Proptechy budują nowoczesne biura

opublikowano: 19-02-2019, 22:00

Deweloperzy nie zdołają uciec od technologicznej rewolucji, ale to, co wymuszają użytkownicy budynków, może być dla nich bardzo korzystne

W lutym oddział firmy Skanska w Polsce i gigant IT, firma Microsoft, „zaliczyły” symboliczny uścisk dłoni. Zdecydowały się na technologiczne partnerstwo. Skoncentrują się na projektach teleinformatycznych (ICT) dla sektora nieruchomości biurowych. W grę wchodzi wymiana wiedzy w zakresie sztucznej inteligencji, analityki danych i rozwiązań chmurowych. Dostęp do nich umożliwi Skanskiej m.in. pozyskanie informacji z setek czujników i systemów budynkowych, które potem posłużą do opracowań dotyczących sposobu korzystania z przestrzeni biurowych — części wspólnych, powierzchni do pracy, sal konferencyjnych. Dostęp do danych zapewni m.in. wdrożony już system „Connected by Skanska”.

Jako firma jesteśmy otwarci na współpracę z polskimi start-upami.
Nieustannie poszukujemy partnerów, z którymi możemy pracować nad innowacyjnymi
rozwiązaniami — zapewnia Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju w
Ghelamco Poland.
Zobacz więcej

ŚWIEŻE SPOJRZENIE:

Jako firma jesteśmy otwarci na współpracę z polskimi start-upami. Nieustannie poszukujemy partnerów, z którymi możemy pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami — zapewnia Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju w Ghelamco Poland. Fot. GK

Deweloper dotychczas korzystał z technologii Microsoftu przy prezentacji planowanych inwestycji, sięgał przy tym po google HoloLens i technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W ten sposób powstały cztery niezwykle realistyczne wizualizacje, m.in. dwóch obiektów budowanych w Polsce.

„Łącząc nasze doświadczenie proptechowe z digitalowym know-how Microsoftu będziemy rozwijać dotychczasoweoraz tworzyć nowe rozwiązania” — zaznaczył w komunikacie Arkadiusz Rudzki, dyrektor zarządzający w Skanska w Polsce. Firma ponadto szykuje się do finału trzeciej edycji programu „Urban Quest”. Liczy, że świeże, startupowe pomysły staną się inspiracją do innowacji i nowych wdrożeń, wspólnych z uczestnikami akceleratora.

Cyfrowy skok

Na rynku słychać natomiast opinie, że branża nieruchomości pod względem wdrażania cyfrowych rozwiązań pozostaje w tyle za innymi sektorami. SkyConcept, agencja specjalizująca się w kreacji narzędzi wykorzystywanych w marketingu w tym sektorze, w swoim raporcie „PropTech 2018” zapowiedziała jednak, że „branżę nieruchomości w najbliższych pięciu latach czeka prawdziwa rewolucja technologiczna”. Zmian spodziewają się zwłaszcza przedstawiciele firm z dziedziny „industrial” (87 proc. wskazań). W dalszej kolejności są spółki z sektorów „retail” i „office” (po 68 proc.).

— Proptech [połączenie angielskich słów „property” i „technology” oznaczające technologie ICT dla sektora nieruchomości — przyp. red.] to stosunkowo nowa nazwa. Warto jednak zauważyć, że technologie wpływają na ten sektor od wielu lat. Już w latach 80. ubiegłego wieku pojawiło się określenie „inteligentny budynek” i od tamtego czasu zaczęto rozwijać systemy BMS — building management systems, które miały zintegrować wszystkie instalacje znajdujące się w budynku. Nie jest więc prawdą, że rynek nieruchomości nie chłonie technologii tak szybko, jak inne branże — twierdzi Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju w Ghelamco Poland.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Jako przykład wskazuje tzw. zielone budynki, w których wykorzystuje się rozwiązania i materiały m.in. redukujące zużycie energii.

— Rozwiązania, które testujemy i wdrażamy, przyczynią się do zwiększenia komfortu i efektywności użytkowania powierzchni biurowej, w tym optymalizacji kosztów, np. opłat eksploatacyjnych. Nawiązaliśmy ponadto współpracę z polskim start-upem Indoorway, który zaprojektował inteligentną platformę do tworzenia doświadczeń lokalizacyjnych. Stworzyliśmy również wewnętrzny dział innowacji — Jarosław Zagórski wylicza działania Ghelamco.

Nowe pokolenie

Jakub Jędrys, dyrektor działu doradztwa budowlanego i projektowego Savills, twierdzi jednak, że „inteligentne rozwiązania w budynkach nie są jeszcze stosowane na taką skalę, na jaką pozwalają dostępne już dzisiaj technologie”. Ma nadzieję, że zmieni się to za sprawą deweloperów, którzy „stawiają na proptech w swoich nowych inwestycjach”. Polska jest do tego idealnym miejscem, m.in. ze względu na liczbę nowych obiektów klasy A.

— Proptech jest najbardziej zasadny, jeżeli odpowiada na realne potrzeby i wyzwania. Inteligentna recepcja, bezzałogowa obsługa maszyn, system rozpoznawania tablic rejestracyjnych — to technologie będące odpowiedzią m.in. na aktualną sytuację na rynku pracy. Kontrola oświetlenia i klimatyzacji za pomocą smartfona przez pracowników oraz aplikacje do komunikacji między użytkownikami budynku czy klientami galerii handlowej są natomiast związane z rosnącą potrzebą personalizacji, dostrzegalną zwłaszcza wśród najmłodszego pokolenia — dodaje Jakub Jędrys.

Interesujesz się marketingiem nieruchomości? Sprawdź program konferencji "Real Estate Marketing", 16-17 maja 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu