Z najnowszego badania „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL), przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że cudzoziemcy tylko w niewielkim stopniu uzupełniają braki kadrowe w branży motoryzacyjnej. Pracodawcy narzekają, że wielu obcokrajowców nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w ubiegłym roku w sektorze motoryzacji działalność prowadziło ok. 153 tys. firm. Zatrudniały one łącznie ponad 175 tys. osób.
– Branża motoryzacyjna jest bardzo podatna na czynniki zewnętrzne. Nasilenie trendów technologicznych i środowiskowych w ostatnich latach sprawia, że zmiany w sektorze następują znacznie szybciej niż kiedykolwiek w dotychczasowej historii – mówi Robert Zakrzewski, ekspert w departamencie analiz i strategii w PARP.
Elektryfikacja sektora
Co ma największy wpływ na branżę? Trendy związane m.in. z jej elektryfikacją, a także robotyzacją i automatyzacją procesów produkcyjnych. Eksperci zauważają rosnące zainteresowanie kierowców modernizacją używanych aut.
Z badania wynika, że przedstawiciele branży coraz bardziej cenią pracowników mających wiedzę i umiejętności dotyczące napędów elektrycznych, a także kwalifikacje w dziedzinie elektromechaniki i mechatroniki. Ważne są też kompetencje, dzięki którym powstają innowacyjne rozwiązania na etapie projektowania i produkcji.
Robert Zakrzewski podkreśla, że w branży liczą się fachowcy, którzy potrafią łączyć wiedzę z takich dziedzin jak motoryzacja, IT, prawo i ochrona środowiska. Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, dobrze widziane są kreatywność i umiejętność pracy w zespołach interdyscyplinarnych.
Eksperci zwracają uwagę, że wyzwaniem dla pracodawców jest znalezienie odpowiednich specjalistów. Problem z tym ma aż 72 proc. przedsiębiorców. Powód? Kandydaci mają wysokie oczekiwania finansowe lub niewystarczające umiejętności.
– Zdecydowana większość przedsiębiorców chce utrzymać zatrudnienie na bieżącym poziomie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W perspektywie trzech lat pracodawcy zamierzają przyjąć do pracy przede wszystkim mechaników pojazdów samochodowych, techników serwisowych i elektryków. Braki kadrowe w branży tylko w niewielkim stopniu wypełniają cudzoziemcy. Głównymi barierami zatrudniania obcokrajowców są brak znajomości języka polskiego, niewystarczające kompetencje i wydłużone procesy administracyjne – podkreśla Robert Zakrzewski.
Spotkania branżowe
Warto zaznaczyć, że 19 października odbędzie się bezpłatne webinarium z cyklu „Spotkania branżowe”, podczas którego przedstawiciele PARP zaprezentują szczegółowe wnioski z raportu. Eksperci z branży będą dyskutowali m.in. o trendach i wyzwaniach, przed jakimi stoi sektor motoryzacji i elektromobilności.