Psychologiczny parasol nad kadrą

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2020-11-01 22:00

Co mogą zrobić firmy, by wspierać emocjonalną kondycję swoich pracowników?

78 proc. pracowników uważa obecny rok za najbardziej stresujący w ich życiu i karierze. Źle znoszą niepewność finansową, lęk o zdrowie, a także izolację oraz konieczność łączenia obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi i pomaganiem im w nauce — wynika z międzynarodowego badania platformy zawodowej AI@Work.

— Trudna sytuacja stwarza firmom okazję do zademonstrowania troski o zatrudnionych, która powinna wyrażać się m.in. we wspieraniu ich odporności emocjonalnej. Najlepiej są do tego przygotowani dyrektorzy i specjaliści ds. HR — twierdzi Tomasz Zubrzycki, starszy konsultant w Oracle Polska.

Jego zdaniem nowe warunki wymagają zaktualizowania programów motywacyjnych. Powinny znaleźć się w nich inne pozycje niż przed pandemią. Przykład? Karnety na siłownie lub do kina w dobie dystansu społecznego nie są najlepszym pomysłem. Wiele osób ucieszą natomiast darmowe sesje z psychologami, bezpłatne usługi planowania finansowego i monitorowania sytuacji kredytowej lub możliwość rozliczenia artykułów spożywczych i posiłków, które wcześniej oferowano w firmowej kuchni. No i dlaczego nie pokryć wydatków pracowników na meble biurowe do domu?

— Ulgą dla zestresowanych handlowców będzie obniżenie celów sprzedażowych. Rodzicom przypadną do gustu wirtualne zajęcia dodatkowe i opieka nad dziećmi. Każdy wzmocni swoją kondycję, mając wrażliwego zwierzchnika — wymienia Tomasz Zubrzycki.

W dobie kryzysu łatwiej wyegzekwować od podwładnych posłuszeństwo, większe zaangażowanie w pracę i lepsze wyniki. Ale stawianie nadmiernych oczekiwań niszczy morale jednostek i zespołów — zwraca uwagę przedstawiciel spółki Oracle. Dlatego HR-owcy powinni ukrócać praktyki nazywane potocznie dokręcaniem śruby.

— Mądrzy szefowie nie przesadzają z wymaganiami, nie każą pracować po godzinach i rezygnować z odpoczynku. Przeciwnie, pozwalają się zregenerować, zapomnieć o pracy, zachęcają do wykorzystywania urlopów, szczególnie zaległych — mówi Tomasz Zubrzycki.

Ludziom wystarczy okazać troskę — to najlepsza ochrona przed wirusem zniechęcenia, który zdobywa świat.

Poznaj program trzeciej edycji konferencji "Employer Branding w praktyce", 26 listopada >>