Przejęcie otworzyło CEDC drogę na rosyjski rynek

Rafał Białkowski
opublikowano: 18-07-2007, 00:00

Giełda Zdobyli Polskę, zdobyli Węgry, teraz rozpoczęli marsz na Wschód. CEDC chce podbić Rosję.

Producent Żubrówki poszerzył portfel o Parliament Vodka

Giełda Zdobyli Polskę, zdobyli Węgry, teraz rozpoczęli marsz na Wschód. CEDC chce podbić Rosję.

Central European Distribution Corporation (CEDC), największy importer, dystrybutor i producent alkoholi w Polsce i na Węgrzech, mocno zakotwiczył w naszym regionie. Jednak mu to nie wystarcza. Chce spróbować sił na największym alkoholowym rynku — Rosji. Dlatego firma, która jest notowana na warszawskiej giełdzie (GPW) oraz na nowojorskim Nasdaq, podpisała list intencyjny w sprawie zakupu pakietu większościowego rosyjskiej spółki będącej właścicielem marki Parliament Vodka — jednej z najlepiej sprzedających się marek u naszego wschodniego sąsiada.

— To doskonała okazja, aby postawić pierwszy krok na największym na świecie alkoholowym rynku, jakim jest Rosja — mówi William V. Carey, prezes CEDC.

Rosyjska platforma

CEDC nie podaje wartości transakcji, ale ma ją sfinansować gotówką, pożyczkami i akcjami. Zakończenie umowy jest spodziewane w ciągu sześciu miesięcy. Dzięki tej akwizycji CEDC chce zwiększyć zysk netto na akcję od 0,10 USD do 0,20 USD w ujęciu rocznym. Na ten rok prognozy zysku netto na akcję wynoszą 1,56-1,72 USD.

Rosyjski rynek spirytusowy ma się coraz lepiej, szczególnie rynek premium. Jak twierdzi w komunikacie CEDC, na liście najchętniej kupowanych alkoholi tego segmentu prym wiedzie marka Parliament, która rośnie szybciej niż ten segment rynku. W 2007 r. rosyjska spółka planuje wzrost sprzedaży o ponad 25 proc. Oznacza to sprzedaż około 23,4 mln litrów ognistej wody.

Dobra sprzedaż to jednak nie wszystko, ważne jest również zaplecze dystrybucyjne. Tu przejmowana spółka też ma się czym pochwalić. Jest z nią związanych ponad 200 przedstawicieli handlowych, którzy są obecni niemal we wszystkich rejonach Rosji.

— Taka platforma dystrybucyjna daje szerokie możliwości dalszego wzrostu dla istniejących marek, jak również rozszerzenia sprzedaży o nowe produkty — uważa prezes Carey.

Akcje w górę

CEDC ma w portfolio m.in. takie marki, jak: Absolwent, Żubrówka, Bols i Soplica. W tym roku CEDC chce osiągnąć rekord sprzedaży, który może wynieść nawet 1,1 mld USD. Inwestorzy przyjęli informację o zakupie pozytywnie. Na zamknięciu za walor CEDC płacono 113 zł, co oznacza skok o 12,9 proc. Ale obroty były niewielkie (203,6 tys. zł).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Białkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy