Remont okienka

Jarosław Królak
opublikowano: 13-08-2009, 07:14

Zakładanie firm miało być łatwiejsze. Nie wyszło. Teraz ma być reforma reformy...

Ministerstwo Gospodarki (MG) nareszcie zorientowało się, że mimo wprowadzenia cztery miesiące temu przepisów o jednym okienku, rejestrowanie nowych firm nadal idzie jak po grudzie.

— Otrzymaliśmy wiele sygnałów o trudnościach z praktycznym załatwianiem rejestracji działalności gospodarczej w jednym okienku. Szczególnie takie problemy uwidoczniły się w Krajowym Rejestrze Sądowym. W gminach co prawda są mniejsze kłopoty, ale jednak są. Nie chowamy jednak głowy w piasek i postanowiliśmy zareagować. Kierownictwo ministerstwa przyjęło założenia do projektu zmian naprawiających i rozszerzających jedno okienko — informuje "PB" Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.

Jedno okienko ruszyło 31 marca. Rząd obiecywał, że dzięki niemu nie trzeba będzie już odwiedzać kilku urzędów, by zarejestrować firmę. Miało wystarczyć złożenie wniosku o wpis do poszczególnych rejestrów w gminie lub Krajowym Rejestrze Sądowym. Urzędnicy mieli załatwić dalsze wszelkie formalności. Niestety, rzeczywistość okazała się inna. Po złożeniu niełatwego w wypełnieniu wniosku (osiem stron) nadal trzeba stawić się w urzędzie skarbowym (wybór formy opodatkowania, rejestracja VAT) i w ZUS. W wielu przypadkach nieodzowna jest też wizyta w urzędzie statystycznym. Poważnym problemem jest brak jednolitego systemu informatycznego, dzięki któremu urzędy mogłyby się wymieniać dokumentami niezbędnymi do rejestracji firm.

— Jedno okienko nie działa jak należy. Zasadniczo nie ułatwiło i nie przyspieszyło rejestracji nowych firm — ocenia Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego (ZRP).

Krytyki nie szczędzi Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

— Miało być jak nigdy, a wyszło jak zawsze. Założenie firmy nadal wymaga sporo czasu. Wynika to z niedoskonałości przepisów i braku przeszkolenia urzędników — mówi Adam Ambrozik.

Resort gospodarki chce więc już teraz naprawić "okienko". Co zamierza zrobić? O tym w dzisiejszym papierowym wydaniu "Pulsu Biznesu".

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane