Prąd tylko z dodatkami

Fortum stawia na sprzedaż dodatków do prądu, czyli ubezpieczeń i pakietu medycznego. Ma to ochronić marże.

Tegoroczna zawierucha na rynku energii elektrycznej, wywołana rządowym planem zamrożenia rachunków dla odbiorców końcowych, skłoniła Fortum do zmiany strategii sprzedażowej. Fińska firma, która sprzedaje prąd i gaz, postanowiła zdywersyfikować działalność.

Rekompensaty mogą rozczarować. Ustawa cenowa Krzysztofa Tchórzewskiego, ministra energii, zamroziła rachunki za prąd, a przewidziane przez ministra rekompensaty dla sprzedawców mogą się okazać rozczarowujące. Fortum stawia więc na sprzedaż produktów dodatkowych.
Zobacz więcej

Rekompensaty mogą rozczarować. Ustawa cenowa Krzysztofa Tchórzewskiego, ministra energii, zamroziła rachunki za prąd, a przewidziane przez ministra rekompensaty dla sprzedawców mogą się okazać rozczarowujące. Fortum stawia więc na sprzedaż produktów dodatkowych. Fot. Omar Marques Zuma/Press Forum

— Nasi sprzedawcy sprzedają dziś głównie usługi dodatkowe, czyli usługi assistance, pakiet ubezpieczeń i pakiety medyczne LUX MED-u — mówi Maciej Kościński odpowiedzialny za sprzedaż energii w Fortum.

W plecy na rekompensatach

Dołączenie do sprzedawanego prądu pakietu usług dodatkowych ma być receptą na mikrą marżę osiąganą dziś na sprzedaży prądu odbiorcom indywidualnym. Zmiażdżył ją Krzysztof Tchórzewski, minister energii, który pod koniec zeszłego roku za pomocą ustawy zamroził rachunki za energię elektryczną. W efekcie sprzedawcy prądu płacą na rynku hurtowym więcej, niż uzyskują na rynku detalicznym. Po pierwszym uderzeniu Krzysztof Tchórzewski obiecał wprawdzie sprzedawcom rekompensaty, ale na rozporządzenie w tej sprawie kazał czekać ponad pół roku.

Dziś wzór do wyliczania rekompensat jest już znany, ale niektóre dane do niego resort poda dopiero dziś. Maciej Kościński przewiduje, że żadnemu sprzedawcy na rynku rekompensaty nie pokryją całkowitych kosztów związanych z zamrożeniem cen, stąd nowa strategia. Maciej Kościński nie kryje, że zamieszanie związane z tzw. ustawą cenową skłoniło Fortum do wstrzymania sprzedaży na początku roku. Dziś znów sprzedaje, ale przede wszystkim dodatki.

— W 2019 r. weszliśmy z 30 tys. klientów w prądzie i gazie, teraz mamy ich około 55 tys., choć część umów podpisana była jeszcze w 2018 r. Do końca roku powinniśmy mieć w portfelu 100 tys. klientów — mówi Maciej Kościński.

Komórka nie pasuje

Fortum zdecydowało się na dołączenie do oferty usług assistance i pakietu ubezpieczeń, bo z badań wyszło, że klientom prąd kojarzy się z… awariami urządzeń, fińska firma oferuje więc wsparcie. Pakiet medyczny może zaś być atrakcyjny dla tych, którym nie oferuje go pracodawca.

— Tylko 2,8 mln Polaków jest klientami prywatnych sieci medycznych. Sprzedajemy je od początku lipca i cieszą się zainteresowaniem — twierdzi Maciej Kościński.

W ofercie Fortum nie znajdą się usługi telekomunikacyjne, mimo że telekomy w Polsce sprzedają prąd. Z badań wyszło, jak przekonuje Maciej Kościński, że klienci nie oczekują takiego dodatku.

Połowa idzie do Fortum

Z efektów nowej strategii Fortum wydaje się zadowolone.

— Szacujemy, że w drugim kwartale połowa wszystkich zmieniających dostawcę gazu wybrała Fortum — podkreśla Maciej Kościński.

Rynek, o który walczą tzw. niezależni sprzedawcy, czyli niezwiązani z wielkimi grupami energetycznymi, ostatnio jednak się kurczy. Fortum szacuje, że odbiorców kupujących prąd od podmiotów niezależnych jest około 400 tys. Gdy hurtowe ceny prądu spadają, to chęć do zmiany sprzedawcy zwykle rośnie. Obecnie rosną, co czyni rywalizację trudniejszą, choć są też chętni na umowy zamrażające ceny na kilka lat naprzód.

218 577 - tylu odbiorców, według URE, zmieniło dostawcę gazu od końca 2011 r. do końca II kw. 2019…

634 627 …a do tylu zmian sprzedawcy prądu doszło od końca 2007 r. do końca czerwca 201. Liczba obejmuje tylko gospodarstwa domowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy