Prześwietlanie symulatorów

opublikowano: 30-09-2018, 22:00

UZP zbada postępowanie na zakup urządzeń do szkolenia maszynistów. To skutek protestu dostawców.

Kolejarze mieli cztery lata na dostosowanie się do unijnych norm dotyczących szkolenia maszynistów. Przepisy wchodzą w życie w styczniu 2019 r. Czas nagli, firmy szykują się do szkoleń, jednak postępowanie na zakup symulatorów do testowania umiejętności maszynistów, budzi wątpliwości potencjalnych dostawców. Ich nabywcą jest CS Natura Tour, spółka należąca do grupy PKP, która będzie szkolić kolejowe kadry. Na szacowany na 25 mln zł kontrakt jedyną ofertę złożył szczeciński Autocomp, z którym została podpisana umowa.

Pod lupą

Inni krajowi dostawcy uważają, że wybierając CS Natura Tour jako pośrednika w zakupach kolejarze ominęli prawo zamówień publicznych (PZP). Firma Sim Factor zaalarmowała Urząd Zamówień Publicznych (UZP), a współpracujący z nim w dostawach symulatorów TK Telekom, z grupy Netii, wysłał pismo do rady nadzorczej PKP. Postępowanie zostanie sprawdzone.

„Odnośnie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego przez CS Natura Tour (…) Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (…) wszczął w przedmiotowej sprawie postępowanie wyjaśniające” — napisał UZP w piśmie do firmy Sim Factor.

Jeśli wykaże ono, że procedury zakupowe nie są zgodne z polskimi przepisami przetargowymi, UZP może wszcząć kontrolę.

— Jeśli UZP lub inna upoważniona do tego instytucja wystąpi do PKP o udzielenie dodatkowych informacji w celach kontrolnych, jesteśmy otwarci na współpracę — zapewnia Michał Stilger, rzecznik PKP.

Sim Factor nie podał argumentów, którymi przekonał UZP do podjęcia działań wyjaśniających.

Przedstawiciele rady nadzorczej dyskutowali już na temat zastrzeżeń, które zgłosił TK Telekom. Nie chcą oficjalnie się wypowiadać, twierdzą jedynie, że przyglądają się postępowaniu.

TK Telekom zarzuca spółce CS Natura Tour utajnienie informacji o zakupach i brak transparentności. Podkreśla, że spółka ma platformę, na której publikuje informacje o postępowaniach zakupowych, ale o planach nabycia symulatorów na niej nie napisała. Dostawców dziwi to, że tylko kilka podmiotów dostało zaproszenie do złożenia ofert, ale nie wiadomo, na jakiej podstawie zostali wytypowani. Ich zdaniem, wszyscy powinni mieć publiczny dostęp do informacji o postępowaniu.

Przepisy i przejrzystość

Sprawa jest skomplikowana. Michał Stilger podkreśla, że CS Natura Tour nie musi stosować przepisów przetargowych. Prawnicy, z którymi rozmawiał „PB”, także uważają, że szkoleniowa firma nie ma obowiązku działać według reguł PZP, ale może je stosować, by nie narażać się na zarzuty związane z brakiem transparentności.

Michał Stilger twierdzi, że niektóre przepisy dotyczące zamówień publicznych grupa uwzględniała.

— W związku z tym, że spółka CS Natura Tour nie jest zobowiązana do stosowania PZP, wyłonienie dostawców wzorowane było na formie dialogu konkurencyjnego i opiera się na regulaminie. Dla zachowania pełnej transparentności postępowania, w regulaminie znalazły się elementy ustawy o zamówieniach publicznych — zapewnia rzecznik PKP.

Utworzenie Centrum Symulatorów Jazdy jest jednym z elementów programu budowy Centralnego Ośrodka Szkolenia Kolei.

— To projekt, w który zaangażowały się kluczowe spółki z Grupy PKP: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, CS Natura Tour i Polskie Koleje Państwowe. Z uwagi na fakt, że zakup symulatorów ściśle wiąże się z kwestią bezpieczeństwa, powołany został specjalny zespół ekspercki, którego celem było uzgodnienie liczby urządzeń, ich rodzajów i optymalnych dla wszystkich lokalizacji symulatorów na terenie całego kraju, a także tryb wyboru ich dostawcy — zapewnia Michał Stilger.

TK Telekom twierdzi, że skoro zakup jest realizowany na potrzeby zobowiązanych do stosowania PZP spółek z kolejowej grupy, to tym bardziej warto je uwzględnić. Przypomina jeden z raportów Najwyższej Izby Kontroli, w którym zakwestionowała ona zamówienie przez PKP bez procedury PZP usług doradztwa w opracowaniu planu restrukturyzacji PKP PLK. Izba uznała, że gdyby to one były stroną, musiałyby stosować przepisy przetargowe, a scedowanie postępowania na inny podmiot z grupy, może świadczyć o obchodzeniu prawa. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Prześwietlanie symulatorów