Reklama wkrótce wróci do łask

Karol Jedliński
opublikowano: 29-12-2009, 07:10

Branża reklamowa z ulgą żegna szalony rok. Marże spadały, przetarg gonił przetarg. W 2010 r. będzie spokojniej. Wzrosty są  już blisko — oceniają domy mediowe.

Dla domów mediowych w ostatnich miesiącach branżowy roller coaster jechał głównie pod górę. Według szacunków spadek wydatków na reklamę w Polsce sięga 15-30 proc. w zależności od segmentu. Obronił się tylko internet. Oznacza to, że mniej pieniędzy przepłynęło przez domy mediowe, które i tak musiały przyciąć marże.

Co podgrzewało atmosferę w branży? Bitwy o budżety oraz rekrutacje (przy wygranej w przetargu) lub zwolnienia (po przegranej). Działo się. Najwięcej od dekady.

— Początek roku nie obfitował w przetargi. Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała w jego drugiej połowie. W pewnym momencie przeglądowi ofert podlegało ponad 20 proc. rynku — zaznacza Izabela Albrychiewicz, dyrektor zarządzająca Mediaedge:cia, jednego z liderów rynku domów mediowych.

— Kryzys okazał się okazją dla kupujących do wynegocjowania obniżki cen. Stąd wzięła się fala przetargów, która w sumie objęła około 30 proc. rynku wydatków — przyznaje Monika Nowak, menedżer ds. zakupów mediów w Operze, będącej platformą negocjacyjną grupy domów mediowych Omnicom Media Group.

Jej zdaniem, głównym zwycięzcą tegorocznego zamieszania jest konsument, który zmieniając sposób korzystania z mediów oraz wydatki, wymusił zmianę zachowań speców od marketingu. Teraz muszą oni stosować bardziej wyrafinowane sztuczki.

W przyszłym roku ma być lepiej, szczególnie pod koniec 2010 r. Potem będzie już z górki. Jakub Benke i Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska, spodziewają się w najbliższych latach kilkuprocentowych wzrostów. Polskie telewizje już podnoszą cenniki.

Więcej we wtorkowym Pulsie Biznesu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane