Reklama wkrótce wróci do łask

Karol Jedliński
opublikowano: 29-12-2009, 07:10

Branża reklamowa z ulgą żegna szalony rok. Marże spadały, przetarg gonił przetarg. W 2010 r. będzie spokojniej. Wzrosty są  już blisko — oceniają domy mediowe.

Dla domów mediowych w ostatnich miesiącach branżowy roller coaster jechał głównie pod górę. Według szacunków spadek wydatków na reklamę w Polsce sięga 15-30 proc. w zależności od segmentu. Obronił się tylko internet. Oznacza to, że mniej pieniędzy przepłynęło przez domy mediowe, które i tak musiały przyciąć marże.

Co podgrzewało atmosferę w branży? Bitwy o budżety oraz rekrutacje (przy wygranej w przetargu) lub zwolnienia (po przegranej). Działo się. Najwięcej od dekady.

— Początek roku nie obfitował w przetargi. Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała w jego drugiej połowie. W pewnym momencie przeglądowi ofert podlegało ponad 20 proc. rynku — zaznacza Izabela Albrychiewicz, dyrektor zarządzająca Mediaedge:cia, jednego z liderów rynku domów mediowych.

— Kryzys okazał się okazją dla kupujących do wynegocjowania obniżki cen. Stąd wzięła się fala przetargów, która w sumie objęła około 30 proc. rynku wydatków — przyznaje Monika Nowak, menedżer ds. zakupów mediów w Operze, będącej platformą negocjacyjną grupy domów mediowych Omnicom Media Group.

Jej zdaniem, głównym zwycięzcą tegorocznego zamieszania jest konsument, który zmieniając sposób korzystania z mediów oraz wydatki, wymusił zmianę zachowań speców od marketingu. Teraz muszą oni stosować bardziej wyrafinowane sztuczki.

W przyszłym roku ma być lepiej, szczególnie pod koniec 2010 r. Potem będzie już z górki. Jakub Benke i Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska, spodziewają się w najbliższych latach kilkuprocentowych wzrostów. Polskie telewizje już podnoszą cenniki.

Więcej we wtorkowym Pulsie Biznesu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane