Przedsiębiorcy w słabszej kondycji finansowej

opublikowano: 21-10-2019, 22:00

Niewypłacalność dotyka coraz więcej firm produkujących wyroby konsumenckie, w tym m.in. żywność.

W ciągu trzech kwartałów tego roku liczba niewypłacalnych przedsiębiorców sięgnęła 757 — wynika z analizy firmy Euler Hermes, ubezpieczyciela należności. Oznacza to wzrost o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Zsumowane ostatnie znane obroty tych firm to 14,35 mld zł, a zatrudnienie — 25,5 tys. osób. Eksperci Euler Hermes zwracają uwagę, że to już czwarty rok z rzędu, w którym rośnie liczba niewypłacalności polskich przedsiębiorstw.

— Nie jest to więc na pewno kwestia przypadku, popytowa ani nawet chwilowego splotu kilku czynników. Mimo że wzrost gospodarczy nadal jest solidny, to sprzyjał on tylko tym firmom, które na czas postawiły na optymalizację kosztów i zwiększenie rentowności. Pozostali zderzyli się ze zmianą całego rynku. Mamy rynek pracownika, skoncentrowanej dystrybucji i produkcji, szybkiego przepływu informacji, promujący wartość dodaną, a nie naśladownictwo, oraz internacjonalizacji nie tylko dostaw, ale i kryzysów — wymienia Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes odpowiedzialny za ocenę ryzyka.

W tym roku problemy dotyczą firm działających w wielu sektorach. Natomiast w samym trzecim kwartale widoczna była niemała grupa niewypłacalnych firm produkujących części i konstrukcje metalowe na potrzeby budownictwa lub maszyny dla przemysłu. Najbardziej widoczne stają się jednak niewypłacalności firm produkujących wyroby konsumenckie, w tym m.in. żywność. We wrześniu opublikowano informacje o niewypłacalności aż jedenastu firm z branży rolno-spożywczej. Największą grupę wśród nich stanowili producenci mięsa i jego przetworów. Podobnie z meblami — ich producenci byli co miesiąc obecni w statystykach niewypłacalności, ale nie tak licznie jak właśnie we wrześniu, kiedy duże problemy miało pięć firm, z czego jedna generowała aż 130 mln zł obrotu rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu