29 lat, dyplom uczelni, znajomość języków i chęć doskonalenia się — to pożądane cechy specjalisty centrum usług.
Centra usług biznesowych zatrudniają wykwalifikowanych pracowników i obsługują strategiczne funkcje oddziałów swoich firm i zewnętrznych klientów z całego świata. W Polsce jest około 300 takich centrów i zatrudniają już 50 tys. osób. Średnia płaca to 4500 zł brutto. I do 10 dni rocznie na szkoleniach.
Mamy kadry
Inwestorzy zrzeszeni w Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) mówią, że to dzięki wykwalifikowanym kadrom Polska stała się liderem regionu w outsourcingu procesów biznesowych. Pracownikami centrów usług są w zdecydowanej większości osoby z wykształceniem wyższym. Prawie połowa z nich świadczy usługi z zakresu finansów i księgowości, 16 proc. pracuje przy obsłudze klienta, a mniej niż 5 proc. zatrudnionych — przy zarządzaniu zaopatrzeniem, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz w outsourcingu procesów opartych na wiedzy (Knowledge Process Outsourcing, KPO). Ta ostatnia liczba, zdaniem ekspertów, będzie jednak zdecydowanie rosła. Jest to efektem nie tylko tego, że powstają ośrodki w całości zajmujące się procesami KPO, ale także w związku z tym, że inne zadania np. z zakresu finansów i księgowości coraz częściej przechodzą na zaawansowany etap, który nie jest już prostą obsługą transakcyjną, ale zarządzaniem całymi procesami opartymi na specjalistycznej wiedzy.
Dla wielu osób praca w firmach SSC/BPO to punkt startowy do dalszej kariery.
— Branża outsourcingu jest jedną z niewielu, w których można zrobić dynamiczną karierę i nabyć w krótkim czasie nowe, różnorodne kompetencje, choćby poprzez rozwinięty system awansów wewnętrznych, rotacje pomiędzy działami czy bogaty pakiet szkoleniowy — wyjaśnia Jacek Levernes, dyrektor zarządzający HP Global Business Services EMEA.
Dla absolwenta z językami
W branży SSC/BPO bardzo ceniona jest znajomość języków obcych, także tych niszowych. Centra usług biznesowych obsługują klientów z całego świata, w ponad 30 językach, z czego najpopularniejszy jest angielski (40 proc. pracowników), niemiecki (17 proc.), francuski (8 proc.), ale i włoski, hiszpański, niderlandzki, szwedzki i rosyjski. Coraz częściej pracodawcy poszukują również pracowników ze znajomością czeskiego, węgierskiego, rumuńskiego czy arabskiego.
Zdaniem Marka Grodzińskiego, dyrektora Centrum Capgemini BPO Poland i wiceprezesa ABSL, sektor SSC/BPO stawia pracownikom nie tylko wymagania, ale daje też szansę rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Praca w międzynarodowym zespole, często dla prestiżowych klientów z całego świata, ścieżka rozwoju dostosowana do profilu danej osoby, kursy językowe czy pakiet socjalny — to tylko niektóre z zalet pracy w centrach usług. Specjalista BPO średnio zarabia 4500 brutto i do 10 dni rocznie spędza na szkoleniach.
Ciekawą tendencją, która utrzyma się również w najbliższych latach, jest uruchomienie procesów rekrutacyjnych także za granicą. Polskie centra usług coraz częściej poszukują specjalistów z 3-7 letnim doświadczeniem, a tych niestety w Polsce zaczyna brakować. Dlatego też w zdecydowanej większości firm sektora zatrudnieni są obcokrajowcy. Średnio w jednym centrum pracuje ich 22, także na stanowiskach menadżerskich (13 proc.).