Przedsiębiorcy przestają traktować społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) jako dodatek do działalności, a coraz częściej przyjmują ją jako stałą, długofalową strategię zarządzania.
CSR jest coraz bardziej popularny, także z racji korzyści, jakie przynosi m.in. dla środowiska i mieszkańców regionu. Przykładem spółki, która realizuje tego typu przedsięwzięcia, jest KGHM Polska Miedź. Firma współorganizowała wrocławską konferencję „Pulsu Biznesu” poświęconą społecznej odpowiedzialności biznesu (patrz ramka).
Ludziom i środowisku
— W tej branży musimy szczególnie zwracać uwagę na środowisko. Przemysł wydobywczy to ingerencja w ziemię, ale też potencjalnezagrożenia stanu zdrowia, nie tylko dla pracowników firmy, ale też mieszkańców. Pamiętamy o tym i na te aspekty kierujemy coraz więcej naszych działań — mówi Krzysztof Kułacz, dyrektor departamentu CSR i zrównoważonego rozwoju KGHM Polska Miedź.
Szczególną uwagę spółka zwraca na okręgi przemysłowe, na których możliwe jest większe oddziaływanie szkodliwych elementów związanych z wydobyciem. Trzy lata temu KGHM wprowadził abonamentową opiekę medyczną w ramach Miedziowego Centrum Zdrowia.
Pracownicy mogą tu korzystać nie tylko z opieki zdrowotnej, ale i programu badań profilaktycznych. Spółka wprowadziła też Program Promocji Zdrowia, którym objęła mieszkańców gmin sąsiadujących z hutami „Legnica" i „Głogów", a w szczególności dzieci.
Już od dziewięciu lat działa powołana przez spółkę Fundacja Polska Miedź, która pomaga osobom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej spowodowanej długotrwałymleczeniem lub rehabilitacją. Jeśli chodzi o ożywianie obszarów poprzemysłowych, spółka nie ogranicza się tylko do rekultywacji, czyli przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych.
— Aby iść z duchem CSR, trzeba tym miejscom znaleźć zastosowanie, by służyły ludziom — i dlatego skupiamy się na rewitalizacji, czyli nadawaniu obszarom nowego życia — mówi Krzysztof Kułacz.
W ostatnich 15 latach spółka wydała na ochronę środowiska ponad 2,5 mld zł. KGHM jest notowany na Respect Indeksie działającym na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Skupia on 20 firm odpowiedzialnych społecznie. W ubiegłym roku spółka powołała departament ds. CSR. Jego celem było powstanie i przyjęcie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, co stało się w czerwcu tego roku. A już w lipcu KGHM wydał pierwszy raport dotyczący CSR.
Czas na mniejsze firmy
Niestety, wiedza na temat CSR wśród polskich firm wciąż pozostawia wiele do życzenia.
— Termin „CSR” nie jest w tej grupie mocno rozpowszechniony, a to właśnie działalność MSP jest często źródłem dobrych praktyk odpowiedzialnego biznesu. Trzeba te praktyki upowszechniać, a jednocześnie wspierać podpowiedziami, jak przy zastosowaniu niskokosztowych lub bezpłatnych metod czy norm takich jak ISO 26000 sprawić, by ich działania CSR były bardziej skuteczne — podkreśla Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.
Konferencje „PB” poświęcona CSR
O ile w dużych przedsiębiorstwach pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić redakcja „Pulsu Biznesu” organizuje we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa cykl konferencji „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsiębiorcy mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Kolejne konferencje odbędą się w Katowicach i Warszawie. Więcej informacji i rejestracja: www.konferencje.pb.pl.