Producenci opon boją się Japonii
Bridgestone/Firestone otworzy fabrykę w Poznaniu
Dwaj krajowi producenci opon, Stomil Olsztyn i Firma Oponiarska Dębica, niebawem będą musieli walczyć z silnym krajowym konkurentem. W 2001 roku ruszy produkcja opon samochodowych Bridgestone/Firestone Poland w Poznaniu.
Dotychczasowy układ sił na rynku może się wkrótce zmienić. Japońska firma Bridgestone/Firestone zamierza zainwestować w Polsce 292 mln zł.
Konkurent z Poznania
Na razie w Polsce tylko dwie firmy produkują opony samochodowe. Stomil, wsparty przez światowego potentata, francuski koncern Michelin (posiadający 51 proc. udziałów w olsztyńskiej spółce), ma około 57 proc. rynku. Wyprzedza nieco Dębicę, w 59 proc. należącą do amerykańskiego Goodyeara.
Stomil Poznań wniósł do spółki Bridgestone/Firestone Poland swoje nieruchomości i ma w niej 28,8 proc. udziałów. Produkcja opon w poznańskiej firmie rozpocznie się w styczniu 2001 roku. Spółka będzie wytwarzać 10 tys. opon dziennie. 85 proc. produkcji trafi na rynek wymiany, czyli do hurtowników i stacji serwisowych. Firma podpisuje obecnie umowy ze stałymi odbiorcami.
W Poznaniu będą też produkowane opony pierwszego wyposażenia. Ich odbiorcami mają być FIAT, General Motors i Skoda.
Prestiż i zyski
Opony Stomilu Olsztyn trafiają głównie na rynek wymiany.
— Sprzedaż opon pierwszego wyposażenia jest, co prawda, bardziej prestiżowa, ale mniej dochodowa. Sprzedaż dla hurtowni i stacji serwisowych jest korzystniejsza finansowo. Stomil Olsztyn dopiero w drugiej połowie lat 90. podpisał umowy na sprzedaż opon pierwszego wyposażenia. Ich odbiorcami są m.in. FIAT, Daewoo oraz General Motors — mówi Mirosław Obarski, rzecznik Stomilu Olsztyn.
Firma Oponiarska Dębica połowę produkcji kieruje na rynek wymiany. Jej sprzedażą zajmują się dwie sieci: Decard — 320 punktów oraz ASD — 1000 punktów. Pozostała część produkcji to opony pierwszego wyposażenia. Na eksport trafia 40 proc. produkcji Dębicy.