Władze gminy Centrum chcą w ciągu dwóch tygodni ogłosić przetarg na opracowanie koncepcji budowy Trasy Tysiąclecia. Inwestycja ma kosztować około 700 mln zł. Możliwe, że część pieniędzy na budowę uda się uzyskać z UE.
Zarząd Gminy Warszawa Centrum przygotowuje specyfikację do przetargu na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej budowy Trasy Tysiąclecia, na odcinku od ulicy Wał Miedzeszyński do alei Stanów Zjednoczonych. Budowa drogi, która będzie wschodnim fragmentem śródmiejskiej obwodnicy, ma kosztować około 700 mln zł.
Według informacji przedstawicieli gminy, ogłoszenie o przetargu powinno ukazać się w ciągu dwóch tygodni.
Władze stolicy liczą, że podobnie jak w przypadku innych dużych ulic, budowa trasy zostanie dofinansowana z europejskiego funduszu PHARE.
— Na razie złożyliśmy wnioski, jednak nie wiadomo, które z nich unijni eksperci uznają za warte dofinansowania — mówi Wojciech Kozak, prezydent Warszawy.
Decyzję o ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji trasy zarząd miasta uzasadnia chęcią jak najszybszego rozpoczęcia inwestycji, zaraz po uzyskaniu pieniędzy.
— Wykonawca koncepcji ma również zająć się szacunkową wyceną i sprawdzeniem stanu prawnego nieruchomości znajdujących się przy planowanej trasie — dodaje Wojciech Kozak.
Wiadomo, że kwestie wykupu gruntów były jednym z większych problememów przy budowie mostu Siekierkowskiego.
Władze stolicy dążą do stworzenia w mieście dwóch obwodnic (śródmiejskiej i dużej — połączonej z trasą siekierkowską), które będą pełnić funkcję tras ruchu przyspieszonego. Chodzi tu głównie o tranzyt samochodów ciężarowych. Obecnie najważniejszym zadaniem jest uruchomienie mostu i Trasy Siekierkowskiej, co pozwoli na swobodniejszy ruch samochodów przez południową część miasta.
Obwodnica śródmiejska ma za zadanie odciążyć zatłoczoną obecnie ulicę Targową. Opracowywany odcinek Trasy Tysiąclecia ma mieć około 6,5 kilometra.