Liderzy Etyki
ARCELORMITTAL POLAND – LIDER ETYKI
Szkoli i motywuje pracowników
ArcelorMittal Poland po raz kolejny znajduje się w czołówce etycznych firm, konsekwentnie rozwijając obszar compliance i promując etyczne prowadzenie biznesu. Na uznanie zasługuje w szczególności usystematyzowany program szkoleń oraz innych aktywności z obszaru zarządzania zgodnością i etyki, który dostosowany jest do poszczególnych grup pracowników i kadry menedżerskiej. Pracownicy zaangażowani są również w inicjatywy spółki, takie jak wolontariat pracowniczy czy działania z obszaru D&I, w tym na rzecz kobiet. Firma może się pochwalić transparentnym systemem wynagrodzeń, równym dla kobiet
i mężczyzn, oraz pozytywną oceną jej działań w obszarze ESG. W codziennej działalności ArcelorMittal Poland pamięta także o swoich sąsiadach. Firma wdraża inicjatywy skierowane do lokalnych społeczności w miastach, w których prowadzi swoją działalność biznesową. Warto również wspomnieć o wieloletnich strategicznych działaniach w zakresie zrównoważonego rozwoju, dzięki którym ArcelorMittal może być przykładem dla innych podmiotów z branży.
ASTRAZENECA PHARMA POLAND – LIDER ETYKI
Etyka ma tu wiele wymiarów
AstraZeneca głęboko wierzy, że etyka w branży farmaceutycznej powinna stanowić filar myślenia o zrównoważonym rozwoju, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na zdrowie publiczne, dobro pacjentów i zaufanie do systemów opieki zdrowotnej.
Spółka zachowuje najwyższe standardy etycznego działania w obszarze prowadzonych badań i rozwijania portfolio – element ten omawiany jest szczegółowo podczas kompleksowego programu onboardingowego, a integralną część codziennego życia firmy stanowią cykliczne projekty, takie jak „Coffee with Compliance” i „Dni Etyki”.
AstraZeneca, myśląc o dobrostanie społeczeństwa, dofinansowuje diagnostykę pacjentów i kampanie edukacyjne – w 2023 r. przeznaczyła na rozwój profilaktyki 1️5 mln zł. Wewnętrznie firma wspiera wellbeing pracowników, a poprzez wydarzenia takie jak „Pride Week” stara się uwrażliwiać ich na kwestie D&I.
Firma systematycznie ogranicza ślad środowiskowy. Polski oddział korzysta wyłącznie z energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych, prowadzi segregację wszystkich odpadów i zamknięty obieg niektórych z nich. Posiada flotę złożoną wyłącznie z samochodów elektrycznych i hybrydowych. Angażując zespół w proekologiczne działania, spółka organizuje liczne akcje ekologiczne (np. sadzenie drzew czy utrzymywanie pszczelej pasieki).
LIDL POLSKA – LIDER ETYKI
Wysokich standardów wymaga nie tylko od siebie
Lidl Polska już kolejny rok z rzędu udowadnia, że pojęcie etycznego prowadzenia biznesu stanowi podstawę funkcjonowania firmy. Wyróżnia się wysokimi standardami etycznymi, które egzekwowane są już na etapie przyjmowania i wdrażania nowych pracowników. Warto tu również podkreślić, że kryteria etycznego prowadzenia biznesu, obok standardów ESG i CSR, stanowią część składową wpływającą na ocenę dostawców i kontrahentów przed zawarciem współpracy. Dodatkowo firma prowadzi wiele działań prospołecznych i prośrodowiskowych, programy odpowiedzialnego korzystania z surowców, w tym redukcji wytwarzanego plastiku, a także kampanie uświadamiające mające na celu zmniejszenie ilości marnowanej żywności. Lidl prowadzi również regularny monitoring otoczenia prawnego i dostosowuje system compliance do najlepszych standardów rynkowych.
LOTTE WEDEL – LIDER ETYKI
Różnorodność w kilku odsłonach
Firma LOTTE Wedel osiągnęła dojrzałość w zakresie etyki biznesu i budowania systemu wewnętrznych wymogów. Promuje wartości etyczne poprzez zarówno innowacyjne programy wdrożeniowe dla nowych pracowników, jak i cykliczne szkolenia budujące świadomość w kadrze menedżerskiej (tone at the top). Na wyróżnienie zasługuje również polityka różnorodności oraz powołanie w jej ramach Grupy ds. Różnorodności „Mieszanka Wedlowska”, która podejmuje działania nakierowane na promowanie inkluzywnego miejsca pracy również dla osób z niepełnosprawnościami w ramach programu „CzekoSprawni”. Warto również zwrócić uwagę na rozbudowany i bardzo dobrze rozwinięty system zarządzania zgodnością oraz kompleksowe wdrażanie wewnętrznych regulacji na wzór spółek giełdowych i obszarów regulowanych.
ZAKŁADY FARMACEUTYCZNE POLPHARMA – LIDER ETYKI
Zdrowe życie w zdrowym świecie
Polpharma konsekwentnie realizuje działania z obszaru ESG ujęte w Strategię Zrównoważonego Rozwoju „Zdrowe życie w zdrowym świecie”.
Warto podkreślić innowacyjny i łatwo dostępny system zgłaszania naruszeń, obejmujący tradycyjne kanały, takie jak rozmowa osobista, dedykowana linia telefoniczna czy formularz internetowy, a także nowoczesne rozwiązania, w tym aplikację Speak Up. W 2023 roku firma wprowadziła nową funkcję pełnomocniczki zarządu ds. różnorodności, która odpowiada za wdrażanie strategii DEI, obejmującej działania z zakresu równouprawnienia, inkluzywności oraz współistnienia wielu generacji na rynku pracy.
Firma wdrożyła pakiet polityk, w tym różnorodności i praw człowieka, a obecnie trwa proces regulacji korzystania z systemów AI. Polpharma weryfikuje partnerów biznesowych pod kątem kryteriów etycznych. W firmie działa pracowniczy Program Innowacji „Leonardo” służący do zgłaszania i wdrażania innowacji w firmie. Platforma integruje pracowników i pozwala na uzyskanie od nich informacji zwrotnej.
Etyczna Firma
CITI HANDLOWY – ETYCZNA FIRMA
Kultura oparta na transparentności, wiarygodności i zaufaniu
Citi Handlowy przywiązuje wagę do stosowania najwyższych standardów etycznych zarówno w obsłudze klientów, jak i wewnątrz organizacji. Buduje kulturę działania opartą na transparentności, wiarygodności i zaufaniu. Wewnątrz organizacji promuje różnorodność opartą na poszanowaniu różnic. Firma prowadzi różnorodne inicjatywy równościowe, takie jak działalność networków pracowniczych skupionych wokół kwestii istotnych dla pracowników, dodatkowy urlop ojcowski, elastyczne godziny pracy. Przeprowadza cokwartalne badania satysfakcji pracowników m.in. przez ankiety „Voice of Employee”, w których oceniane są rezultaty w obszarze work-life balance, poziom stresu oraz elastyczność pracy. Wyjątkowym elementem w kształtowaniu korporacyjnej kultury organizacyjnej jest wprowadzenie people board, czyli rady pracowników, wybieranej w demokratyczny sposób przez osoby zatrudnione w firmie. Citi Handlowy nie tylko uwzględnia standardy ESG przy corocznej ocenie zarządu, lecz także dokładnie weryfikuje partnerów biznesowych pod kątem zgodności z wartościami etycznymi.
Bank aktywnie wspiera rodzicielstwo, oferując wsparcie finansowe na wypoczynek dzieci pracowników oraz dofinansowując opłaty za przedszkola.
CANPACK – ETYCZNA FIRMA
Ma komitet etyki i audytu
CANPACK udowadnia, że również w branży produkcyjnej system compliance może być bardzo dobrze rozwinięty. Na docenienie zasługuje to, że firma kładzie duży nacisk na szkolenia z zakresu wartości oraz etyki dla wszystkich pracowników, niezależnie od sprawowanej funkcji. Wspomnieć należy również, że postępowanie zgodne z wartościami firmy stanowi formalny i odrębny element oceny rocznej, a każda nowa inicjatywa z zakresu etyki i compliance komunikowana jest pracownikom wieloma kanałami. W ramach struktur firmy działają komitety etyki i audytu, które zabezpieczają przed powstawaniem niezgodności. Na wyróżnienie zasługują również podejmowane przez organizację działania z zakresu szeroko rozumianego ESG, w tym udział w licznych kampaniach edukacyjnych i warsztatach, projektach wolontariatu, jak i większych wydarzeniach, takich jak: BNP Green Film Festival, Biznes vs. Smog czy Every Can Counts. CANPACK może pochwalić się również dojrzałą strategią zrównoważonego rozwoju, która obejmuje zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets cele redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zaopatrywanie od 2022 roku wszystkich zakładów produkcyjnych w 100 proc. odnawialnej energii elektrycznej.
MSD POLSKA – ETYCZNA FIRMA
Ratuje życie od ponad 130 lat
Od ponad 130 lat na świecie i 33 lat w Polsce firma MSD opracowuje leki i szczepionki na wiele groźnych chorób, realizując misję, którą są ratowanie i poprawa jakości życia pacjentów na całym świecie. Na badania i rozwój w roku 2023 firma przeznaczyła ponad 190 mln zł. Obecnie MSD w Polsce daje zatrudnienie 1200 pracownikom etatowym i kontraktowym. MSD cechuje się rozwiniętym i dojrzałym systemem compliance. Firma podejmuje liczne inicjatywy, dzięki którym pracownicy i kadra menedżerska są włączani w etyczne prowadzenie biznesu. MSD wyróżnia się probiznesowymi aktywnościami i budowaniem relacji z pracownikami poprzez prowadzenie informacyjnych spotkań w przyjaznej formie compliance breakfast czy wspieranie działalności ambasadorów etyki (ethics ambassadors) – przedstawicieli różnych szczebli odpowiedzialnych za promowanie etyki w organizacji. Bieżąca komunikacja w obszarze zarządzania zgodnością konsekwentnie prowadzona jest pod szyldem „Compliance News”. Firma podejmuje również cykliczne działania z zakresu diversity, equity & inclusion (DE&I) oraz rozwoju wellbeingu pracowników. Angażuje się w liczne kampanie edukacyjne i społeczne w obszarze ochrony zdrowia.
ŻABKA POLSKA – ETYCZNA FIRMA
Inkluzywne, tolerancyjne i przyjazne miejsce pracy
Grupa Żabka wyróżnia się swoim zaangażowaniem i etycznym prowadzeniem biznesu w wielu obszarach. Promuje inkluzywne, tolerancyjne i przyjazne miejsce pracy już na etapie wdrażania nowych pracowników i przez cykliczne szkolenia. Wdraża kulturę równych szans, która wspiera w rozwoju w takim samym stopniu kobiety, jak i mężczyzn. Jej podejście do równości przejawia się także w dążeniu do niwelowania luki płacowej powiązanej z płcią – Żabka jest pierwszą polską organizacją z certyfikatem równych płac (equal-salary), potwierdzającym, że wynagrodzenia w Żabce „nie mają płci”. Organizacja stale monitoruje wskaźniki dotyczące równości, inkluzywności i różnorodności: jakościowo za pomocą Inclusion Index Gallupa oraz ilościowo, mierząc równość płci w procesach, takich jak: rekrutacje wewnętrzne, zewnętrzne, zatrudnienie, awanse czy udział w programach rozwojowych. Poza działaniami nakierowanymi na budowę etyki biznesu jednym z kluczowych elementów działań strategicznych Żabki jest odpowiedzialność za planetę. Firma dąży do minimalizacji swojego wpływu na środowisko w całym łańcuchu wartości, promując gospodarkę obiegu zamkniętego czy dekarbonizację. Działania te stanowią fundament długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju, w której efektywne zarządzanie ryzykiem i dbałość o aspekty środowiskowe, społeczne i zarządcze są integralną częścią biznesowego podejścia Żabki.
BNP PARIBAS BANK POLSKA – ETYCZNA FIRMA

Szkoleniami wzmacnia postawy menedżerskie
Bank BNP Paribas aktywnie wspiera pracowników i kadrę menedżerską poprzez comiesięczne poradniki oraz inicjatywy, takie jak Leader Up, czyli dedykowane szkolenia, wzmacniające postawy menedżerskie. Organizuje również cokwartalne spotkania Stronger Together, podczas których menedżerowie nie tylko rozwijają swoje umiejętności, lecz również angażują się w dyskusje z obszaru ethics & compliance. Firma wprowadziła również funkcję rzecznika etyki, do którego obowiązków należy m.in. wzmacnianie postaw etycznych wśród pracowników, w tym poprzez szkolenia oraz bieżące konsultacje. Godne pochwały są także procesy przeciwdziałania korupcji wdrożone w firmie oraz standardy dotyczące polityki whistleblowing. Warte odnotowania jest to, że Bank BNP Paribas jest jednym z inicjatorów Deklaracji odpowiedzialnej sprzedaży.
Bank kompleksowo uwzględnia również aspekty ESG w procesach finansowania – zarówno na poziomie analizy klienta i inwestycji, jak i w powiązaniu finansowania z aspektami ESG w celu promowania dobrych praktyk. Bank wprowadził produkty, takie jak Sustainability-Linked Loan oraz ESG Rating-Linked Loan, w których marża uzależniona jest od postępów w zakresie realizowania kluczowych, materialnych działań ESG lub pozyskanej oceny ratingu ESG klienta.
PZU ŻYCIE – ETYCZNA FIRMA
Blokuje wszelkie formy dyskryminacji
PZU Życie SA, w ramach Grupy Kapitałowej PZU, od lat wdraża liczne inicjatywy z zakresu etycznego prowadzenia biznesu. Oprócz rozbudowanego i dobrze funkcjonującego systemu compliance na szczególne wyróżnienie zasługują działania społeczne, ekologiczne i środowiskowe, które w spółce wdrażane są na wszystkich poziomach – począwszy od założeń strategii firmy i zaangażowania pracowników wszystkich szczebli w jej realizację, przez dostosowanie oferowanych produktów do wymogów środowiskowych, aż po codzienną działalność spółki – w tym korzystanie z floty aut elektrycznych i hybrydowych czy z ekologicznych przestrzeni biurowych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, uhonorowanych m.in. wyróżnieniami „Lider dostępności” czy „Obiekt bez barier”. PZU Życie SA przykłada także dużą wagę do działań na rzecz inkluzywności i różnorodności w organizacji. Aktywizuje pracowników z niepełnosprawnościami oraz aktywnie przeciwdziała wszelkim formom dyskryminacji. Działania w tym zakresie są widoczne zarówno w polityce HR, jak i w oddolnych działaniach wolontariatu pracowniczego. Systemowe i długofalowe podejście spółki do zagadnień odpowiedzialności ESG ma także swój wyraz w powołaniu pełnomocnika zarządu ds. ochrony środowiska oraz pełnomocnika zarządu ds. praw człowieka.
ROBERT BOSCH – ETYCZNA FIRMA
Zaangażowany we wzmocnienie pozycji kobiet w biznesie
Robert Bosch to firma, w której compliance jest nieodłączną częścią decyzji i procesów biznesowych. Spółka stale rozwija inicjatywy propagujące wiedzę oraz angażujące pracowników i kadrę menedżerską w obszar compliance. Podstawą tych działań jest regularna komunikacja z pracownikami w ramach spotkań zespołowych „compliance dialog” oraz szytych na miarę szkoleń, odpowiadających potrzebom poszczególnych grup pracowników. Firma na bieżąco monitoruje postępy wszystkich członków zespołu w nabywaniu wiedzy z zakresu zgodności. Spółka angażuje się również w innowacyjne działania w obszarze D&I, w tym mające na celu wzmocnienie pozycji kobiet w biznesie. W tym zakresie prowadzi m.in. program „Mother Empower” z Fundacją Mamo Pracuj i współpracuje z Fundacją Liderek Biznesu. Bosch może pochwalić się również wdrażaniem kompleksowych rozwiązań w zakresie strategii zrównoważonego rozwoju, w tym dostosowaniem produktów do najlepszych praktyk rynkowych oraz zaangażowaniem w akcje środowiskowe.
SANTANDER BANK POLSKA – ETYCZNA FIRMA
Ułatwia wprowadzanie dzieci w świat finansów
Kolejny rok z rzędu wspieramy i wdrażamy inicjatywy dotyczące szeroko rozumianej etyki biznesu. Nasze standardy zdefiniowaliśmy w Generalnym kodeksie postępowania. Dokument ten określa szczegółowo zasady etyczne, informuje o konsekwencjach związanych z ich nieprzestrzeganiem oraz prezentuje przykłady pożądanych zachowań w konkretnych sytuacjach.
Rozwijamy system szkoleń pracowników w zakresie etyki, odpowiedzialnej bankowości i innych kwestii z zakresu ESG. Prowadzimy też inne projekty edukacyjne. Program „Finansiaki” ułatwia nauczycielom i rodzicom wprowadzanie dzieci w świat finansów. Inny projekt „Santander Universidades” umożliwia zdobywanie nowych umiejętności poprzez bezpłatne kursy i stypendia.
Co roku wspólnie z Fundacją Santander organizujemy zbiórkę charytatywną „Podwójna moc pomagania” na różne cele społeczne, które identyfikujemy na bieżąco. W ubiegłym roku dzięki naszym klientom i wolontariuszom przekazaliśmy ponad 700 tys. zł na rozwój czatu prowadzonego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, który działa przy ogólnopolskim telefonie zaufania 116 111.
FERRERO POLSKA – ETYCZNA FIRMA
Starannie wybiera surowce, promuje gospodarkę obiegu zamkniętego
Ferrero angażuje pracowników w obszar compliance już od ich pierwszego dnia w firmie, poprzez kompleksowy program szkoleniowy przybliżający każdej nowo zatrudnionej osobie podstawowe wartości spółki (Ferrero Fundamentals), jak również edukację na późniejszym etapie zatrudnienia (Ferrero University). W Ferrero compliance związany jest z co najmniej kilkoma kluczowymi obszarami działalności i konsekwentnie rozwijany przez różne funkcje w ramach budowania kultury accountability – współodpowiedzialności za wdrażanie i promowanie etycznych inicjatyw. Firma wykorzystuje liczne kanały do komunikowania najważniejszych zagadnień związanych z etyką biznesu, które są elementem okresowych ocen każdego pracownika. Ferrero na bieżąco identyfikuje również obszary, w ramach których podejmowane są działania mające na celu rozwijanie inkluzywność i różnorodność w organizacji. W grupie realizowane są również kompleksowe działania ekologiczne i prośrodowiskowe – w szczególności firma kładzie nacisk na staranny wybór wykorzystywanych surowców oraz ideę gospodarki obiegu zamkniętego.
Super Etyczna Firma
W tym roku zrezygnowaliśmy z tytułu Super Etyczna Firma, ale był on nadawany na trzy lata. Przypominamy, kto może się nim chwalić:
Abbvie, Allegro, ING Bank Śląski, CCC, CBRE, Grupa ERGO Hestia, Nationale-Nederlanden, Kompania Piwowarska,
Totalizator Sportowy, Prologis, Provident Polska, Polpharma, Intel Technology Poland, KRUK, SALTUS Ubezpieczenia, PZU, Unum Życie.
Każda firma, która poważnie myśli o mocnej pozycji rynkowej i chce na nim odgrywać ważną rolę, musi stawiać w swoich planach zachowania etyczne na równi z zyskiem, przychodami,
badaniami i rozwojem itd. Konkurs Etyczna Firma, jako jedyny spośród organizowanych w Polsce, już od 10 lat wyróżnia najlepsze wzorce postępowania w biznesie. Jego celem jest promowanie tych wzorców i nagradzanie firm, dla których kodeks etyki nie stanowi jedynie elementu działań wizerunkowych, ale jest wyznacznikiem postępowania dla całej organizacji. Podstawowymi kryteriami konkursu są etyka i uczciwość, dlatego może w nim wziąć udział firma, która:
- postępuje zgodnie z prawem i normami etycznymi;
- odnosi się z szacunkiem do partnerów biznesowych;
- stosuje zasady uczciwej konkurencji;
- buduje wewnętrzne zaufanie i dobre relacje między pracownikami;
- walczy z oszustwami i patologiami;
- angażuje się w działalność na rzecz różnych grup interesariuszy.
Do grona Etycznych Firm należą najlepsi. Przy wsparciu partnera merytorycznego — kancelarii PwC Legal przyjęliśmy rygorystyczne kryteria, które mają na celu weryfikację potencjalnych laureatów. Pierwszym etapem jest wypełnienie bardzo szczegółowej ankiety, w której pytamy zarówno procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmie oraz o podejście do ekologii, działalność prospołeczną i szkolenia dla pracowników.
Do kolejnego etapu przechodzą organizacje, które przekroczą wymagany próg punktowy. Drugi etap konkursu polega na weryfikacji zgromadzonych informacji i wywiadzie w siedzibie zgłaszającej się firmy. Informacje przesłane przez przedsiębiorstwa zgłaszające się do 10. edycji Etycznej Firmy były weryfikowane i oceniane na podstawie kryteriów przygotowanych przez ekspertów kancelarii PwC Legal. Pod uwagę brano m.in. procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmach, kulturę organizacyjną nastawioną na promowanie zachowań etycznych, dostępne dla pracowników szkolenia oraz podejście przedsiębiorstw do tematów takich jak ekologia i działania społeczne. Tytuł Etycznej Firmy przede wszystkim wzmacnia wizerunek przedsiębiorstwa jako profesjonalnego, odpowiedzialnego społecznie i godnego zaufania partnera biznesowego. Prestiż jest tym większy, że grono laureatów jest bardzo wąskie. Ponadto laureaci mogą posługiwać się logo konkursu, umieszczając je w stopce e-maila czy na stronie internetowej.
Udział w konkursie jest bezpłatny.