Prościej, czyli ewidencja VAT na rozdrożu

opublikowano: 27-08-2012, 00:00

Faktury wewnętrzne znikną z ustawy, ale czy z praktyki? Mogą się przydać — na wypadek kontroli fiskusa.

Chociaż faktury wewnętrzne zostaną wykreślone z przepisów o podatku od towarów i usług (VAT), podatnicy będą mogli nadal je stosować dla prawidłowego wykazywania tego podatku w prowadzonych ewidencjach. Tak Ministerstwo Finansów (MF) odpowiada na wątpliwości zgłoszone przez środowiska przedsiębiorców do projektu nowelizacji ustawy o VAT. To wyjaśnienie pojawia się w dokumentach dołączonych do trzeciej już wersji tego projektu, którą — jak pisaliśmy wczoraj — analizuje właśnie Komitet Rady Ministrów. Stanowisko MF nie przekłada się na jakikolwiek przepis w projektowanej nowelizacji. To w zasadzie nieformalne przyzwolenie na kontynuowanie obecnych zasad, o które uzupełniono jedynie uzasadnienie do wprowadzanych zmian. Czytamy w nim, że nie ma przeszkód, aby podatnicy stosowali dokumenty wewnętrzne zawierające takie same dane, jakie obecnie zawiera faktura wewnętrzna, a czy z tego oni skorzystają czy nie, pozostaje w sferze ich wyboru. MF podtrzymuje wcześniejszą argumentację, że prawo unijne nie przewiduje, aby państwo wymagało wystawiania faktur wewnętrznych. Przygotowana nowelizacja ustawy o VAT przede wszystkim służy dostosowaniu przepisów krajowych do postanowień Unii Europejskiej.

Po co te faktury

W Polsce faktury wewnętrzne są obecnie wymagane ustawą o VAT. Stosuje się je w kilku przypadkach. Przede wszystkim przy wewnątrzwspólnotowych transakcjach (nabywania towarów, dostaw towarów, świadczenia usług). Faktury wewnętrzne dokumentują ponadto zwrócone kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników czy nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste tych osób lub na inne niż działalność gospodarcza podatnika. Jak przypomina MF, dokumenty te nie są wprowadzane do obiegu, mają charakter pomocniczy, np. przelicza się w nich na złote wyrażone w obcych walutach kwoty podatku i jego stawki oraz zawiera inne informacje niezbędne do dokonywania zapisów w ewidencjach i deklaracjach podatkowych. Rezygnacja z faktur wewnętrznych nie oznacza, że zniknie potrzeba ewidencjonowania wspomnianych czynności. MF wyjaśnia, że będzie można je rozliczać na podstawie innych dokumentów. Decyzja pozostawiona podatnikom rodzi obawy o ewentualne błędy. Głównie jednak o to, jak wewnętrzna dokumentacja będzie oceniana przez organy podatkowe.

— Zawarte w niej dane muszą służyć prawidłowemu rozliczeniu podatku. Nie wiemy, jakimi kryteriami będą kierowali się urzędnicy podczas kontroli takich dokumentów. Obecnie wyznaczają je przepisy — mówi Włodzimierz Tomin, dyrektor ds. rozwoju oprogramowania w spółce Insert, będącej producentem programów dla MSP.

Jakie dane

Szczegóły co do danych, jakie powinna zawierać faktura wewnętrzna, określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o VAT. Jej podstawowe elementy są takie jak w przypadku zwykłych faktur. Te regulacje zniknąw połowie przyszłego roku, kiedy wejdą w życie nowe kompleksowe zasady fakturowania czynności podlegających VAT. Jak już pisaliśmy, nowela zacznie obowiązywać 1 stycznia 2013 r., a w lipcu jej systemowe zmiany. Niewykluczone, że potem posypią się wnioski podatników o wydanie interpretacji indywidualnych w sprawie stosowania dokumentów wewnętrznych dla potrzeb rozliczeń transakcji wspólnotowych czy nieodpłatnego przekazywania towarów.

OKIEM EKSPERTA

Jakiś dokument być musi

PIOTR AUGUSTYNIAK

doradca podatkowy partner K&L Gates

Propozycja likwidacji faktur wewnętrznych wiąże się z koniecznością dostosowania przepisów do zmian wprowadzonych Dyrektywą 2010/45/ UE. Ich wyeliminowanie wynika z faktu, że regulacje prawa unijnego nie przewidują możliwości wystawiania tego rodzaju dokumentów. Rozwiązanie to — poza harmonizacją polskich przepisów z powołaną dyrektywą — może wyglądać na faktyczne uproszczenie obowiązków ciążących na podatniku. Trzeba jednak pamiętać, że faktura wewnętrzna jest zestandaryzowanym dokumentem, który przede wszystkim ułatwia podatnikowiprawidłowe rozliczenie podatku, w szczególności przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, świadczeniu usług, dla których podatnik jest usługobiorcą, czy przy wszelkiego rodzaju nieodpłatnych przekazaniach. Zniesienie obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych nie oznacza zniesienia obowiązku prawidłowego rozliczania podatku z tytułu wymienionych czynności. Podatnicy będą musieli i tak stosować inne dokumenty księgowe, pozwalające na dokonanie rozliczeń. Zmiana ta, choć upraszczająca technikę rozliczeń, może wprowadzić pewien zamęt w prawidłowym rozliczaniu transakcji dotychczas dokumentowanych w ten właśnie sposób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu