Programy paliwowe: jazda bez gotówki

Joanna Przyjemska
24-11-2003, 00:00

Wygoda przy dokonywaniu zakupów i bezpieczeństwo transakcji to zalety kart paliwowych dla firm.

W Polsce karty dla firm wydają koncern PKN Orlen (karta FLOTA), Statoil i BP zrzeszone w porozumieniu Routex wydają odpowiednio karty Statoil Firma oraz Statoil EuroFirma oraz BP Plus Polska i BP Plus Europa, zaś koncern Shell kartę euroShell. Niektóre z tych kart mają zasięg ogólnopolski, inne są ważne w całej Europie. Umożliwiają bezgotówkową formę rozliczeń i odroczenie płatności za zakupy paliwa oraz innych usług oferowanych na stacjach.

Różne rozwiązania

Właściciel floty samochodów ma do wyboru: wystawienie karty paliwowej na osobę (imiennie), na samochód (na numer rejestracyjny) lub na okaziciela. Istnieje też możliwość ustalenia zakresu grup towarów i usług, za które okaziciel może płacić daną kartą. Na przykład kierowca danej firmy będzie mógł płacić kartą wyłącznie za paliwo, a menedżer również za inne usługi dostępne na stacji (np. za myjnię i towary w sklepie).

W koncernach zrzeszonych w systemie Routex kartę otrzymują tylko te firmy, które spełniają stawiane warunki. Na ogół jest to zadeklarowanie miesięcznego minimum zakupu paliwa lub kwot przeznaczonych na ten cel. W BP to minimum wynosi 3000 l paliwa miesięcznie (dla całej firmy), w Statoil — 1000 l miesięcznie (dla całej firmy). PKN Orlen oraz Shell nie precyzują żadnych warunków progowych.

Karta chipowa S lub K

Wyłącznie na terenie Polski obowiązują karty FLOTA wydawane przez PKN Orlen. Są one akceptowane na ponad 1500 stacjach i jako jedyne posiadają mikroprocesor (chip). Dzięki temu dane o flocie mogą być przechowywane bezpośrednio na karcie, a dostępu do nich chroni kod identyfikacyjny PIN, znany wyłącznie użytkownikowi. Znajomość PIN to warunek dokonania transakcji. Mikroprocesor pozwala na dowolne programowanie kart flotowych zgodnie z potrzebami klienta oraz na wprowadzenie dodatkowych informacji, np. numeru konta firmy do księgowania transakcji flotowych, liczby wizyt na stacjach czy stanu licznika kilometrów. Właściciel firmy ma możliwość monitorowania pracy kierowców, a dzieje się to za pośrednictwem internetu. Po wprowadzeniu indywidualnego hasła można uzyskać informacje o transakcjach floty. Internetowe raporty są aktualizowane i dostępne w plikach umożliwiających menedżerom flot szybkie pobranie i transfer do komputera osobistego.

Orlen proponuje swoim klientom firmowym karty flotowe „S” lub „K”. Jeśli dany pojazd jest używany w firmie przez wielu kierowców, wówczas, zdaniem przedstawicieli koncernu, lepiej posiadać kartę „S”, wydawaną dla pojazdu. Kiedy przedsiębiorca powierza auta jednej osobie, to lepiej jest mieć kartę „K” — na nazwisko użytkownika. Na każdej z tych kart klient może programować limity: wizyt na stacjach paliw, ilość zakupionych paliw (limit jednorazowy, tygodniowy, miesięczny).

Minusem kart FLOTA jest to, że tylko nieliczne stacje PKN Orlen mają również myjnię (jedynie 220), a kierowca po długiej podróży jest zainteresowany nie tylko zatankowaniem, ale też umyciem samochodu i zakupami w sklepie.

W Polsce i za granicą

Działające na naszym rynku zagraniczne koncerny oferują karty, na które można kupować paliwo na terenie Polski bądź za granicą. W ramach porozumienia Routex służą do tego karty BP Plus Polska i BP Plus Europa, a dla Statoil — Statoil FIRMA i Statoil EuroFIRMA. Na obszarze naszego kraju karty te są honorowane na niemal 431 stacjach, zaś za granicą w 15 000 stacji w 34 krajach.

Karta EuroShell wydawana jest prócz Polski jeszcze w 27 krajach i honorowana na 20 000 stacji w 35 państwach.

Nie tylko paliwo

Kartami tymi można też płacić za usługi dodatkowe za granicą —regulować opłaty za przejazd większością autostrad i tuneli w Europie, za winiety, opłaty mostowe obowiązujące np. w Portugalii czy za przejazd przez most łączący Szwecję z Danią, a kierowcy TIR-ów mogą w Niemczech zapłacić kartą paliwową za korzystanie z myjni. Koncerny oferują również firmom pomoc w odzyskaniu podatku VAT zapłaconego za granicą przy zakupie paliwa.

Wszystkie płatności dokonywane za pomocą kart paliwowych rozliczane są dwa razy w miesiącu, na dwóch fakturach zbiorczych. Zamiast stosu rachunków klient otrzymuje, wraz z fakturą zbiorczą załącznik i zestawienie z niezbędnymi informacjami o transakcjach dokonanych w danym okresie rozliczeniowym. W załączniku figuruje podział na samochody ciężarowe i osobowe, co bardzo ułatwia księgowanie i odliczanie podatku VAT. Ponadto co miesiąc do menedżera trafia raport zbiorczy z wykazem wszystkich transakcji dokonanych przez flotę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Przyjemska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Programy paliwowe: jazda bez gotówki