Zdecydowana większość osób (aż 70 proc.) zajmujących sie rekrutacją pracowników w firmach za najskuteczniejszy sposób pozyskania odpowiedniego jakościowo zgłoszenia kandydata uważa serwisy rekrutacyjne — wynika z badania „Wyzwania HR w 2012 roku” przeprowadzonego przez Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Analiza dotyczy nowych, wciąż niewykorzystanych źródeł pozyskiwania kandydatów i przeprowadzono ją na grupie 500 HRowców z całej Polski. Okazuje się, że tylko 6 proc. badanych wysoko ocenia potencjał, jaki drzemie w serwisach społecznościowych typu Nasza Klasa czy Facebook. Co trzeci ceni za to biznesowe serwisy społecznościowe. Aż 77 proc. ankietowanych przyznaje, że nie podejmowało nigdy żadnych działań jako pracodawca na Facebooku. 17 proc. stwierdziło zaś, że na tym portalu prowadziło kampanie informacyjno- -wizerunkowe (profil firmy jako pracodawcy). Natomiast akcje rekrutacyjne na Facebooku przeprowadziło zaledwie 5 proc. HR-owców, a 2 proc. wykorzystywało do tego specjalne aplikacje. 43 proc. ankietowanych stwierdza, że nie wiedzą, czy rekrutacja z wykorzystaniem tego serwisu ma sens. Dużo większe znaczenie mają serwisy społecznościowedla poszukujących pracy. We wrześniu 2010 r. Pracuj.pl przeprowadziło wśród ponad 12 tys. osób, które szukają lub rozważają zmianę pracy, badanie „Kandydat”. Ponad połowa (56 proc.) wskazała, że szukając informacji o pracodawcach, korzysta z ich profili w portalach rekrutacyjnych lub/i serwisach społecznościowych. Z kolei 37 proc. czyta wpisy w grupach dyskusyjnych o tematyce pracy na stronach społeczności biznesowych. Więcej respondentów (12 proc.) uznało informacje o pracodawcach w serwisach społecznościowych za bardziej wiarygodne niż te, które można znaleźć w urzędach pracy (7 proc.). Za wiarygodne źródło informacji o pracodawcach 43 proc. uznało serwisy rekrutacyjne.