcej problemów przygotowującym i realizującym projekty transportowe sprawiają procedury związane z ochroną środowiska. KE wymaga bowiem oceny oddziaływania planowanych inwestycji na środowisko oraz m.in. konsultacji społecznych. Obecnie problemy z tym związane mają dwa projekty modernizacji linii kolejowych: E20 i E30. Kłopotliwe jest także prawo zamówień publicznych, brak możliwości wypłaty zaliczek z budżetu wykonawcom projektów oraz przekroczenia budżetów projektów. Konsekwencją tego ostatniego są m.in. unieważnienia postępowań i zwiększenie nakładów krajowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Powoli, ale do przodu