Rachunków wciąż poniżej 1,4 mln

Poprawa koniunktury nie sprawiła, że brokerzy otwierają więcej kont do inwestowania na giełdzie.

O jedną dziesiątą procentu spadała w ostatnim kwartale liczba rachunków maklerskich. Z danych Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wynika, że na koniec czerwca 2017 r. polskie domy maklerskie prowadziły ich łącznie 1,397 mln. Dzięki symbolicznemu wzrostowi w pierwszym kwartale jest ich wprawdzie więcej niż w grudniu 2016 r., ale tak wtedy, jak i teraz mniej niż 1,4 mln. Poprzednio tak mało było ich we wrześniu 2010 r. Poprawa koniunktury na giełdzie ewidentnie więc nie wpłynęła na napływ nowych klientów do biur maklerskich.

— Boomu nie było. Przez pierwsze miesiące 2017 r. przede wszystkim widać było powrót inwestorów, którzy zawiesili działalność, czyli mieli rachunki, ale przenieśli pieniądze z rachunków maklerskich na inne — komentuje Michał Wojciechowski, zastępca dyrektora DM Banku Ochrony Środowiska. — W segmencie detalicznym w pierwszym półroczu obroty bardzo wzrosły, licząc rok do roku. Ale ten wzrost wygenerowali dotychczasowi klienci, może trochę uśpieni — wtóruje mu Adam Jaroszewicz, dyrektor domu maklerskiego mBanku.

W drugim kwartale 2017 r. największą dynamiką pozyskiwania klientów zainteresowanych giełdą wykazały się Noble Securities, grupa Banku Handlowego, DM Banku Ochrony Środowiska i Raiffeisen Bank Polska. Kwartalna dynamika przyrostu liczby klientów wyniosła u nich 2-2,7 proc. Większość z nich to jednak gracze z drugiej ligi na rynku detalicznym. Jedynie DM BOŚ ma większe znaczenie — prowadzi 76,4 tys. kont giełdowych, czyli 5,4 proc. ogółu. Tylko w DM BOŚ 2-procentowy wzrost liczby klientów kwartał do kwartału przełożył się w liczbach bezwzględnych na ponad 1 tys. rachunków. W Raiffeisenie było to ledwie 320. Ci, którym klientów najszybciej ubywało, to domy maklerskie o zdecydowanie bardziej zróżnicowanym potencjale. Największy odsetek rachunków zamknęły PKO Bank Polski i Trigon DM. Pierwszy ma ich jednak ciągle ponad 150 tys., a drugi 30,2 tys. W ciągu kwartału PKO BP pożegnał 3,5 proc. klientów, czyli 5428 w liczbach bezwzględnych. Równy 1 proc. strat Trigonu to 313 rachunków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rachunków wciąż poniżej 1,4 mln