Pracodawca z nową twarzą

Materiał partnera: Getin Leasing
29-08-2016, 22:00

Trudno zliczyć, ile miejsc pracy tworzy dzisiaj leasing w skali krajowej gospodarki. Jak podaje Polski Związek Leasingu, samych tylko mobilnych doradców sektor zatrudnia 10 tysięcy.

Według prognoz dla branży poziom zatrudnienia w firmach leasingowych nie powinien spadać. Przeprowadzone przez ZPL badanie oceny koniunktury dowodzi, że ankietowane firmy leasingowe w III kwartale 2016 r. oczekują wzrostu zatrudnienia oraz stabilizacji jakości portfela leasingowego. Jeśli chodzi o drugą połowę roku (III i IV kwartał 2016 r.), wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL, 72 proc. sądzi, że zatrudnienie pozostanie na tym samym poziomie, a 21 proc. prognozuje jego wzrost.

W dwóch pierwszych kwaratałach wzrost zatrudnienia branży leasingowej prognozowało tylko 7 proc. ankietowanych, a jego utrzymanie — 64 proc. Widać więc znaczącą poprawę nastroju, jeśli chodzi o zatrudnienie do końca roku. Skąd ten optymizm? 50 proc. badanych przewiduje wzrost lub istotny wzrost aktywności rynkowej (liczby wpływających wniosków), również połowa badanych odpowiedziała, że nastąpi wzrost lub nawet istotny wzrost liczby zawartych umów.

W poszukiwaniu kadr

Sektor potrzebuje specjalistów, przede wszystkim dla pierwszej linii, czyli sprzedaży. Ludzi, którzy współpracują bezpośrednio z klientem, nie tylko potafią sprawnie go obsłużyć, ale jednocześnie mają wiedzę na temat zasad finansowania w formie leasingu i mogą udzielić wszelkich informacji na ten temat. Kompetencje firm leasingowych podkreślił Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL, wymieniając ich wysoką innowacyjność w tworzeniu produktów i procesów obsługi klientów, ogromną wiedzę na temat finansowanych aktywów i dóbr inwestycyjnych czy umiejętność ponownego obrotu sprzętem pochodzącym z zakończonych kontraktów. A to przecież dzieło ludzi pracujących w tych firmach.

Wobec zmiany

Wystarczy przejrzeć fora internetowe, by zdać sobie sprawę, jak żywy jest temat pracy w branży leasingowej, jak duże jest nim zainteresowanie, jak wiele budzi emocji i obaw. Praca nie jest łatwa, wymaga dużego zaangażowania, dyspozycyjności i wiedzy. Tu spore zadanie dla zarządów i kadry kierowniczej firm.

— Fundamentem pożądanego miejsca pracy jest wysoka jakość relacji w firmie, opartych na wzajemnym zaufaniu, szacunku, koleżeństwie i dumie z wykonywanej pracy. Budując swoją kulturę pracodawcy, zarząd firmy musi dbać, by te wartości nie były jedynie katalogiem na papierze, ale by prawdziwie żyły wśród pracowników — mówi Anita Stanclik, wiceprezes Getin Leasing.

W kontekście planowanej fuzji Getin Leasing ze spółką Idea Leasing temat pracowników w tych właśnie firmach jest szczególnie istotny. Jak przekonują władze spółki, połączenie firm ma na celu bezpieczeństwo biznesowe, a zatem i bezpieczeństwo zatrudnienia. Pozwoli dywersyfikować ryzyko przez szerszy zakres działania, a więc da też lepsze gwarancje pracy, m.in. zatrudnienia.

A jednak… — Fuzja z pewnością budzi niepokój pracowników. Ten niepokój ma charakter egzystencjalny, bo przecież każdemu z nas zależy na bezpieczeństwie i stabilnym miejscu pracy. Zakładam, że pracownicy obu tych spółek będą podlegali szczególnej ochronie w procesie połączenia w perspektywie najbliższych trzech lat. To oni bowiem w największym stopniu mają wpływ na rozwój biznesowy powstałego po fuzji podmiotu. Osobiście jestem gwarantem takich zmian, które mają służyć dobru pracowników, a nie działać przeciwko nim — tłumaczy Anita Stanclik.

— Obecnie każda ze spółek ma swoją unikalną kulturę organizacyjną, każda z nich jako pracodawca ma swoje dobre strony, ale także obszary do poprawy. Połączenie firm daje okazję do wymiany doświadczeń i wyboru tych sprawdzonych i najbardziej korzystnych rozwiązań w dziedzinie miękkiego HR, stwarza także szansę na wdrożenie innowacji jeśli chodzi o narzędzia polityki kadrowej. Jedno w tożsamości połączonych spółek na pewno się nie zmieni — najprościej określiłabym to hasłem „Pracownicy w centrum uwagi”.

Employer branding

W jaki sposób firma określa politykę kadrową? Jak zamierza pracować nad własnym wizerunkiem pracodawcy? — Po pierwsze, trzeba być czujnym szefem, szybko i adekwatnie do sytuacji reagować na nastroje pracowników. A jeśli tego wymaga sytuacja, wdrażać konieczne zmiany. Obecny zarząd naszej firmy mocno wspiera wszystkie inicjatywy, które prowadzą do wzrostu zadowolenia pracowników. Docelowo stawiamy na wyjątkową kulturę organizacyjną, ukierunkowaną na zapewnienie wszystkim nie tylko wysokiego komfortu pracy i rozwoju zawodowego, ale również zdrowego trybu życia i work-life balance. Obecnie przygotowujemy szereg oryginalnych benefitów pracowniczych, które przypieczętują nasze nowe podejście — wyjaśnia Anita Stanclik.

I dodaje: W szerszym aspekcie, pozwalającym na poszukiwanie obszarów koniecznych zmian, Getin Leasing będzie uzyskiwał informację z systematycznego badania opinii i satysfakcji pracowników, a także analizy rotacji zatrudnienia. Chcemy być firmą korzystającą z mądrości jej pracowników — to dla nas nieocenione źródło wiedzy. Firma chce przede wszystkim docenić ludzi, którzy budowali jej pozycję, przez uruchomienie całego pakietu pozamaterialnych motywatorów.

— Motywacja finansowa owszem jest ważna, ale to motywacja bierna i tylko na tym nie da się zbudować zaangażowania, poczucia dumy i chęci działania na innych polach niż nasze podstawowe zadania — dodaje Anita Stanclik.

Zarząd chce, aby zespół postrzegał Getin Leasing jako pracodawcę marzeń — a to ogromne wyzwanie, które wymaga ciągłego doskonalenia się. W stosunku do partnerów biznesowych: firm pośredniczących w sprzedaży produktów finansowych Getin Leasing — importerów, dealerów samochodowych i dostawców firma kieruje się tymi samymi zasadami — wzajemnego szacunku i dobrze rozumianej, efektywnej dla każdej ze stron współpracy biznesowej. Getin Leasing jest głównym operatorem finansowym w wiodących markach: Oplu, Fordzie i wkrótce w Hondzie. Współpracuje z większością liczących się na naszym rynku dostawców i dealerów oraz z największymi podmiotami w zakresie pośrednictwa w sprzedaży usług finansowych, oferowanych przez naszą grupę. Jest firmą z największym doświadczeniem w sprzedaży kredytu samochodowego. Mimo to wyzwań jest sporo i intensywnie pracujemy nad tym, aby im sprostać.

 

KOMENTARZ

Z myślą o kliencie i pracowniku

ANITA STANCLIK

wiceprezes zarządu Getin Leasing

Sytuacja na rynku pracy uległa radykalnym zmianom. Dziś o wiele bardziej niż jeszcze kilka lat temu firmy walczą o lojalność i zadowolenie pracowników, a utalentowani specjaliści coraz wyżej stawiają poprzeczkę swoich oczekiwań wobec pracodawców. Dlatego, aby móc się rozwijać, firmy muszą traktować politykę personalną jako jeden z kluczowych elementów strategii. W ostatnich miesiącach podjęliśmy wiele decyzji i działań, które pozwolą nam stać się lepszym pracodawcą. Motorem tych zmian jest przekonanie, że największą wartością jest pracownik, bo to on ma rzeczywisty wpływ na to, co się dzieje w firmie. Od czasu powołania nowego zarządu spółki wprowadziliśmy wiele innowacji, ale to dopiero początek planowanych zmian. Firmie zależy, aby prestiż, lojalność, szanse na rozwój i wzajemny szacunek były podstawą, a nie wyjątkami, które dotyczą niewielkiego grona osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera: Getin Leasing

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Pracodawca z nową twarzą