PTKiGK zamierza przejąć nierentowne linie PKP
Spółka czeka na koncesję ministra transportu na przewozy pasażerskie
OCZEKIWANIE NA DECYZJĘ: Koncesja ministra transportu umożliwi nam poszerzenie zakresu usług o przewozy pasażerskie — mówi Bogdan Tofilski, dyrektor marketingu PTKiGK. fot. Andrzej Wawok
Firma transportowa z Rybnika wystąpiła do resortu transportu z wnioskiem o przyznanie koncesji na przewozy pasażerskie. Zarząd spółki liczy, że świadczone przez nią usługi będą nawet o 50 proc. tańsze od wykonywanych dotychczas przez PKP.
Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem z Rybnika wystąpiło do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej z wnioskiem o przyznanie koncesji na świadczenie usług przewozów pasażerskich na terenie całego kraju.
Wojewoda odmówił
Podobny wniosek, dotyczący przewozów lokalnych, wpłynął też do wojewodów śląskiego, lubuskiego i pomorskiego. Na początku października spółka otrzymała negatywną odpowiedź od Marka Kempskiego, wojewody śląskiego.
— Nie przesądza to o naszej obecności na Śląsku. Wnioski do wojewodów wysłaliśmy jeszcze przed wprowadzeniem zmiany ustawy o transporcie kolejowym, na mocy której wojewodowie utracili prawo do wydawania koncesji. Jedynym organem o takich uprawnieniach jest obecnie minister transportu. Pozytywna decyzja będzie więc oznaczała zgodę na świadczenie usług przewozowych na terenie całego kraju, również na Śląsku — mówi Bogdan Tofilski, dyrektor marketingu PTKiGK.
Spółka jest zainteresowana liniami, które PKP uznaje za nierentowne. Nie wyznaczyła jeszcze tras w województwie śląskim, ale wiadomo, że najwięcej z nich przebiega w okolicach Raciborza.
PTKiGK nie dysponuje taborem kolejowym, niezbędnym do przewozów pasażerskich.
— Po otrzymaniu koncesji zdecydujemy, czy korzystniejszy będzie zakup czy wzięcie taboru w leasing. Jest to uzależnione od czasu, na jaki koncesja zostanie przyznana — tłumaczy Bogdan Tofilski.
Szynobus produkcji krajowej kosztuje około 2 mln zł, natomiast czeskie i słowackie pojazdy około 1 mln zł. Jeśli spółka otrzyma koncesję, kupi 100 szynobusów.
Rośnie konkurencja
— Istnieje możliwość, że PKP przekazałoby samorządom lokalnym, w ramach rozliczeń finansowych z budżetem państwa, część infrastruktury kolejowej z obszarów, które uznaje za nierentowne. Decyzja o przewozach pasażerskich należałaby więc do samorządów. Podobnie wybór przewoźnika, który mógłby dzierżawić i zarządzać torami. Zasady współpracy zostaną jeszcze omówione — zastrzega Bogdan Tofilski.
Spółka zamierza zaproponować samorządom usługi, które będą o 50 proc. tańsze od świadczonych obecnie przez PKP.
Najpierw towarowe
Spółkę PTKiGK powołano do życia w 1993 r. Od 1998 r. ma koncesje na zarządzanie liniami kolejowymi oraz przewozy towarowe. PTKiGK zatrudnia 1250 osób. Posiada tabor 100 lokomotyw, 1300 wagonów oraz ponad 360 km torów.