Rekrutują i nieźle płacą

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 03-06-2013, 00:00

W centrach usług finansowych rośnie zapotrzebowanie na pracowników. Wynagrodzenia zaczynają się od około 3000 zł brutto

Branża Centrów Usług Wspólnych (CUW) z miesiąca na miesiąc oferuje więcej miejsc pracy. Na portalu monsterpolska.pl ostatnio niemal co piąta propozycja dotyczyła wakatu w tym sektorze. W porównaniu z 2009 r. liczba pracowników centrów usług niemal się podwoiła (z 56,6 tys. do niemal 100 tys.), a średni roczny wzrost zatrudnienia od 2008 r. wynosił nieco ponad 20 proc. Liderami są centra usług finansowych. Z raportu ABSL, organizacji zrzeszającej przedstawicieli tej branży, wynika, że pracuje już w nich prawie 30 tys. osób, a w ciągu 5 lat może ich przybyć jeszcze kilkadziesiąt tysięcy. W centrach z zagranicznym kapitałem świadczących usługi na rzecz sektora finansowego pracuje co najmniej 27 tys. osób.

Zobacz więcej

JEST PRACA I SĄ WYMAGANIA: Znalezienie kandydatów spełniających wszystkie wymagania centrów usług jest wyzwaniem. Można tu nawet mówić o tzw. rynku pracownika — mówi Wojciech Bartz z Page Personnel. [FOT. ARC]

— Wkrótce Polska może się stać jednym z głównych światowych ośrodków obsługujących sektor finansowy — uważa Marek Grodziński, wiceprezes ABSL, dyrektor centrum BPO Capgemini.

Nie dla wszystkich

— W ciągu kilku lat w centrach usług może powstać 100 tys. miejsc pracy — dodaje Jacek Levernes, prezes ABSL, członek zarządu HP Europa. Ale to nie znaczy, że są to posady dla każdego.

— Znalezienie kandydatów spełniających wszystkie wymagania firm tego sektora jest wyzwaniem. Można nawet mówić o tzw. rynku pracownika, przede wszystkim w odniesieniu do osób, które łączą wiedzę merytoryczną, np. z dziedziny finansów, analizy czy kontrolingu, ze znajomością angielskiego i innego języka europejskiego — mówi Wojciech Bartz, menedżer dywizji Shared Servives w firmie doradztwa personalnego Page Personnel. W miastach, gdzie centrów SSC/BPO jest najwięcej, doradcy personalni obserwują rywalizację o najlepszych.

— Zapotrzebowanie na specjalistów jest tu wysokie i w najbliższych latach będzie rosło. Co istotne, mimo dużego popytu pracodawcy nie decydują się na kompromisy w sprawie wymagań stawianych kandydatom. Dzieje się tak, ponieważ jednym z najważniejszych celów tworzenia Centrów Usług Wspólnych jest stałe podnoszenie jakości usług i optymalizacja procesów. A to można zrealizować tylko z najlepszymi pracownikami — twierdzi Wojciech Bartz. Najtrudniej jest o specjalistów i osoby znające języki. Biegła znajomość angielskiego w międzynarodowym zespole CUW jest niezbędna, choć ważne są również języki mniej popularne: niderlandzki, szwedzki, węgierski, słowacki. Nie słabnie też zapotrzebowanie na kandydatów znających francuski.

Płace i benefity

Do zatrudnienia się w centrum usług może skusić międzynarodowe towarzystwo, prestiż pracy dla światowych marek, zdobywanie wiedzy i doświadczenia, poznawanie różnych stylów zarządzania. — Praca w tych firmach oznacza także dostęp do najnowocześniejszych systemów IT i globalnego know-how. Podstawowe obowiązki, np. księgowanie, są uzupełniane przez nowe, bardziej skomplikowane, takie jak analiza finansowa czy raportowanie według określonych standardów międzynarodowych — dodaje Wojciech Bartz. Atrakcyjne wydaje się również wynagrodzenie, zwłaszcza gdy się je porówna z oferowanym w innych firmach.

— Stawki zaczynają się od około 3 tys. zł brutto na bardzo początkowych stanowiskach,a kończą na 35 tys. zł brutto i więcej dla osób odpowiedzialnych za sprawne i efektywne funkcjonowanie kilkusetosobowych centrów — mówi Wojciech Bartz. Większość CUW co roku podnosi płace i ma system bonusów i dodatków pozapłacowych. Najczęściej jest to pakiet medyczny, który zapewnia aż 92 proc. firm zbadanych przez ABSL. W 86 proc. dofinansowuje kursy językowe, a 80 proc. karnety na zajęcia sportowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy