Profesjonalista nie zbija kokosów

Sylwia Wedziuk
29-10-2017, 22:00

Zaledwie 3 proc. przedstawicieli wolnych zawodów zarabia ponad 15 tys. zł netto miesięcznie. Prawie połowa dostaje tylko od 2 do 4 tys. zł.

Wolne zawody w oczach społeczeństwa i instytucji finansowych są elitą cieszącą się ponadprzeciętnymi zarobkami. To może być jednak mylne przekonanie — najnowsze badanie przeprowadzone przez instytut IBRiS dla Deutsche Banku pod tytułem „Wolne zawody w Polsce. Portret profesjonalisty 2017” pokazuje, że przedstawiciele m.in. takich profesji, jak lekarz, dentysta, księgowy, tłumacz, informatyk, adwokat, notariusz czy inżynier budownictwa, wcale nie zbijają kokosów. Zaledwie 3,3 proc. badanych profesjonalistów zarabia ponad 15 tys. zł netto miesięcznie, a niecałe 12 proc. między 7 a 15 tys. zł. Największa grupa — 42,5 proc. badanych deklaruje dochody na poziomie, od 2 do 4 zł. Aż jednej piątej musi wystarczyć zaledwie do 2 tys. zł, a 22,6 proc. żyje za 4-7 tys. zł. Przy tym profesjonaliści, którzy deklarują wyższe zarobki, najczęściej funkcjonują jako jednoosobowe firmy: tę formę działalności prowadzi ponad 77 proc. osób zarabiających 7-10 tys. zł miesięcznie i ponad 68 proc. z dochodami w przedziale 10-15 tys. zł. Generalnie ponad 60 proc. badanych przedstawicieli wolnych zawodów ma jednoosobową firmę. Poza tym najwięcej z nich pracuje na etacie (22,4 proc.).

Zarobki nie są jednak głównym powodem, dla którego profesjonaliści wybraliby swoją specjalizację. Bardziej cenią sobie elastyczność miejsca i czasu pracy, możliwość rozwoju oraz posiadania własnej firmy, a także równowagę między pracą a życiem prywatnym. Przedstawicielom wolnych zawodów skrzydła podcina bardzo duża konkurencja w branży. Na nią wskazała niemal połowa badanych. Natomiast dla prawie 43 proc. profesjonalistów wyzwaniem jest konieczność zadbania o regularne dochody. Taki sam odsetek zwraca uwagę na odpowiedzialność prawną za wykonywaną pracę, a 38,7 proc. wskazuje na trudności w pozyskiwaniu zleceń. Badani widzą duże szanse na znalezienie klientów w otwieraniu się na inne rynki oraz nowe źródła zleceń. Są też świadomi konieczności stałego rozwoju i wiedzą, że aby uzyskać przewagę, potrzebne są inwestycje.

— W ciągu pół roku planuje je co trzeci profesjonalista. Wydatki będą przeznaczone głównie na zakup sprzętu i wyposażenia biura — podkreśla Waldemar Jarek, odpowiedzialny za rozwój oferty kredytowej dla klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw w Deutsche Banku. Tylko co piąty profesjonalista jest przekonany, że w perspektywie pięciu lat skala jego biznesu zdecydowanie się zwiększy. Ponad połowa (52,4 proc.) zakłada natomiast, że będzie prowadzić działalność na podobnym poziomie jak obecnie. © Ⓟ

48,5 proc. Tylu przedstawicieli wolnych zawodów za największe wyzwanie uznaje dużą konkurencję w branży…

43,4 proc. …a tylu wskazuje na odpowiedzialność prawną za wykonywaną pracę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Profesjonalista nie zbija kokosów