Producenci ERPkuszą małych

Wojciech Chmielarz
01-02-2012, 00:00

Rynku dla rozwiązań ERP wcale nie tworzą wielkie korporacje, lecz mniejsze przedsiębiorstwa

Według biura badawczego DiS, polski rynek ERP tworzy niemal 60 producentów oprogramowania. Liderami są firmy zagraniczne, które obsługują największe kontrakty. Wśród nich są światowe giganty, m.in. SAP, Oracle, Microsoft, Epicor, IFS. Udział polskich producentów w rynku wyniósł w 2010 r. 38,3 proc., co oznacza wzrost o 2,7 punktów procentowych w stosunku do 2009 r. Jak się przedstawia oferta dla małych i średnich przedsiębiorstw? Bardzo dobrze! Bo o ile wielkie firmy, z największymi budżetami na informatykę, proponują najbardziej intratne zlecenia, to rynek tworzy jednak sektor MŚP.

— Rynek małych i średnich przedsiębiorstw jest dla SAP bardzo istotny. Prawie 80 proc. klientów SAP to firmy z sektora MŚP — w Polsce sytuacja wygląda podobnie — przyznaje Paweł Jędrusik, wiceprezes i dyrektor sprzedaży w SAP Polska.

Specjalnie dla mniejszych

W tej sytuacji właściwie każdy producent oprogramowania ERP ma ofertę dla MŚP. Przykładowo: SAP proponuje takim firmom produkt SAP Business One. Jedną z jego odmian jest SAP Business One Starter Package przeznaczony dla małych przedsiębiorstw, wdrażany i uruchamiany w 3-10 dni — za wdrożenie i licencję do pięciu stanowisk płaci się maksymalnie 25 tys. zł. Rozwiązania dla mniejszych firm oferuje też Oracle. Za tym koncernem ciągnie się opinia, że jego rozwiązania są przeznaczone tylko dla wielkich przedsiębiorstw. W rzeczywistości od dawna oferuje skalowalne, modułowe rozwiązania dla MŚP. Inny zagraniczny producent — Epicor — deklaruje, że jego oferta jest dopasowana do potrzeb i wymagań przedsiębiorstw z tego segmentu rynku. Oprócz samego systemu ERP Epicor dostarcza także narzędzia wspierające obsługę oprogramowania czy oddzielne moduły systemowe.

— Naszymi klientami są głównie firmy produkcyjne, ze szczególnym uwzględnieniemtych, które produkują często artykuły w małych seriach lub na indywidualne zamówienie. Stabilny jest także popyt firm dystrybucyjnych i produkcyjnych na moduły do obsługi magazynu. W ostatnim czasie rośnie zaś zainteresowanie naszą ofertą przedsiębiorstw z sektora usług dla np. branży budowlanej — mówi Maciej Kowalik z Epicor.

Polacy też mają

Polscy producenci nie pozostają w tyle. Wrocławski InsERT, znany głównie z oprogramowania pudełkowego, niedawno wprowadził na rynek system ERP Navireo. Koszt licencji wraz z wdrożeniem mieści się zwykle w przedziale 15-80 tys. zł. Zależy od liczby zakupionych modułów, skomplikowania wdrożenia i ceny ewentualnych usług dodatkowych.

— Najczęściej wdrażane są moduły związane z szeroko rozumianą sprzedażą — począwszy od fakturowania i zarządzania magazynem, a skończywszy na sprzedaży mobilnej czy internetowej. Coraz więcej firm decyduje się także na wdrożenie modułu CRM — informuje Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w InsERT. Z kolei Asseco Business Solutions proponuje Asseco WAPRO — pakiet rozwiązań do zarządzania firmą z sektora MŚP. Oprogramowanie to jest przeznaczone zarówno dla firm jednoosobowych, jak i mających kilka oddziałów w różnych miejscach i kilkadziesiąt stanowisk komputerowych. Koszt produktów Asseco Business Solutions waha się od 150 zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych w najbardziej skomplikowanych przypadkach.

Więcej możliwości

Rośnie jakość oprogramowania dla segmentu MŚP. Takie firmy wymagają coraz więcej od systemów do zarządzania, oczekując funkcjonalności, które dotąd były dostępne tylko dla korporacji.

— Coraz modniejsze i popularniejsze stają się, na przykład, funkcje wielowymiarowej analizy danych OLAP. Klienci zaczęli też doceniać rozwiązania mobilne, umożliwiające dostęp do kluczowych danych w systemach informatycznych za pomocą np. urządzeń mobilnych i zarządzanie informacją w czasie rzeczywistym. Popularny jest i będzie dostęp do danych przez przeglądarki internetowe — wskazuje Rafał Mróz, dyrektor ds. Asseco WAPRO ERP w Asseco Business Solutions. Te obserwacje potwierdza Paweł Jędrusik. Twierdzi, że ERP stał się pewnym standardem, a firmy szukają nowych sposobów na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

— Dają ją narzędzia analityczne lub dobrze zastosowane systemy dziedzinowe, np. CRM w relacjach z klientami, system logistyczny, zakupowy czy aplikacje mobilne, ułatwiające życie pracownikom w terenie. To wskazuje na dojrzałość rynku i wzrost kompetencji zarządczych w MŚP. Jesteśmy przekonani, że taka tendencja utrzyma się w roku bieżącym — uważa Paweł Jędrusik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Producenci ERPkuszą małych