Przed akcesją branża musi się zjednoczyć

Marcin Bołtryk
opublikowano: 25-09-2003, 00:00

W listopadzie rusza PolLog — spotkanie logistyków, które ma szansę stać się najważniejszą tego typu imprezą w kraju.

„Puls Biznesu”: Kilka tygodni temu w polskim środowisku logistycznym pojawił się nowy temat do dyskusji — Forum Polskich Menedżerów Logistyki PolLog 2003. Skąd po-mysł na zorganizowanie takiego spotkania?

Krzysztof Rutkowski: Na walnym zebraniu członków Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki w marcu 2003 r. pojawiła się propozycja zorganizowania ogólnopolskiego spotkania menedżerów logistyki, które mogłoby się z czasem przerodzić we flagową imprezę logistyczną kraju. Środowisko czuło niedosyt z powodu braku imprezy, która wychodziłaby naprzeciw potrzebom tej grupy zawodowej. To znaczy zostałaby zorganizowana przez profesjonalnych logistyków, rozumiejących polski rynek, uwzględniała aktualne trendy i wyzwania w kraju i na świecie, byłaby intelektualnym i towarzyskim świętem polskiej braci logistycznej, a przy tym wszystkim dostępna cenowo dla każdego jej przedstawiciela. Dość szybko okazało się, że nasze dążenia są zbieżne z planami „Pulsu Biznesu”, w wyniku czego powstał komplementarny, partnerski układ gwarantujący wszelkie zasoby niezbędne do organizacji spotkania na najwyższym poziomie. Skorzystaliśmy też z zaproszenia Biura Reklamy SA, aby nasze forum towarzyszyło IV Targom Zarządzania i Logistyki LOGISTYKA 2003 i odbyło się na terenie Centrum Targowego EXPO XXI.

Czy PolLog rzeczywiście może stać się najważniejszą imprezą logistyczną w kraju?

Po pierwsze gwarantują to partnerzy: czołowa gazeta biznesowa kraju oraz stowarzyszenie, za którym stoi ogromna rzesza członków menedżerów logistyki z krwi i kości oraz wspierających ich firm. Po drugie, przez dwa lata formalnych i nieformalnych spotkań poznaliśmy prawdziwe potrzeby środowiska, a tylko wyjście im naprzeciw może przynieść sukces przedsięwzięciu. Po trzecie, środowisko oczekuje imprezy, której organizatorzy wezmą pod uwagę możliwości finansowe branży —przy atrakcyjnym programie powinna być mniej więcej 3-4 razy tańsza od konkurencyjnych. Po czwarte, będzie to prawdziwe święto naszej logistycznej rodziny — kilkuset przedstawicieli środowiska weźmie w niej udział nie tylko po to, by omawiać problemy zawodowe i wyzwania przyszłości, lecz również po to, aby spotkać się także na niwie towarzyskiej (np. w ramach bankietu i Balu Logistyka). I wreszcie po piąte, PolLog będzie wspierany przez szereg sponsorów i patronów, w tym także medialnych, którzy pomogą nam w zapewnieniu jej sukcesu. Argumenty można by mnożyć. Jednak te wymienione powinny przekonać sceptyków, że rodzi się impreza, która wejdzie do kalendarza menedżerów i to na długie lata.

Jakie merytoryczne zagadnienia powinny zachęcić polskich menedżerów logistyki do pojawienia się na listopadowych spotkaniach?

Nasi członkowie i przedstawiciele środowiska zasugerowali nam podstawowe tematy, którymi aktualnie „żyje” branża: niepewność, integrowanie się z Unią Europejska, wyzwania globalizacyjne oraz rewolucyjne zmiany technologiczne. Wszystkie z nich będą uwzględnione w programie forum. Założyliśmy, że występować mogą jedynie czołowi przedstawiciele (znane „twarze logistyczne”) firm — liderów branży, wystąpienia muszą być oryginalne i opierać się na najlepszych praktykach biznesowych oraz dotyczyć polskich realiów.

Pierwszy dzień poświęcony będzie próbie odpowiedzi na pytanie, jak wyjść naprzeciw wyzwaniom logistycznym integracji Polski z Unią Europejską. Kluczowe pytania tego dnia to np.: Jakie są największe szanse i zagrożenia polskiej branży logistycznej, wynikające z procesu integrowania się Polski z UE? Co oznacza dla polskich firm unia celna — zniesienie kontroli granicznych, nowe stawki celne, swobodny przepływ towarów? Czy nadchodzi czas bezwzględnej dominacji wielkich operatorów logistycznych, koncernów globalnych także i w naszej części Europy? Jakie strategie dają największe szanse przetrwania na rynku UE małym i średnim operatorom z polskim rodowodem? Jakich nakładów wymaga dostosowanie się polskich spedytorów i przewoźników do wymogów Unii? Z jakich funduszy pomocowych będą mogły skorzystać polskie firmy? Czy wejście Polski do UE zaowocuje przesunięciami do naszego kraju regionalnych i europejskich centrów dystrybucji i czy przyciągnie do naszego kraju więcej zakładów produkcyjnych i montażowych?

W drugim dniu skoncentrujemy się na wpływie najnowszych technologii na zarządzanie logistyczne. Chcemy, aby podczas dyskusji udzielone zostały odpowiedzi na takie pytania, jak np.: Dlaczego we współczesnej logistyce nie można lekceważyć żadnych nowych technologii? Ile technologii a ile zdrowego rozsądku wymaga zarządzanie współczesnymi łańcuchami dostaw? Jaki jest wpływ przełomowych technologii na osiąganie przewagi konkurencyjnej? Jak zmieniają modele konkurowania? Jak rozwijają się w świecie i w Polsce nowe formy EDI? Czy technologia RFID (metki radiowe) wyprze w niedalekiej przyszłości kody kreskowe? Czy kończy się era klasycznych systemów klasy ERP? Jaką rolę odgrywają we współczesnych łańcuchach dostaw takie systemy, jak np. SCM, APS czy CRM? Jakie nowe rozwiązania technologicznie pomagają efektywniej zarządzać transportem, zapasami, składami?

Jakie miejsce powinna zająć ta impreza, nie tylko jej tegoroczna edycja, wśród wydarzeń logistycznych w Polsce?

Forum PolLog powinno stać się centralną polską imprezą logistyczną skierowaną do menedżerów logistyki wszystkich szczebli z firm produkcyjnych, handlowych i usługowych, jak również firm logistycznych, transportowych, spedytorskich, kurierskich oraz dostawców technologii i oprogramowania. Powinno być ukoronowaniem całorocznych dyskusji nad najbardziej palącymi problemami środowiska, ale jednocześnie imprezą podejmującą dyskusję nad wizją i sposobami wyjścia naprzeciw logistycznym wyzwaniom coraz bardziej konkurencyjnego rynku.

Okiem organizatora

Zmieniamy koncepcję targów

W tym roku całkowicie zmieniła się koncepcja targów logistycznych. Wychodząc naprzeciwko aktualnym problemom branży logistycznej, postanowiliśmy zorganizować forum ekspertów, na którym postaramy się odpowiedzieć na pytanie — jak przetrwać na trudnym i zmieniającym się runku. Nasza koncepcja to silna impreza konferencyjna (w tym roku będzie to PolLog) oraz towarzysząca jej wystawa najlepszych rozwiązań dostępnych na rynku.

Logistyka musi się dostosować do wymagań rynku i wyzwań, jakie stawia przed nią Unia. Obserwujemy obecnie gigantyczne zmiany technologiczne w sprzęcie logistycznym. Dlatego na targach zorganizujemy specjalne sektory poświęcone nowym technologiom oraz transportowi na styku Polska-UE.

Kluczem do sukcesu takiej imprezy targowo-konferencyjnej jest frekwencja. Z pewnością podniesie ją organizacja specjalistycznych konferencji. Spodziewamy się udziału w targach 40-50 firm. Oszacowaliśmy też strukturę odwiedzających targi, która potwierdza, że impreza przyciągnie osoby poszukujące konkretnych rozwiązań. Ponad 35 proc. to przedstawiciele producentów, 14 proc. — przemysł ciężki, 25 proc. — sektor usługowy, 8 proc. — przemysł spożywczy, 4 proc. — farmacja, 4 proc. — sieci handlowe, 10 proc. — inne branże.

Sławomir Majman dyrektor naczelny Zarządu Targów Warszawskich Biuro Reklamy SA

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Przed akcesją branża musi się zjednoczyć